دولت عراق به هیچ عنوان به اجرای توافق عادی سازی وضعیت شنگال پایبند نبوده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- فرمانده نیروهای مقاومت ایزد خان در شنگال، با اشاره به اینکه گروه های وابسته به پ.ک.ک و حشدالشعبی هنوز در شنگال حضور دارند، تاکید کرد که دولت مرکزی عراق به هیچ عنوان به اجرای توافق با اربیل بر سر عادی سازی وضعیت شنگال پایبند نبوده است.

به گزارش کردپرس، حیدر ششو در گفتگو با شبکه تلویزیونی کردستان 24، اعلام کرد که گروه های مسلح وابسته به نیروهای پ.ک.ک و حشدالشعبی در شنگال باقی مانده اند و دولت مرکزی عراق به هیچ عنوان به توافق صورت گرفته با دولت اقلیم کردستان بر سر عادی سازی وضعیت شنگال پایبند نبوده است.

این در حالی است که بر اساس یکی از بندهای توافق شنگال باید همه نیروهای مسلح خارج از چارچو قانونی دولت عراق از شنگال خارج شوند.

فرمانده نیروهای مقاومت ایزد خان در شنگال، افزود که سازمان ملل نیز اقدامات لازم برای بازگرداندن آوارگان شنگال به محل سکونیت خود انجام نداده و این در حالی است که ده ها اردوگاه آوارگان در عراق بسته شده و آوارگان اسکان یافته در آنها اردوگاه را ترک و به محل سکونت خود بازگشته اند،اما هیچ گونه زمینه سازی برای بازگرداندن آوارگان شنگال انجام نشده است.

همچنین دولت عراق را متهم کرد که سعی دارد نیروهای مسلح در شنگال را تحت نام ها و عناوین مختلف و جدید در شنگال نگه داشته و به حضور آنان در منطقه مشروعیت ببخشد.

حیدر ششو تاکید کردکهمسئولیت عدم اجرا شدن توافق شنگال متوجه دولت مرکزی عراق است و بغداد در واقع به این توافق باور ندارد و سازمان ملل و جامعه جهانی نیز به وظیفه خود درباره نظارت بر اجرای توافق و اعمال فشار برای اجرایی شدن آن عمل نکرده است.

کد خبر 11430

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha