روسیه جای آمریکا را برای کردها پر می کند

سرویس جهان- مرکز سیاست جهانی گزارش داد هر روز که می گذرد کردها بیشتر از قبل به روسیه نزدیک شده و از آمریکا دورتر می شوند.

به گزارش کردپرس، مرکز سیاست جهانی در گزارشی به وضعیت کردها، ترکیه و روسیه در موقعیت کنونی خاورمیانه پرداخته و نسبت به افزایش نفوذ روسیه در این منطقه و تلاش این کشور برای جذب ترکیه و حتی کردها و تاثیر منفی آن بر نفوذ ناتو و آمریکا هشدار داده است.

بر اساس این گزارش که مشروح آن در سایت موسسه منتشر شده است، روسیه در جذب هرچه بیشتر ترکیه و دور کردن آن از آمریکا و ناتو موفق عمل کرده است. از جمله تلاش های موفقیت آمیز روسیه در افزایش نفوذ در سوریه و نیز تاثیر بر ترکیه، به کنترل کردن رفتارهای ترکیه در سوریه، دورکردن این کشور از آمریکا، فروش سیستم های دفاعی اس 400 به ترکیه به جای سیستم های دفاعی آمریکا، تلاش برای تامین یکجانبه انرژی ترکیه و تلاش برای فروش جنگنده های سوخو به جای جنگنده های آمریکایی اشاره شده است.

در این گزارش با اشاره به این که روسیه تلاش کرده است با انجام معملات نفتی با اقلیم کردستان و نیز فروش تسلیحات به بغداد خود را به عنوان میانجی در اختلافات اربیل و بغداد نشان دهد، این اقدام را در راستای نشان دادن روسیه به عنوان یک میانجی خوب برای مسائل کردی توصیف کرده و نوشته است ممکن است روسیه در سایر مسائل کردی وارد شود و به این ترتیب زمینه برای نزدیک شدن هرچه بیشتر کردها به روسیه و دورتر شدن آنها از آمریکا فراهم شود.

این مرکز اقدام آمریکا در تنها گذاشتن کردهای سوریه در شمال این کشور و فراهم کردن زمینه حمله ترکیه به آنها را خیانت آمریکا به کردها توصیف کرده و آن را خطای مهم آمریکا دانسته است که روسیه بیشترین سود را از آن برده است.

این مرکز مطالعاتی تاکید کرده است که کردها دریافته اند که روسیه می تواند جایگزین خوبی به جای آمریکا باشد بنابراین کردها بویژه در سوریه هرچه بیشتر به مسکو متوسل خواهند شد. این مئله با توجه به نفوذ روسیه بر ترکیه می تواند در نهایت به سود آنها تمام شود.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 158548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha