اقلیم کردستان باید موضع تندی در قبال اقدامات مجرمانه ترکیه اتخاذ کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو شورای رهبری اتحادیە میهنی کردستان دربارە اقدامات ترکیه در اقلیم کردستان از جملە، لشکرکشی، عملیات نظامی و قطع درختان در جنگل های مرزی، گفتکە این اقدامات جرم بودە و اقلیم باید موضع تندی در قبال اقدامات ترکیه اتخاذ کند.

آریز عبداللە طی گفتگوی اختصاصی با کردپرس، در پاسخ به‌ این سوال که‌ چرا اقلیم کردستان در مقابل لشگرکشی ها و حملات ارتش ترکیه‌ بە خاک اقلیم کردستان و اقدامات اخیر آنان در نابودی جنگل های کردستان، چنان ساکت و منفعل است؛ گفت زمان آن فرا رسیده‌ که‌ هم دولت مرکزی عراق و هم دولت اقلیم کردستان و احزاب و جریان های سیاسی در مقابل توسعه‌ طلبی و اشغالگری ها و اقدامات ارتش ترکیه‌ در خاک اقلیم کردستان موضع گیری کنند، زیرا در نتیجه‌ این سیاست ها روزانه‌ روستاهای اقلیم کردستان خالی از سکنه‌ می شوند، شهروندان غیر نظامی به‌ دلیل حملات و بمباران و توپباران های ارتش ترکیه‌ قربانی می شوند. مزارع و محل زندگی آنها قربانی آتشی می شود که‌ این ارتش برپا می کند و حال به‌ مرحله‌ ای رسیده‌ ایم که‌ درختان جنگل های کردستان را نیز قطع و نابود کنند.
عضو شورای رهبری اتحادیە میهنی کردستان، اقدام ارتش و شرکت های ترکیه‌ به‌ قطع درختان جنگل های اقلیم کردستان را نقض قوانین بین المللی دانست که‌ تاثیرات مخربی بر محیط زیست کردستان و منطقه‌ و جهان خواهد داشت و تاکید کرد کە این اقدامات جرم بزرگی است و لازم به‌ اتخاذ مواضع تندی در مقابل آنکارا است.
نماینده‌ سابق مجلس عراق در خصوص اعتراض ادهم بارزانی از اعضای رهبری حزب دمکرات کردستان به‌ اشغالگری های ترکیه‌ در خاک اقلیم کردستان و سکوت مقامات و حاکمیت اقلیم و احتمال بروز اعترضات مشابه‌ در این حزب به‌ سیاست های ترکیه‌، گفت: تا جایی که‌ من اطلاع داشته‌ باشم شیخ ادهم بارزانی از حزب دمکرات جدا شده‌ است. وی در موارد و مسائل دیگر نیز دارای مواضعی متفاوت از این حزب بوده‌ است. این که‌ اعتراضات داخلی بیشتری در این حزب روی دهد، مشخص نیست، اما نمی توان مواضع ادهم بارزانی را به‌ عنوان موضع بخشی از حزب دمکرات تحلیل و بررسی کرد.
کادر رهبری اتحادیه‌ میهنی درباره‌ امیدواری ها به‌ اجرایی شدن توافق های نفتی و بودجه‌ ای میان دولت عراق و اقلیم کردستان و پایان دادن به‌ مسئله‌ کاهش و تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان، گفت: توافق منعقد شده‌ میان بغداد و اربیل بر سر بودجه‌ و نفت، از نظر سیاسی و حقوقی موفقیتی بزرگ و مهم و دارای تاثیرات خاص خود بود، این که‌ از نظر اقتصادی برای اقلیم کردستان دارای نفع یا ضرر است، هنوز مشخص نیست، دلیل این امر نیز عدم مشخص شدن راهکارهای هزینه‌ بودجه‌ از سوی بغداد می باشد. زیرا باید تمامی درآمدهای اقلیم کردستان برآورد و محاسبه‌ شوند، اگر کم بود باید دولت مرکزی عراق مابه‌ التفاوت آن را پرداخت کند و در صورت ازدیاد نیز باید اقلیم کردستان به‌ بغداد پرداخت کند. تاکنون مکانیسم هزینه‌ کردن بودجه‌ مشخص نشده‌ است و طرف های عراقی بر سر این موضوع حساسیت خاص خود را دارند و به‌ سادگی حاضر به‌ پرداخت سهم بودجه‌ ای به‌ اقلیم کردستان نیستند.
آریز عبدالله‌ به‌ مذاکرات در جریان میان هیئت اقلیم کردستان به‌ ریاست قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم با دولت مرکزی عراق بر سر تعین چارچوب و راهکارهای اجرایی کردن قانون بودجه‌ در همه‌ عراق و به‌ ویژه‌ موادی که‌ به‌ اقلیم کردستان مرتبط است، اشاره‌ و ابراز امیدواری کرد که‌ این هیئت بتواند با دولت عراق، چارچوب ها و چگونگی اجرایی شدن این قانون را مشخص کند و مذاکرات در این باره‌ به‌ نتیجه‌ برسد.
وی تاکید کرد که‌ در صورت به‌ نتیجه‌ نرسیدن مذاکرات میان اقلیم کردستان و عراق در خصوص اجرای قانون بودجه‌، باید اقلیم کردستان بر درآمدهای خود برای اداره‌ امور تکیه‌ کند و هیچ گزینه‌ دیگر پیش رو ندارد.

کد خبر 11231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha