پرونده آلودگی پتروشیمی ایلام روی میز سازمان حفاظت از محیط زیست

سرویس ایلام - مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان ایلام در نشست خبر خود به مناسبت هفته محیط زیست از باز بودن پرونده آلودگی صنایعی چون پتروشیمی ایلام روی میز سازمان حفاظت از محیط زیست خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، غلامرضا ابدالی گفت: جلسات متعددی با مسئولان پتروشیمی ایلام نیز گذاشته شده و هم اکنون مسئولان این طرح نیز «در تلاشند» تا مشکلات آلودگی در بخش الفین و پسماند مرتفع شود. مسئول حفاظت از محیط زیست ایلام این تلاشهای پتروشیمی را بیشتر باز نکرد که الان دقیقا چه کاری انجام شده است و بالاخره مشکل آلودگی این مجتمع صنعتی حل شده است یا نه.

از وی پیشتر در ایسنا عنوان شده بود که به اذعان ابدالی؛ مدیر کل محیط‌زیست استان پس از تعطیلات عید سال ۱۴۰۰ فلرینگ مجتمع «پتروشیمی ایلام هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی نداشته» و اوضاع تحت کنترل است. اما تصاویر منتشر شده از آلودگی پساب پتروشیمی ایلام که باعث مرگ هزاران گونه جانوری در شهرستان چوار شد و خسارات آن به دامداری و کشاورزی منطقه اعلام نشد، پتروشیمی ایلام را با انتقادی تازه مواجه کرد. اینبار مدیرکل محیط زیست استان برای این اهمال مدیریتی پرونده قضایی تشکیل داد و از قول او منتشر شد: به گفته‌ی ابدالی مدیر کل محیط‌زیست در کارگروه‌های تخصصی محیط‌زیست، دامپزشکی و جهاد کشاورزی با تمرکز بر نتایج آزمایشگاهی و بررسی‌های علمی و کارشناسی طرح و نتیجه‌ی آن اعلام خواهد شد. که همچنان اعلام نشده است و در نشست خبری وی نیز تنها اشاره ای مختصر به آن شده است.

ابدالی در نشست خبری خود به جای پاسخ به وضعیت فعلی پرونده آلایندگی زیست محیطی پتروشیمی ایلام و دیگر صنایع مخرب محیط زیست، توپ را به زمین دیگری انداخت و گفت: مشکل اصلی آلایندگی این صنایع نبود سند آمایش سرزمین در گذشته بوده و فقدان این سند باعث جانمایی های غلط و غیرکارشناسی شده صنایع بزرگی چون کارخانه سیمان، پتروشیمی و پالایشگاه در حاشیه مناطق مسکونی شده که فعالیت این واحدهای تولیدی باعث ایجاد آلودگی های زیست محیطی و انسانی شده است.

او گفت: کارخانه سیمان ایلام نیز برای کاهش آلودگی هایش نیاز به نوسازی دارد و در همین راستا ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای نوسازی تجهیزات کارخانه سیمان کارزان از توابع شهرستان سیروان از محل صندوق ملی محیط زیست پرداخت شده است.

وی افزود: علاوه بر کارخانه سیمان کارزان، پرداخت تسهیلات برای واحدهای تولیدی دیگری چون الکل بدره و کمپوست ایلام از محل صندوق ملی محیط زیست برای سالم سازی فرایند فعالیت های این واحدها پیگیری شده است.

مدیرکل محیط زیست ایلام گفت: ۸ ایستگاه سنجش آلاینده هوا در سطح شهرستان‌های استان فعال است و ۹۵ درصد ریزگردهای استان از طرف کشور عراق است.

خوب است که آقای ابدالی در هفته محیط زیست از خروجی جلسه خود با پتروشیمی به افکار عمومی توضیح دهند که آیا پتروشیمی به تعهد خود مبنی بر جلوگیری از خروج پساب آلوده به بیرون سایت عمل کرده است یا نه و آیا اصولا می تواند به خاطر مشکلاتی که در الفین دارد پساب را کنترل کند؟ مردم به شدت نگران بوده و منتظر این خبر شما هستند نه اینکه آنها را تایید کنید و بگویید که «در تلاشند»!

مدیرکل محترم محیط زیست ایلام نباید منتظر باشند که چند رسانه به عنوان مدعی العموم افکار عمومی به قضیه ای ورود کنند تا مسئولین مرتبط نیز برای حل آن اقدام کنند و خواهشمندیم توضیح دهند که برای آلایندگی پالایشگاه ایلام در همان شهرستان چوار که دود سوزاندن خوراکهای مصرف نشده پتروشیمی در آن به آسمان بلند است ولی دیده نمی شود! آیا اقدامی انجام داده اند یا باز هم منتظر عکس العمل رسانه های مستقل استان هستند؟

کد خبر 11246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha