سیاست آمریکا درباره کردهای سوریه دچار سردرگمی است

سرویس جهان- اندیشکده واشنگتن بر این باور است که حضور آمریکا در سوریه کمک چندانی به بهبود وضعیت کردها نکرده است اما می تواند با در پیش گرفتن اقداماتی سیاسی، اقتصادی و نظامی موقعیت آنها و سوریه را بهبود بخشد.

به گزارش کردپرس، اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه در مقاله ای به بررسی وضعیت همکاری میان آمریکا و کردهای سوریه پرداخته است. در این مقاله تاکید شده است که یکی از مسائل مهمی که در مورد سوریه مغفول مانده، آینده حدود 2 میلیون کرد ساکن سوریه است که بخشی از این نامعلومی وضعیت کردها مربوط به نحوه تعامل آمریکا با کردهاست.

این اندیشکده که به دولت آمریکا درابره وضعیت خاورمیانه مشاوره ارائه می دهد بخشی از ناکامی کردهای سوریه، بویژه در برابر حملات ترکیه را عقب نشینی مرتب نیروهای آمریکا در شمال سوریه، در برابر تهدیدات ترکیه دانسته و اشاره کرده است دولت آمریکا دو بار زمینه شکست کردها در برابر حملات ترکیه را فراهم کرد زیرا ترکیه تنها با چراغ سبز آمریکا و عقب نشینی نیروهای این کشور توانست در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه قلمروگشایی کند.

اندیشکده واشنگتن در اشاره به کاستی های سیاست آمریکا در قبال کردهای سوریه نوشت: آمریکا گفته است که به کردها در برابر داعش و القاعده کمک نظامی می کند اما اشاره نکرده است که تا کجا، با چه تعداد نیرو و تا کی به این کمک ادامه می دهد. یکی دیگر از سیاست های مبهم آمریکا در برابر کردهای سوریه، تاکید آمریکا بر حفظ آتش بس، ظاهرا برای جلوگیری از حمله دوباره ترکیه به کردها عنوان شده است اما اقدامات اطمینان بخشی به کردها داده نشده و جزئیات این سیاست نیز مشخص نشده است.

این اندیشکده نزدیک به دولت آمریکا به تاکید آمریکا بر ارائه کمک های بشردوستانه در سوریه اشاره کرده اما تاکید کرده است که تحریم های آمریکا علیه سوریه زندگی کردها و مناطق تحت کنترل کردهای این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده و ادامه این تحریمها پیشبرد چنین برنامه ای را زیر سوال می برد و باعث جلوگیری از سرمایه گذاری در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه می شود.

اندیشکده واشنگتن برایند سیاست آمریکا در قبال کردهای سوریه را این طور بیان کرده که می توان تیجه گرفت از آنجایی که آمریکا تا ابد در سوریه نخواهد ماند، بهتر است کردها به دنبال توافق با دولت مرکزی سوریه باشند که این مسئله می تواند مانعی در برابر تکرار حملات ترکیه به کردها ایجاد کند.

اندیشکده واشنگتن به عدم شفافیت دولت آمریکا در برابر وضعیت سیاسی مناطق کردهای سوریه در آینده اشاره کرده و به دولت جو بایدن توصیه کرده است که می تواند با مشارکت دادن کردها در مذاکرات صلح ژنو، حداقل اقدام ممکن برای حمایت سیاسی از کردها را انجام دهد و نیروهای این کشور را تا رسیدن کردها به توافق با دمشق در این کشور حفظ کند.

مقاله اندیشکده وانشگتن که به قلم دیوید پولاک، پژوهشگر مسائل خاورمیانه و کردها نوشته شده، در پیش گرفتن چنین سیاستی از سوی آمریکا را بهترین انتخاب دانسته که می تواند رضایت روسیه و حتی ترکیه را، در صورت متقاعد کردن کردها به عقب نشنی از مرزهای سوریه با ترکیه به همراه داشته باشد.

با این حال، نویسنده مقاله اذعان کرده است در حالی که این اقدامات می تواند هم به کردها و هم به وضعیت سوریه کم کند اما مشکل این است که نه سوریه و نه خاورمیانه دیگر جزء اولویت های دولت جو بایدن نیست و این کشور با مشکلات دیگری در دیگر نقاط جهان درگیر است.

کد خبر 21373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha