تشریح روند انتخاب شهردار قروه توسط شورای شهر

سرویس کردستان- شورای قروه برای نخستین بار با برگزاری نشست علنی انتخاب شهردار، به تشریح روند این کار در پاسخ به سؤالات مطرح شده در کردپرس پرداخت.

به گزارش خبرنگار کردپرس، اعضای شورای شهر بالأخره «خسرو عزتی» را با 5 رأی موافق و 2 رأی مخالف به عنوان شهردار قروه معرفی کردند. این انتخاب که از میان لیست 23 نفره صورت گرفت با حواشی بسیاری همراه بود... حواشی از انتقاد به لیست گرفته تا نحوه پایش گزینه ها و... هرچند اعضای شورای شهر جسته گریخته پاسخ حواشی و سؤالات مرتبط را دادند اما در نشست انتخاب شهردار و پرسش و پاسخ با دو گزینه نهایی یکسری موارد مطرح شد. مورادی که بعضی از آن ها به وظایف شورای شهر باز می گشت و به نظر می رسد باید اعضای شورای شهر نسبت به وظایف خود به ویژه در حوزه نظارتی توجه بیشتری داشته باشند. با این وجود باید اقدام شورای دوره ششم که اجازه برگزاری نشست انتخاب شهردار را به صورت علنی دادند، قدر دانست و این تابو شکنی را در تاریخ شوراهای شهر قروه ثبت کرد.

شورای شهر پس از انتخاب شهردار در نشست خبری به سؤالات مرتبط پاسخ دادند. در همین زمینه بیشتر سؤالات توسط خبرنگار کردپرس که در گزارشی از قبل انتشار داده شده بود، مطرح و توسط اعضای شورا پاسخ داده شد.

* معیار حضور افراد برای تصدی شهردار چه بوده؟ اگر اجازه حضور افراد مختلف داده شده چرا تعدادی معترض اند که اجازه حضور به آنان و ارائه برنامه داده نشده است؟

خب بیشتر افرادی که برای سمت شهردار حضور پیدا کردند به درخواست خودشان بود و به جرئت می توانیم بگوییم که در این دوره هیچ گونه سفارش و پیشنهاد و فشاری از طرف هیچ فرد و هیچ نهادی نداشتیم و هرچه بوده توسط اعضای شورا رصد و بررسی شده است.

درباره اینکه اجازه حضور به افرادی داده نشده باید بگوییم این طور نیست. در شورا به روی همه شهروندان باز بود و هرکسی که این توانایی را در خود می دید می توانست حضور یابد با این وجود در این بین افرادی بودند که خب تماس می گرفتند و آمادگی خود را اعلام می کردند اما وقتی از آنان می خواستیم رزومه و برنامه های خود را به شورا ارائه دهند امروز و فردا کرده و خودشان نمی آمدند و قطعاً شورا نمی تواند منتظر این افراد باشد، به هر حال باید بررسی وضعیت کسانی که آمده بودند را شروع می کردیم و زمان را هم باید در نظر می داشتیم.

* چرا برنامه ها و رزومه 23 نفر متقاضی به خبرنگاران ارائه نشد؟ آیا قابلیت اجرایی بودن برنامه مورد بررسی قرار گرفتند؟

قطعاً قابلیت اجرایی بودن برنامه ها یکی از معیارها برای انتخاب شهردار بود و در تمامی برنامه ها این مسئله بسیار مورد توجه قرار گرفت. ببینید بسیاری از برنامه ها ایده آل بودند و شاید بسیار هم خوب به نظر می رسیدند اما باتوجه به شرایط شهر و شهرداری واقعاً اجرایی نمی شدند برای همین بیشترین توجه بر این بود که برنامه ها مطابق با شرایط شهرداری باشد.

درباره ارائه برنامه ها به خبرنگاران خب خبرنگار کردپرس اقدام کرد و تعدادی از برنامه های متقاضیان را رصد کرد و هیچ ممنوعیتی در این حوزه وجود ندارد و همین حالا هم برنامه ها را می توانیم ارائه دهیم.

* معیار اصلی شورای شهر برای پایش گزینه ها چه بوده و آیا کسانی را که بالا آورده اند از نظر تخصص و رزومه کاری مطابق با آئین نامه اجرایی تصدی شهردار هستند؟

ببینید خب هر کدام از اعضای شورا معیار و ملاک خاص خود را دارند اما معیارهایی که بسیار برای همه مهم بود دارا بودن سابقه مدیریت اجرایی در کنار قابلیت اجرا داشتن برنامه ها و نحوه پاسخ به سؤالات مدنظر بود. همچنین داشتن ارتباطات قوی با افراد مختلف در کنار داشتن انگیزه هم مدنظر بود.

اما جدای از این موارد اینکه چقدر توانایی کار را داشته باشد و بتواند یک مدیریت سالم با ارتباط گیری درست را برقرار کند ملاک قرار گرفت.

حتی برای تعدادی از اعضا این مهم بود که چقدر احساس مسئولیت می کند در قبال شهر و مردم و چقدر می تواند به شهروندان احترام بگذارد و به قولی روابط اجتماعی برایمان مهم بود.

درباره مطابقت با آئین نامه اجرایی هم خب قطعاً در نظر گرفته شد که منجر به چنین انتخابی شد چرا که تعدادی از گزینه ها واقعاً سابقه مدیریت اجرایی نداشتند و کسانی هم که سابقه را دارا بودند در معیارهای دیگر نتوانستند امتیاز مناسبی بگیرند.

* در برنامه های متقاضیان تصدی سمت شهردار اولویت ها برای چه مواردی بوده؟ امتیازبندی شورا چگونه صورت گرفته و آیا مطابق همان امتیازبندی رأی گیری شده است؟

خب هر متقاضی برای خود مواردی را اولویت بندی کرده بود و برنامه خود را ارائه داده بودند که خب بیشتر افراد روی مدیریت پسماند، ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری، انجام پروژه های عمرانی در راستای توسعه شهری و ... کار کرده و برنامه ارائه داده بودند.

قطعاً هر کدام از اعضا امتیازبندی خود را داشتند و خارج از این نوع امتیازبندی ها نبوده است.

* چه سؤالاتی از متقاضیان پرسیده شد و چه پاسخ هایی دریافت کردید؟ آیا پاسخ ها مطابق سؤالات مدنظر و قانع کننده بود؟

شما همه در نشست انتخاب شهردار دیدید که اعضای شورا چه سؤالاتی از دو گزینه نهایی پرسیدند. دقیقاً همین سؤالات پس از شنیدن برنامه های همه متقاضیان پرسیده شد و پاسخ هایی هم گرفتیم و در واقع مطابق پاسخ ها امتیازبندی و رأی گیری شد برای اینکه چه افرادی در لیست باقی بمانند.

* علت حضور دو عضو شورا برای چه بود؟ توضیحاتی در این زمینه ارائه می دهید؟

در این زمینه بگذارید این گونه بگوییم که خب هم آقای مرادیانی و هم آقای رستمی به درخواست مابقی اعضای شورا متقاضی شدند. اما آقای رستمی همان ابتدا نام خود را نوشت ولی بعداً درخواست کرد که اگر امکان دارد او را خط بزنیم که با مخالفت اعضا روبرو شد و در نهایت در لیست باقی ماند و با رأی گیری اعضا بالا آمد. که خب همان طور که دیدید هردو عضو بعداً انصراف خود را اعلام کردند.

* یکی از سؤالاتی که از «خسرو عزتی» پرسیده شد باز می گشت به وظیفه نظارتی شورای شهر، در این زمینه توضیح می دهید؟

قبول داریم که در حوزه نظارت باید دقیق تر عمل کنیم و اگر تا این لحظه مشکلی وجود داشته می پذیریم که به وقت لازم به سرپرست تذکر ندادیم مثل همین تغییراتی که آقای عزتی در زمان سرپرستی انجام داد و مطابق قانون نباید این کار را می کرد و ما باید به او تذکر می دادیم و از این بابت انتقاد وارده را پذیرفته و اعلام می کنیم که منبعد هرگونه کمکاری و مشکلی که توسط شهردار صورت بگیرد قطع به یقین با واکنش شورای شهر مواجه خواهد شد.

روال ما بر شفافیت و نظارت درست است و در این زمینه هرگز کوتاهی نخواهیم کرد و هرگز هم اجازه کار غیرقانونی و تکرار روند گذشته را نمی دهیم./

* گفت و گو: زیبا امیدی فر

کد خبر 18335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha