رئیس جدید دادگستری  کرمانشاه و مبارزه با فساد/ دکتر شهاب تجری

سرویس کرمانشاه- جناب آقای توسلی زاده در مراسم معارفه ی خویش اعلام کردند که با حذف واسطه ها و ارتباط مستقیم با مردم قصد مبارزه با فساد را دارند.

عزم ایشان برای مبارزه با فساد چه در حوزه ی دادگستری و سازمان های وابسته و چه در سایر نهادها و سازمان های حکومتی استراتژی پسندیده و ضروری است؛ با ذکر این نکته که بسیاری از قضات و کارمندان انسان های شریف و پاکدستی هستند و ممکن است تعداد معدودی دچار آلودگی شده باشند.

اما روش پیشنهادی ایشان به هیچ وجه جوابگو نخواهد بود. ارتباط مستقیم با مردم برای هر مسئولی یک فضلیت برجسته است اما نمی تواند نقش حیاتی در کاهش چشمگیر فساد داشته باشد.

مبارزه با فساد در اصلاح ساختارها و رویکردها و عملکردها نهفته است.

مثلا تقویت شفافیت، پاسخگویی و کارآیی در دادگستری؛ نظارت بر کیفیت آراء صادره در محاکم به ویژه از جانب متخصصین خارج از دادگستری از طریق فراهم کردن فرصت نقد آراء در رسانه ها و مجامع علمی، استفاده از شگردهای اطلاعاتی در کشف فساد و فاسدین، نظارت شدیدتر بر عملکرد نهادهایی که با دادگستری همکاری می کنند و گزارش آنها حتی مبنای صدور رای قرار می گیرد(زیرا بخشی از فساد از طریق افراد فاسد در این نهادها که البته تعداد آنها نیز معدود است و اغلب آنها دلسوز و زحمتکش هستند، وارد دادگستری می شود).

در کنار مبارزه با فساد، رئیس کل محترم دادگستری می تواند اولویت های مهم دیگری نیز برای خویش تعریف کند. هر چند اصلاح تمام ایرادات در کوتاه مدت امری ناممکن است اما به نظر رفع دو اشکال بزرگ می تواند گامی بزرگ تلقی گردد.

۱-حفظ کرامت ارباب رجوع در دادگستری که دغدغه ی اغلب مراجعان به عدلیه است. معروف است که اکثر شهروندان از مراجعه به دادگستری و بیمارستان واهمه و اکراه دارند. قطعاًَ ناخوشایند بودن مراجعه به بیمارستان به علت رنج های روحی و جسمی ناشی از بیماری است ولی تنفر از حضور در دادگستری به عدم حفظ شان و کرامت شهروندان برمی گردد.

2-التفات جدی نسبت به کیفیت آراء قضائی و رسیدگی در محاکم (به ویژه شهرستان های استان و دادسرا) با تمهید شیوه های مختلف نظارتی و سازوکارهای تنبیهی و تشویقی.

امیدوارم دادگستری استان شاهد دوران متفاوت و رو به رشدی باشد که خیر مردم در آن خواهد بود.

کد خبر 147889

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha