از تهران تا بدره برای شنا در استخرهای طبیعی «دربند» / حشمت اله کرمی نژاد

سرویس ایلام - تنگه ی زیبا و تاریخی دربند، در شهرستان بدره علاوه بر اینکه یکی از مکانهای تاریخی و باستانی در استان ایلام است از لحاظ زیبایی های طبیعی نیز فرصت کم نظیری را برای گردشگران فراهم آورده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، تنگه دربند در حدود 95 کیلومتری جنوب شهر ایلام،10 کیلومتری شهر بدره و در نزدیکی روستاهای آبچشمه و گچ کوبان در شهرستان بدره قرار گرفته و در فصلهای مختلف سال پذیرای گردشگرانی از استانهای مختلف کشور است.

دربند دره ای شگفت انگیز و در عین حال زیبا، باستانی و نشاط آور برای گردشگران است و کسانی که قصد سفر به این دره ی باستانی را داشته باشند می توانند از جاذبه های گوناگون این دره ی باستانی لذت ببرند.

بی شک یکی از مهم ترین جاذبه های دربند برای گردشگران در فصل تابستان، آبشارهای زیبای آن و همچنین استخرهای زلال و طبیعی متعددی است که در مسیر گذر آبشارها و رودخانه دربند قرار گرفته اند.

برای رسیدن به آبشارها و استخرهای زیبا و پرآب دربند پس از گذر از شهر بدره و طی حدود 5 کیلومتر، در ادامه باید یک مسیر 4 کیلومتری جاده خاکی و البته پر از چاله و دست انداز را پشت سر گذاشت که طی این مسیر با همه نوع وسیله نقلیه امکان پذیر نبوده و باید خودروهای مطمئن را در اختیار داشت. دشوار بودن تردد در این مسیر در حالی است که گردشگران زیادی با تحمل چنین رنجهایی از استانهای مختلف کشور برای گردش و البته آبتنی به این مکان زیبا می آیند.

از تهران تا بدره برای شنا در استخرهای طبیعی دربند

کامبیز یکی از گردشگرانی است که به همراه شش نفر دیگر از از دوستانش برای تجربه لذت آبتنی در استخرهای سرد دربند مسیر حدود 750 کیلومتری تهران تا بدره و دربند را در پیش گرفته اند.

وی که برای نخستین بار است که به همراه دوستانش به استان ایلام می آید، می گوید: در تهران یک همکار ایلامی داریم که معمولاً هر هفته برای دید و بازدید و گردش به استان زادگاهش ایلام و شهرستان بدره می آید و همین موضوع برای ما جالب توجه بود که راز این سفرهای هفتگی همکار ایلامی مان را از وی جویا شویم.

کامبیز ادامه داد: وقتی در همین مورد از از این دوست ایلامی پرسش کردیم وی در جوابمان گفت تا زمانی که به استان ایلام سفر نکرده باشید و طعم لذت بردن از طبیعت آن را نچشیده باشید برایتان دشوار است که بفهمید چرا من هر هفته به ایلام می آیم.

دربند سراغی برای دیدن دیگر زیبایی های ایلام

این گردشگر تهرانی ادامه داد: به این خاطر و بر اساس حس کنجکاوی مان تصمیم گرفتیم که در همین تابستان سفری را به استان ایلام و شهرستان بدره داشته باشیم و انتخاب تنگه باستانی دربند و آبشارهای زیبای آن نیز به پیشنهاد همین دوست ایلامی مان بوده است.

ارسلان، یکی از دوستان همراه کامبیز که در حال آبتنی و شنا در یکی از استخرهای طبیعی دربند است هم در باره تجربه این سفر می گوید: ما دیشب را در همین دربند و در فضای باز و زیر سقف آسمان آبی و پرستاره خوابیدیم و به صبح رساندیم و باور کن یکی از زیباترین شبهای عمرمان را دیشب در اینجا و در این تنگه باستانی سپری کردیم. ما در اینجا و در این تجربه ی به یادماندنی علاوه بر احساس آرامش و امنیت، با تمام وجود از بودن در یک منطقه باستانی و گردشگری همراه با سکوت و زیبایی کم نظیر شب لذت بردیم.

وی که همانند دیگر دوستانش برای نخستین بار است به شهرستان بدره و استان ایلام سفر می کند البته علاوه بر سفر به دربند از برخی دیگر از سرزمین های باستانی و گردشگری استان ایلام و شهرستان بدره همانند تنگه ی کافری، سد سیمره و دره ی سرسبز کلم نیز دیدن کرده اند و می گوید: قطعا در سفرهای بعدی دیگر دوستان و آشنایانش را نیز برای سفر به استان ایلام دعوت خواهد کرد.

اگر زیبایی های دربند در خوزستان بود...!

مولا نژاد، یکی دیگر از بازدید کنندگان از دربند که در حال شنا کردن در یکی از استخرهای طبیعی است از گردشگرانی است که به همراه تعدادی دیگر از دوستانش از استان خوزستان به دربند آمده و این مکان را یکی از زیبایی های کم نظیر طبیعت ایران توصیف می کند.

وی می گوید: اگر فرضاً این آبشارها در نزدیکی شهر محل اقامت ما قرار داشت شاهد موج حضور گردشگران و هم شهری هایم در این نقطه بودیم و قطعا افراد بسیاری هم از این طریق کسب درآمد می کردند.

مولا نژاد که علاوه بر آبشارها و استخرهای شنای دربند، دیدن شهر باستانی دربند، آسیابهای آبی و زیبایی های این مسیر 4 کیلومتری را تجربه ای فراموش نشدنی عنوان می کند در ادامه می گوید: در سالهای آینده و البته در تعطیلات نوروز سال پیشرو هم به همراه خانواده ام به شهرستان بدره سفر خواهیم کرد.

ساخت جاده دسترسی به دربند اشتباهی بزرگ و مخرب بود

علاوه بر گردشگرانی که روزانه از تنگه تاریخی دربند بازدید می کنند بسیاری از اهالی بومی و روستاهای مجاور نیز برای گذراندن تعطیلات خود و البته فرار از گرمای تابستان، خنکای کنار آبشارها و داخل استخرهای دربند را در طول تابستان برای خود برگزیده اند.

در طول تابستان و خصوصاً روزهای تعطیل روزانه دهها نفر در داخل این استخرها که آب بسیار سردی نیز دارند از همین اهالی بومی مشغول شنا و آبتنی هستند.

رضایی، یکی از اهالی روستای آبچشمه شهرستان بدره و از اهالی بومی همین مناطق است که به قول خودش شنا را در دوران کودکی و در همین استخرهای طبیعی دربند یاد گرفته است و سالهای سال است که هر تابستان برای تفریح و شنا به دربند می آید. وی دیدگاههای گوناگونی درمورد دربند دارد که برخی از آنها را توضیح می هد.

به نظر وی دربند در سالهای دور و قبل از اینکه تغییراتی همچون ساختن جاده و ساخت تصفیه خانه آب در آن به وجود آید وضعیت بسیار بهتری داشته و به نوعی طبیعت بکری داشته است.

رضایی در ادامه می گوید: ساختن جاده در دل این دره ی زیبا و کشاندن خیل گردشگران به این منطقه، اشتباه بسیار بزرگی بود که به تخریب بخش زیادی از زیبایی ها و طبیعت دربند منجر شده است.

تهدید حیات آبشارهای دربند با برداشتهای بی رویه آب

وی در ادامه گفت: با ساختن جاده دربند، تعداد زیاد گردشگران برای پخت غذا و کباب، متاسفانه بسیاری از درختان مسیر تنگه دربند و خصوصاً درختهای کنار آبشارها را قطع کرده اند و ضربه بزرگی به طبیعت زیبا و بکر دربند زده شده است.

این گردشگر بومی اهل شهرستان بدره در ادامه، یکی دیگر از تهدیدهای منطقه باستانی دربند را که زمینه آن بعد از جاده سازی در این منطقه فراهم شده است، ساخت تصفیه خانه آب و به دنبال آن برداشتهای بی رویه آب عنوان می کند و می گوید: ساخت تصفیه خانه آب باعث شده بیشتر آب پشت آبشارهای زیبای دربند برای تصفیه و انتقال به روستاهای مجاور به این تصفیه خانه انتقال داده شود که این اقدام آبشارهای دربند را در موقعیت خشکیدن در سالهای آینده قرار داده است.

وی می گوید: در گذشته تنها چند روستا آب مصرفی آنها از دربند بوده است اما با ساخت این تصفیه خانه، هم اکنون حدود 10 روستا در شهرستان بدره آب مصرفی شان از طریق دربند تأمین می شود و این زنگ خطر بزرگی برای خشکاندن آبشارهای دربند در سالهای آینده است.

رضایی با انتقاد از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام که مانع بروز چنین مشکلاتی نشده است و بی تفاوت از کنار اینگونه تهیدات گذشته است می گوید: انتظار داریم که این سازمان برای تهیه آب شرب روستاهای بدره فکری دیگری بکند و برداشت آب از پشت آبشارهای دربند به حداقل برسد.

کد خبر 147877

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha