شهرداری مهاباد ملزم به لایروبی رودخانه این شهر شد

سرویس آذربایجان غربی- معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرماندار مهاباد از اختصاص 3 میلیارد ریال برای لایروبی رودخانه این شهرستان در سال‌جاری خبر داد و گفت: شهرداری باید قبل از شروع فصل بارش‌ها علمیات را آغاز کند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، لایروبی رودخانه مهاباد از زمان آخرین سیلابی که با سرریز شدن آب سد مهاباد، برخی مناطق شهری را در بر گرفت، از سوی مسئولان ذی ربط پاس کاری می شود.

این مسئله زمانی شدت گرفت که 24 خردادماه سال جاری، یک مرد جوان سردشتی برای نجات جان دو کودک خردسالش در رودخانه مهاباد غرق شد و تلاش ها برای احیای او بی ثمر ماند.

قبل از این حادثه از بطن رودخانه مهاباد، توسط شهرداری این شهر شن برداری صورت گرفته و این امر بافت رودخانه را از حالت امن قبلی خود خارج کرده بود و علیرغم اخطاریه های امور آب مهاباد مبنی بر بازگرداندن رودخانه به حالت قبلی اقدامی در این خصوص انجام نگرفت تا اینکه مرگ یک نفر در رودخانه مهاباد رقم خورد. پس از آن پاسکاری ها در خصوص لایروبی و ساماندهی رودخانه مهاباد شروع شد.

پاسکاری اجرای لایروبی رودخانه مهاباد بین شهرداری و امور آب

نماینده امور آب شهرستان مهاباد در یکی از جلسات ستاد بحران این شهرستان گفت؛ طبق ماده 96 قانون حریم و بستر، وظیفه حراست از انهار و رودخانه‌های داخل خدمات شهرداری برعهده این سازمان است.

اما سخنگوی شورای اسلامی شهر مهاباد نیز با اشاره به تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداریها، اعلام کرد؛ حفاظت از حریم و بستر رودخانه در صورت واگذاری مالکیت به شهرداری واگذار می‌شود ولی اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و هیچ مصوبه و یا سندی مبنی واگذاری وجود ندارد.

سوای فرافکنی های این دو ارگان و تناقض های قانونی موجود، بنا بر (بند دوم ماده 55 قانون شهرداری ها) لایروبی بخش هایی از رودخانه ها که در محدوده داخل شهر قرار دارند، برعهده شهرداری است، مسئله ایی که در مهاباد کمتر به آن توجه شده است.

با توجه به تجاوز به حریم رودخانه مهاباد هم‌اکنون ظرفیت عبور آب از این رودخانه از ۴۰۰ متر مکعب به کمتر از ۸۰ متر مکعب رسیده است که ضرورت ساماندهی و لایروبی این رودخانه را نشان می‌دهد.

به گفته سخنگوی شورای شهر مهاباد؛ سامان دهی رودخانه مهاباد در چندین طرح مطالعه و تهیه شده است که بدلیل وضعیت مالی شهرداری و نبود اعتبار و بودجه کافی، کار انتخاب و بررسی طرح فعلا در دستور کار قرار ندارد.

300 میلیارد ریال تا 3 میلیارد ریال هزینه برای لایروبی رودخانه مهاباد!

شهرداری مهاباد در تمام این سال ها عنوان کرده؛ هزینه لایروبی و ساماندهی رودخانه برای شهرداری گران تمام می شود و این نهاد تا کنون به دلیل هزینه بالای این پروژه نتواسته این مورد ضروری را به سرانجام برساند و تنها کاری که شهرداری مهاباد انجام داد، این بود که نقاطی از رودخانه مهاباد را به ترتیب اولویت به صورت آزمونه کارهای مقدماتی لایروبی و ساماندهی بستر رودخانه شناسایی کند.

هزینه بالایی که شهرداری مهاباد تا کنون برای لایروبی رودخانه این شهر نتوانسته است محیا کند به گفته علیزاده آذر شهردار مستعفی مهاباد حدود 300 میلیارد ریال اعتبار است، اما در آخرین جلسه ستاد بحران شهرستان مهاباد، معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرماندار مهاباد گفت: 3 میلیارد ریال از محل اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی استان، برای پاکسازی و لایروبی رودخانه این شهرستان در سال‌جاری اختصاص یافته‌است.

شهرداری مهاباد خواستار عقد تفاهم‌نامه‌ برای لایروبی رودخانه مهاباد شد

معاون فرماندار مهاباد در آخرین جلسه ستاد بحران این شهرستان اظهار کرد: اعتبار تعیین شده به اداره امور آب مهاباد اختصاص خواهد یافت، هر چند لایروبی رودخانه مهاباد به دلیل واقع شدن در داخل شهر جزء اختیارات شهرداری بوده و این نهاد باید با همکاری و تعامل کامل اداره امور آب قبل از شروع فصل بارش‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن علمیات را آغاز کند.

اما ابراهیم کریمی سخنگوی شورای اسلامی شهر مهاباد در این جلسه خواستار عقد تفاهم‌نامه‌ای بین اداره امور آب و شهرداری برای اجرایی شدن طرح لایروبی رودخانه مهاباد دانست و دوباره عنوان کرد: براساس قانون، بحث لایروبی رودخانه جز اختیارات شهرداری محسوب نشده اما این سازمان با تمام تجهیزات آمادگی همکاری در این زمینه را با اداره امور آب خواهد داشت.

در نهایت از محل اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی استان 3 میلیارد ریال جهت لایروبی محدوده داخل شهری رودخانه مهاباد اختصاص یافت هزینه ایی که شهرداری این شهر با بیان کردن رقم بالای 300 میلیارد ریالی تا کنون از آن شانه خالی کرده بود.

این در حالی است که در سال جاری به منظور لایروبی رودخانه ها و مسیل های استان با استفاده از امکانات و ماشین آلات تحت اختیار شرکت آب منطقه ای استان تنها 20 میلیارد ریال هزینه شد و تا کنون عملیات لایروبی رودخانه ها و مسیل های استان به میزان 83.4 کیلومتر انجام گرفته است.

کد خبر 147922

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha