سفر نچیروان بارزانی به بغداد و تلاش برای گره گشایی از معضل نفت

سرویس جهان- نچیروان بارزانی، رییس جدید اقلیم کردستان عراق برای دیدار با نخست وزیر عراق و گفتگو درباره مسئله مورد اختلاف نفت به بغداد سفر کرد.

به گزارش کردپرس، نچیروان بارزانی بعد از انتخاب شدن به عنوان رییس جدید اقلیم کردستان در اولین سفر خود به عنوان رییس جدید اقلیم کردستان، در روز 20 ژوئن 2019 به بغداد رفت تا با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق درباره مسائل معلق و حل نشده از جمله مسئله صدور نفت از سوی اقلیم کردستان، بودجه و وضعیت منطقه مورد مناقشه کرکوک گفتگو کند.

بارزانی بعد از دیدار با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق گفت که هر دو توافق کرده اند مسائل مورد مناقشه را بر اساس قانون اساسی عراق حل کنند و برای این منظور در این هفته اقدام به تشکیل کمیته مشترک کنند تا بر سر مسائلی مانند نفت، بودجه، نیروهای پیشمرگ، ماده 140 قانون اساسی عراق و توافق بر سر کرکوک مذاکره کنند.

مهم ترین مسائلی که در دیدار نچیروان بارزانی و عادل عبدالمهدی مورد بحث قرار گرفت نفت اقلیم کردستان و بودجه این منطقه بود. بغد اد سهم 6 ماه گذشته خود از نفت اقلیم کردستان را دریافت نکرده اما وزارت دارایی عراق به ارسال سهم اقلیم کردستان از بودجه و حقوق کارمندان دولت اقلیم کردستان ادامه می دهد. این تناقض خشم احزاب عرب را برانگیخته و تاکید کرده اند که بودجه سال اینده عراق بر اساس روابط اقتصادی میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی بسته خواهد شد.

دولت مرکزی عراق بر اساس قانون بودجه سال 2019 به اربیل قول داده است در برابر دریافت روزانه 250000 بشکه نفت اقلیم کردستان توسط شرکت ملی بازاریابی و فروش نفت عراق حقوق کارمندان این منطقه خودمختار از عراق را ارسال کند. اما اربیل اخیرا از تحویل نفت خودداری کرده است.

نچیروان بارزانی پیرو مذاکرات خود با بغداد دراین باره به خبرگزاری اناتولی ترکیه گفته است: « من در این باره با نخست وزیر{عراق} گفتگو کرده ام و نیاز است که گفتگوها ادامه پیدا کند. مشکل تحویل روزانه 250000 بشکه نفت نیست مشکل مسائل حقوقی است که قطع بودن سهم بودجه اقلیم کردستان از سال 2014 آن را مقروض کرده است.»

نچیروان بارزانی همچنین در روز 20 ژوئن با محمد الحلبوسی، رییس پارلمان عراق دیدار کرد و درباره نفت با او گفتگو کرد. حلبوسی در بیانیه ای گفت: « ما درباره التزامات مالی اقلیم کردستان از جمله فروش نفت در مقابل دریافت بودجه فدرال عراق گفتگو کردیم. ما همچنین به مسئله اهمیت تعمیق روابط میان حکومت اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق و نیز حل همه مسائل معلق در سایه برادری و شراکت ملی پرداختیم.»

در همین حال، نچیروان بارزانی به حلبوسی پیشنهاد کردکه اربیل میزبان کمیسیون های مالی و انرژی پارلمان عراق برای حل مسائل مربوط به بودجه باشد. این اظهارات نشان دهنده شکست تلاش های نچیروان بارزانی و عادل عبدالمهدی برای یافتن راه حل با وجود تشکیل کمیته های حل بحران است.

شیروان دوبردانی، نماینده حزب دموکرات کردستان در پارلمان در این باره به المانیتور گفت: در هفته های آینده عادل عبدالمهدی به همراه مقامات مختلف دولت عراق برای از سر گیری تلاش برای حل مسائل معلق مانند مسئله نفت به اربیل سفر خواهد کرد.

وی افزود: «مطمئنا بعد از این که کمیته ها کار خود را به اتمام رساندند نتیجه این سفر می تواند مثبت باشد امکان رسیدن به راه حلی که مورد رضایت هر دو طرف باشد وجود دارد.»

بر اساس گزارش رسانه های محلی، نچیروان بارزانی از بغداد خواسته است شکایت خود علیه ترکیه را پس بگیرد. دولت فدرال عراق در سال 2015 علیه دولت ترکیه شکایت کرده و خواستار پرداخت 26 میلیارد دلار از سوی ترکیه بابت صدور نفت اقلیم کردستان عراق بدون رضایت بغداد شده است. نچیروان بارزانی از بغداد مستقیما به آنکارا رفت تا درباره مسائلی همچون بحران نفت و حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک با مقامات ترکیه دیدار و گفتگو کند.

فالح فیاض، نماینده پارلمان هم به المانیتور گفت: « نخست وزیر عراق و وزیر دارایی فدرال عراق با اربیل در مورد حل و فصل مسئله نفت ارسال شده به ترکیه بدون در نظر گرفتن قوانین عراق همکاری می کنند. جبران دستمزد شرکت های فعال در اقلیم کردستان از سوی دولت مرکزی و یا پس گرفتن شکایت از ترکیه به معنی نادیده گرفتن حقوق سایر تشکل ها در عراق و یا اصول عدالت اجتماعی است.»

زیادی از اعضای کمیته مالی احتمال داد پیامدهای شدید این اقدامات در تضاهرات علیه دولت و هنگام تصویب بودجه سال اینده خود را نشان خواهد داد.

یک منبع مطلع از مذاکرات طرفین به شرط حفظ نام به المانیتور گفته است « هیئت کردی به عادل عبدالمهدی پیشنهاد کرد که توافق بر سر تقسیم کرکوک میان اربیل و بغداد احیا شود و یا به اربیل اجازه داده شود به ادامه صدور نفت تا اتمام پرداخت دیون به شرکت های خارجی بپردازد و سپس اقلیم کردستان عمل به تعهد خود برای تحویل روزانه 250000 بشکه نفت به شرکت ملی نفت عراق را آغاز کند.»

این منبع افزود: عادل عبدالمهدی که رابطه خوبی با احزاب کرد دارد مشکلی برای زمان دادن به اربیل برای پرداخت دیون به شرکت های خارجی را ندارد اما از آنجایی که احزاب شیعه با وی بر سر این موضوع مخالف هستند ممکن است با این احزاب تقابل پیدا کند. اجرای چنین توافقاتی مسلما مستلزم بازگشت نیروهای پیشمرگ به کرکوک و خروج یگان های حشد شعبی است. وی افزود: انتظار نمی رود به این زودی توافقی حاصل شود.

محسن سعدون رهبر ائتلاف کردستانی به المالنیتور گفت: « از سر گیری توافق اداره مشترک کرکوک بر اساس قانون اساسی عراق است زیرا این مسئله برای مناطق مورد مناقشه است و تاخیر هر چه بیشتر آن مسائل را در این مناطق پیچیده تر خواهد کرد.»

سعدون افزود: « اقلیم کردستان عراق برای حل مسائل معلق مانده میان طرفین با توسل به قانون اساسی عراق و توافق های پیشین برای همکاری با دولت مرکزی عراق اشتیاق دارد.»

مشکلات و مسائل اقتصادی میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق به راه حل منسجم نیاز دارد و این مسئله شامل اجازه دادن بغداد به اقلیم کردستان برای انجام ندادن برخی تعهدات است. با این حال، ممکن است دیگر طرفها در دولت مرکزی عراق و در حمایت از عادل عبدالمهدی که هدف انتقادهای سخت است، به دنبال کسب امتیاز سیاسی باشند. این مسائل ممکن است به از دست رفتن رای اعتماد به عادل عبدالمهدی و دولت او ختم شود. هر رویکرد دیگری که در پیش گرفته شود با توجه به این که به زمان بررسی لایحه بودجه سال اینده عراق نزدیک می شویم باعث بالا گرفتن بحران خواهد شد.

منبع: المانیتور

ترجمه: خبرگزاری کردپرس- سرویس جهان

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 123080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha