سؤال امتحان دانشگاهی در ترکیه: کدام نهاد می تواند یک حزب اپوزیسیون کُرد را منحل کند؟

سرویس ترکیه - در پی انتشار پرسش هایی درباره انحلال حزب کُردی HDP در آزمون پایان ترم دانشگاه، HDP این کار را مصداق نفرت افکنی دانست.

به گزارش کردپرس، دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشگاه پاموک قلعه در آزمون پایان ترم درس دادستانی دو پرسش عجیب درباره انحلال حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) پرسید.

بنابر خبر روزنامه سوزجو، دانشجویان دانشگاه پاموک قلعه وقتی برگه های آزمون را باز کردند با دو پرسش مواجه شدند که آنها را بسیار شوکه کرد. این دو پرسش عبارت بودند از:
«دادستانی ترکیه پرونده درخواست انحلال کدام حزب اصلی اپوزیسیون طرفدار کُردها را به دادسرای عالی قانون اساسی ترکیه داد؟

کدام نهاد می تواند یک حزب اپوزیسیون کُرد را منحل کند؟»

این پرسش ها در آزمون پایان ترم دانشکده با واکنش های بسیاری از سوی رسانه ها و دانشجویان مواجه شدند.

حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در واکنش به این پرسش ها اعلام کرد که مطرح کردن این پرسش ها خود مصداق جرم است. بنابر گزارش گازته دیوار، سلیم کاپلان سخنگوی کمیسیون آموزش، فرهنگ و هنر HDP گفت: «این پرسش ها هیچ ربطی به آموزش آکادمیک ندارند. مطرح کردن این پرسش ها از نظر قوانین کیفری مصداق جرم نفرت افکنی و دشمن تراشی است. این پرسش ها بازتاب نگاه حکومت به کرد به عنوان دشمن است. هیچ تفاوتی بین کسانی که شهردارهای منتخب مردم را از کار بر کنار می کنند و گماشته های خود را به جای آنها می گذارند، و کسانی که مردم را از بالگرد به بیرون پرتاب می کنند و ادعا می کنند که هیچ شکنجه ای رخ نداده است، و کسانی که این پرسش ها را برای امتحان دانشگاه مطرح می کنند وجود ندارد.»

کاپلان همچنین در واکنش به آوردن عبارت کُرد در کنار HDP در این پرسش ها گفت: «HDP یکی از احزاب سیاسی است که راه حل دموکراتیک برای مسئله کرد را در برنامه های حزب خود دارد. به جز HDP هیچ حزبی در مجلس وجود ندارد که به تفاوت های مذهبی، هویتی، و آزادی های مردم آناتولی و بین النهرین اهمیت بدهد. این انعکاس سیاست دولت است که HDP را فقط در کردستان می بیند و برای جرم انگاری HDP مورد استفاده قرار می دهد.»

کد خبر 11432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha