مبارزه با ملخ صحرایی باید قبل از تخم‌ریزی در مراتع و مزارع باشد

سرویس ایلام - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در مورد ضرورت سم پاشی علیه ملخ صحرایی تا قبل از فصل تخم ریزی آنها هشدار داد و گفت: چنانچه این فرصت طلایی از دست رود جمعیت ملخ‌ها به شدت افزایش یافته و هزینه سم پاشی و کنترل آن‌ها نیز به مراتب خیلی بالاتر خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، محمدعلی اقدسی عنوان کرد: تا کنون عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در سطح بیش از ۲۵۴۴ هکتار از مناطق آلوده در شهرستان دهلران در مناطق فرخ آباد، برتش، بیات و حسن قندی از طریق انجام سمپاشی هوایی و زمینی با به‌کارگیری یک فروند هواپیمای سمپاش و همچنین تعداد سه دستگاه سمپاش اختصاصی ulv انجام شده است.

او گفت: با توجه به گسترده بودن سطح آلودگی و همچنین شرایط خاص آب و هوایی از لحاظ بالا بودن دمای محیط، عملیات سمپاشی فقط در ساعت ۵ تا ۹ صبح و همچنین عصرها از ساعت ۶ تا ۹ شب امکان پذیر است.

وی افزود: با توجه به ضرورت و لزوم مبارزه با ملخ صحرایی قبل از تخم ریزی می بایست در فرصت محدود باقی مانده عملیات سمپاشی در کلیه نقاط آلوده در سطح شهرستان دهلران با سرعت انجام گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام خاطرنشان کرد: با توجه به توان پروازی ملخ های صحرایی امکان انتقال به سایر نقاط دور از انتظار نبوده و لازم است اکیپ های پایش و ردیابی ملخ به صورت روزانه در سطح شهرستان‌ها نسبت به بازدید و بررسی مزارع و مراتع به خصوص شهرستان‌های همجوار با شهرستان دهلران اقدام و در صورت مشاهده هرگونه جمعیت ملخ، مراتب را به مدیریت حفظ نباتات به همراه تصاویر ملخ های مشاهده شده ارسال نمایند.

اقدسی گفت: لازم به ذکر است بهترین زمان مبارزه با ملخ صحرایی قبل از انجام تخم ریزی در سطح مراتع و مزارع است و چنانچه این فرصت طلایی به هر دلیل از دست رود جمعیت ملخ ها به شدت افزایش یافته و هزینه سمپاشی و کنترل آنها نیز به مراتب خیلی بالاتر خواهد رفت.

وی تأکید کرد: ضروری است با بسیج کلیه امکانات موجود در سطح استان و همکاری مدیریت بحران استان نسبت به کنترل و کاهش جمعیت ملخ های صحرایی اقدام عاجل بعمل آید در غیر این صورت کشت های تابستانه بخصوص ذرت دانه ای و همچنین صیفی جات و باغات و جنگلها در معرض خطر خسارت ناشی تغذیه ملخ قرار خواهند گرفت.

کد خبر 123070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha