جایگاه شورای افتا باید احیا شود/علما خود را به علم روز مجهز کنند

سرویس کردستان - نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: فتوا و مراجعات فقهی مردم به علما و روحانیون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و از این رو لازم است جایگاه شورای افتای استان احیا شود.

به گزارش کُرد پرس، حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی در همایش تخصصی اعضای شوراهای افتا استان کردستان که با موضوع آینده ‌پژوهی و بررسی پیامدهایی افراط‌ گرایی و تفریط دینی بر جامعه اسلامی «دین‌گریزی و دین‌ستیزی» برگزار شد، اظهار کرد: جایگاه فتوا و مفتی و اجتهاد واقعا به عنوان مسئله ای بسیار مهم باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی‌های بارز فقاهت این است که با استفاده از هر وسیله شرعی، عرفی و اخلاقی به نفع دین بهره بگیرد، افزود: میزان توان علمی علما و روحانیون به ویژه کسانی که به عنوان شورای افتاء مسئولیت دارند برای مخاطب اهمیت زیادی دارد.

نماینده ولی فقیه در کردستان ادامه داد: نگاه آکادمیک به این حوزه قابل تقدیر است، اما نباید به این خلاصه شود چرا که خیلی‌ها با این هدف که علم آل محمد و کلام نورانی خدا را یاد بگیریم و تبلیغ کنیم بعد از اتمام دوره متوسطه در رشته‌های مختلف به این وادی گام نهاده‌اند.

حجت‌الاسلام پورذهبی با بیان اینکه جایگاه علما و روحانیون باید خود را به علم روز مجهز سازند، یادآور شد: یک مجتهد و فقیه و یک صاحب فتوا و تمام کسانی که در شورای افتا قرار دارند علوم زیادی را می‌دانند، اما انگونه که باید در معرفی این توانایی به جامعه مخاطب عملکرد مطلوبی ندارند.

روحانیون سنگرداران واقعی دفاع از ارزش‌های دینی و اسلامی هستند

امام جمعه سنندج نیز در این همایش بیان کرد: روحانیون سنگرداران واقعی دفاع از ارزش‌های دینی و اسلامی هستند و در این مسیر همواره ثابت قدم بوده‌اند.

ماموستا فایق رستمی گفت: تمام پیامبران خدا با اعجاز آمده‌اند، اما بعد از فوتشان معجزه‌هایشان دیگر اثری نداشت، ولی معجزه پیامبر که قرآن کریم است چراغ روشنی است که هرگز خاموش نمی‌شود و برای تمام بشریت در دروان‌های مختلف برنامه‌ دارد.

وی از امت پیامبر مکرم اسلام به عنوان امت معتدل نام برد و اظهار کرد: امت پیامبر از چنان جایگاهی برخوردار هستند که می‌توانند شافع امت سایر پیامبران باشد.

امام جمعه سنندج با بیان اینکه دشمنان هرگز دنبال منافع مسلمانان به ویژه ملت ایران نبوده و برای از بین بردن جامعه اسلامی دست به هر نوع توطئه‌ای می‌زنند، افزود: کسانی که امروز می‌گویند ما مدافع رأی مردم ایران هستیم و مردم نباید پای صندوق رأی بروند همان کسانی هستند که 32 کشور جهان را در جنگ تحمیلی به جان مردم ایران انداختند.

ماموستا رستمی با تاکید بر اینکه مشارکت حداکثری در انتخابات رسالت اصلی تک تک مردم ایران اسلامی است، ادامه داد: رسالت مسئولان در قبال مردم نیز این است که قدر این حضور همیشه در عرصه ملت را بدانند و با پاسخگویی به مطالبات آنها موجب افزایش اعتماد جامعه شوند.

وی یادآور شد: امیدواریم دولت آینده یک دولت فراگیر باشد و نسبت به علما و روحانیون گام های اساسی بردارد چرا که در طول 12 دولت گذشته به این جامعه تاثیرگذار توجه زیادی نشده است.

امام جمعه سنندج با اشاره به اینکه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، رأی دادن به آزادی حریت، اقتصاد، رونق تولید، عدالت و نظارت مردم بر دولت و مسئولان است، بیان کرد: دشمن به دنبال خدشه‌دار کردن امنیت است برای حفظ و صیانت از این امنیت ملت ایران باید یک صدا و دشمن‌شکن در انتخابات شرکت کنند و با انتخاب فردی اصلح زمینه رفع مشکلات و تنگناهای جامعه را فراهم آورند.

کد خبر 11236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha