پارتی باید هرچه زودتر رابطه اش را با ترکیه قطع کند/حضور PKK در اقلیم کردستان در چارچوب یک توافق نامه است

سرویس سوریه - کمال شیخ باقی دبیرکل حزب دموکراتیک کرد سوریه از پارتی خواست تا به همکاری اش با دولت ترکیه پایان دهد و به مردم کردستان بپیوندد.

به گزارش کردپرس، حمله های دولت ترکیه به مناطق شمالی کردستان عراق که از 23 آوریل آغاز شده است، همچنان ادامه دارد. حکومت ترکیه در تلاش است تا با همراه نشان دادن پارتی، به نتیجه مطلوب خود در این جنگ برسد.

بنا بر گزارش هاوارنیوز، کمال شیخ باقی دبیرکل حزب دموکراتیک کرد سوریه (PDKS) با بیان این که حزب دموکرات کردستان (پارتی) شریک حمله های دولت ترکیه است از پارتی خواست تا هر جه زودتر به این رابطه پایان دهد.

شیخ باقی با بیان این که پارتی سال هاست که تسلیم ترکیه شده است و بنابراین نمی تواند کاری انجام دهد گفت: «اگر پارتی در برابر اشغالگری بایستد مردم کُرد آماده ایستادن در کنار پارتی هستند. پارتی باید از دستاوردهای مردم کرد محافظت کند. ترکیه اکنون در حال نابود کردن جنبش آزادی کرد در کردستان عراق است. پارتی نباید خواسته های حکومت ترکیه را به رسمیت بشناسد. نهضت آزادی کردستان 40 سال است که برای مردم کرد می جنگد. پارتی جلوی مردمی را که به حکومت ترکیه اعتراض می کنند می گیرد و مردم را فریب می دهد.»

شیخ باقی با اشاره به این که روشنفکران کُرد بارها از پارتی خواسته اند تا رابطه اش را با حکومت ترکیه قطع کند، با این حال پارتی همچنان در حال همکاری با ترکیه است گفت: «ما خواهان جنگ داخلی در کردستان نیستیم. حکومت ترکیه در حال تلاش برای این موضوع است. هیچ کس نباید فریب این بازی را بخورد. این جنگ احتمالی تنها به نفع دشمن خواهد بود.»

شیخ باقی با یادآوری این که نیروهای حزب کارگران کردستان (PKK) در چارچوب توافق نامه ای که در سال 1990 بین PKK، پارتی و اتحادیه میهنی کردستان [یکیتی] در قندیل بسته شده است در کردستان حضور دارند گفت: «اکنون چرا این توافق نامه نادیده گرفته می شود؟ آنها باید از منافع مردم کرد حمایت کنند.»

او در ادامه گفت: «پارتی توسط حکومت ترکیه پذیرفته شده است زیرا بر علیه PKK است. اردوغان الان به پارتی کمک می کند اما اولین هدفش نابودی جنبش آزادی کرد است. پس از PKK به سراغ پارتی خواهد رفت. دولت ترکیه به لیبی هم حمله می کند. می خواهد این سرزمین ها هم تحت اشغال او باشد. ترکیه می خواهد از کرکوک تا موصل را به خاک ترکیه ضمیمه کند.»

شیخ باقی با بیان این که واکنش دولت عراق در برابر حمله ترکیه به خاک اقلیم کردستان بسیار ضعیف بود گفت: «دولت عراق در حال گذراندن دوره ای بحرانی است برای همین واکنش جدی به دولت ترکیه نشان نداد. یک دولت ناکارآمد وجود دارد. از طرف دیگر دولت اقلیم کردستان عراق به دولت ترکیه وفادار است. با این حال مردم می توانند به خیابان ها بروند و در برابر اشغال مقاومت کنند. همچنان برخی افراد که خود را کردستانی می نامند سکوت کرده اند. این افراد دیر یا زود صدای خود را علیه اشغالگر بلند می کنند.»

شیخ باقی افزود: «پارتی می تواند مردم را تا حدی فریب بدهد. اما با گذشت زمان حقیقت روشن خواهد شد.»

کد خبر 11275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha