واکنش کردها به احتمال خروج آمریکا از عراق

سرویس جهان- کردهای عراق نسبت به ورود و خروج های متعدد آمریکا به عراق بدگمان هستند و امیدوارند که در صورت خروج این کشور از عراق وضعیتی شبیه به افغانستان ایجاد نشود.

به گزارش کردپرس، خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان بعد از حضور 20 ساله در این کشور ادامه استقرار نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را با ابهام روبه رو کرده است. با توجه به این که کردها هم در عراق و هم در سوریه آمریکا را متحد خود می دانند نگرانی بیشتری از این موضوع دارند.

فلاح مصطفی، مسئول سابق سیاست خارجی دولت اقلیم کردستان و مشاور کنونی نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در این باره به نشریه ورلد گفته است ما آنچه را که در افغانستان اتفاق می افتد دنبال می کنیم اما امیدواریم که وضعیت در عراق و افغانستان متفاوت باشد.

او معتقد است که آمریکا کردهای عراق را رها نمی کند و کشمکش در عراق برای افزایش تفوذ در صورت از خروج آمریکا دور از انتظار نیست. فلاح مصطفی خروج آمریکا از عراق را به نفع عراقیها نمی داند.

اما هیوا عثمان، تحلیلگر مسائل کردها و مشاور رئیس جمهور سابق عراق، خروج آمریکا از عراق را فرصتی برای بهبود هرچه بهتر رابطه عراق و کردها با ایران می بیند.

او به ورلد گفته است آمریکا یک روز (درعراق) است، یک روز نیست. یک روز نقش نیروی جنگجو اینجا دارد یک روز نیروی مشاور .

اما مبست زمان، یکی از شهروندان عادی کرد که نظر او با تحلیل برخی تحلیلگران مسائل کردها نیز همخوانی دارد، معتقد است واقعیت این است که آمریکاییها از همراهی با کردها سود بردند اما این مسئله در مورد کردها صدق نمی کند.

او تاکید می کند که آمریکاییها به خاطر منافعشان در عراق هستند و یک روزی این کشور را ترک خواهند کرد و همه به این مسئله واقف هستند.

کد خبر 16364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha