کاهش 50 درصدی میزان تولید گندم در کردستان/بهره برداری از 100 پروژه در حوزه کشاورزی

سرویس کردستان – رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: به طور میانگین در سال های گذشته، سالانه در کردستان بیش از یک میلیون تن گندم تولید می شد که با توجه به خشکسالی های سال زراعی جاری این میزان امسال با کاهش 50 درصدی به حدود 520 هزار تن رسیده است.

به گزارش کُرد پررس، محمدفرید سپری صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آخرین پیش بینی ها امسال 521 هزار تن گندم در استان تولید شده که 342 هزار تن از این میزان خرید تضمینی می شود.

وی با بیان اینکه گندم امسال با قیمت 5 هزار تومان توسط دولت از کشاورزان خریداری می شود، افزود: 90 مرکز برای خرید تضمینی گندم در سطح استان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نسخه توسعه ای کشاورزی کردستان با توجه به کشاورزی روز دنیا کشاورزی حفاظتی است، ادامه داد: جهاد کشاورزی با حفظ منابع پایه اهمیت بالایی در ایجاد امنیت غذایی دارد.

سپری یادآور شد: در حال حاضر ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۰ درصد اشتغال کردستان مربوط به بخش کشاورزی است و دلیل آن نیز شرایط مساعد آب و هوایی استان است.

وی به تولیدات بخش کشاورزی در استان اشاره کرد و بیان کرد: در بخش زراعت 3.2 میلیون تن، در باغات ۴۰۰ هزار تن، دام و طیور ۳۸۵ هزار تن و شیلات ۱۰ هزار و ۳۴۵ تن تولید در استان انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کردستان همچنین در تولید سیب‌زمینی با ۳۶۵ هزار تن در سال رتبه پنجم کشور، در توت‌فرنگی با ۵۶ هزار تن رتبه اول و در حبوبات نیز رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.

سپری اظهار کرد: کردستان ۳ درصد بارندگی کشور و ۷ درصد رواناب‌های کشور را دارد و ۵۶ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی کشاورزی استان مجهز به آبیاری نوین است که سالانه برای این مهم ۳۰ میلیارد تومان سهم دولت هزینه می‌شود.

وی افزود: در تولید محصولات خشک نیز میزان بهره‌وری در کشور ۱.۲ درصد است که این رقم در کردستان ۱.۵ درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: مبارزه با آفات محصولات کشاورزی در سطح ۴۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان یکی دیگر از اقدامات بخش کشاورزی در کردستان است.

سپری در ادامه به تولید گوشت قرمز استان در کشور اشاره کرد و یادآور شد: در کشور رتبه هشتم تولید گوشت قرمز و رتبه اول شمال غرب و غرب کشور را داشته و طرح پیشران گوشت قرمز را نیز در دست اقدام داریم تا سالانه ۱۵۰۰ تن به میزان تولید گوشت قرمز اضافه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به میزان تسهیلات و طرح های اجرا شده در سال گذشته اشاره کرد و بیان کرد: طی سال گذشته بیش از ۳۸ هزار طرح با پرداخت یک هزار و ۹۰۲ میلیارد تومان در بخش کشاورزی تسهیلات دریافت کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در هفته جهاد کشاورزی سال جاری نیز ۱۰۰ پروژه با ۴۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری و ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی افتتاح می‌شود.

سپری با بیان اینکه در کردستان هیچگونه کاهش تولید و عرضه مرغ نداریم و به میزان مصرف مردم مرغ توزیع می‌شود، افزود: سالانه حدود ۴۴ میلیون قطعه در ۷۳۳ واحد مرغداری، جوجه‌ریزی انجام می شود.

معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این نشست با اشاره به خسارات خشکسالی در سال زراعی جاری، اظهار کرد: کلیه خسارات ناشی از خشکسالی در تمامی زیر مجموعه‌های بخش کشاورزی کردستان ۶ هزار ۶۶۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

خلیل فعله گری با بیان اینکه خسارات خشکسالی در بخش زراعت ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شده است، ادامه داد: در بخش باغی نیز خشکسالی بیش از ۲۸ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی در بخش تولید علوفه، شامل علوفه مزارع و مراتع بیش از ۲ هزار ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد آورده است، یادآور شد: خشکسالی در تولید گوشت قرمز بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان، در بحث زنبور عسل ۹۰ میلیارد تومان و در بحث آبزیان و شیلات نیز بیش از ۹۰۰ میلیون تومان خسارت وارد آورده است.

معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه کردستان یکی از استان‌های مهم تولید گندم در کشور است، بیان کرد: خسارت خشکسالی در بخش زراعت گندم دیم ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و زراعت گندم آبی نیز ۹۰ میلیارد تومان دچار خسارت شده که طبق پیش‌بینی‌ها این موضوع موجب کاهش ۵۰۰ هزار تنی گندم دیم و ۲۰ هزار تنی گندم آبی تولیدی در کردستان می‌شود.

فعله‌گری با اشاره به اینکه کاهش عملکرد خلر، ماشک و نخود دیم ۲۰ هزار تن است، گفت: کاهش عملکرد جوی آبی و دیم به دلیل خشکسالی بیش از ۲۱ هزار تن بوده و همچنین این کاهش عملکرد در سه محصول یونجه، شبدر و اسپرس ۱۲۳ هزار تن برآورد شده است.

وی اظهار کرد: در مجموع میزان کاهش عملکرد محصولات زراعی در مجموع ۶۸۲ هزار تن بوده که این میزان دربخش محصولات باغی ۶ هزار تن بوده است.

معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به خسارات بخش باغی شامل انگور دیم، سماق، بادام و گیاهان دارویی، افزود: از مجموع خسارات بخش باغی، ۵ هزار ۸۰۰ تن مربوط به انگور دیم، ۲۷۰ تن بادام دیم، ۳۰ تن سماق و ۱۰ تن مربوط به گیاهان دارویی است.

فعله گری با بیان اینکه به دلیل خشکسالی بخش زراعت ۳۴۷ میلیارد تومان و بخش باغی ۲۱۴ میلیارد تومان خسارت دیده است، ادامه داد: سرمازدگی ۳ تا ۱۲ فروردین در استان کردستان موجب خسارت ۵۶۱ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی شد.

کد خبر 11401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha