انفجارهای تروریستی در کرکوک باز هم قربانی گرفت

سرویس عراق و اقلیم کردستان - وقوع سه انفجار در شهر کرکوک و دیگر مناطق این استان ۴ کشته و ۳ زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش کردپرس، به نقل از شبکه تلویزیونی کردستان 24 عصر امروز شنبه ۱۸ خرداد ماه 1398 در روستای حمدانیه واقع در حومه شهرستان حویجه از توابع کرکوک، یک افسر پلیس و یک غیرنظامی بر اثر انفجار بمب در نزدیکی اتومبیل پلیس، کشته شدند.

ساعاتی پیش از آن، نیروهای امنیتی گزارش کردند که انفجار بمب تله ‌ای در روستای سعدونیه نیز یک تن از نیروهای پلیس کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

انفجار بمب دیگری در یکی از شهرک‌ های نوساخته کرکوک نیز یک غیرنظامی کشته و یکی از افسران پلیس زخمی شد.

شایان ذکر است شامگاه پنج شنبه ٩ خرداد نیز انفجار 6 بمب در کرکوک 4 کشته و 23 زخمی بر جای گذاشت.

پس از این انفجارها که واکنش و بیانیه های مقامات دولتی در اقلیم کردستان و بغداد و محکومیت آن را به دنبال داشت، آلا طالبانی نماینده کُرد مجلس عراق، در اظهاراتی تامال برانگیز، اعلام کرد که انفجارهای کرکوک، ارتباطی با داعش نداشته و به مسائل سیاسی و اختلافات موجود بر سر تشکیل دولت جدید اقلیم کردستان و دستگیری استاندار پیشین کرکوک مربوط است و دولت عراق نیز از وقوع انفجارها مطلع بوده است.

وی گفت که دو روز پیش از وقوع انفجارها دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی در کرکوک، به صورت رسمی و مکتوب نهادهای مربوطه در دولت مرکزی عراق را در مورد خطر احتمال وقوع این انفجارها مطلع کرده و با پیش بینی محل های هدف تروریست ها، هشدار داده بودند که تلاش هایی برای انجام دادن انفجار از طریق خودروهایی با شماره جعلی که از موصل وارد کرکوک شده، در جریان است.

نماینده کُرد مجلس عراق، با اشاره به اینکه در هشدار نهادهای امنیتی، عاملان و دست های پشت پرده انفجارها نیز آمده؛ تأکید کرد که دولت عراق در مورد نواقص امنیتی در کرکوک و جلوگیری از حملات تروریست ها در این منطقه مسئول است.

وی تأکید کرد با توجه به اینکه داعش مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته و از سوی دیگر وقوع انفجارها همزمان با اختلافات احزاب کردستانی بر سر تشکیل دولت جدید اقلیم کردستان و انتشار اخبار مربوط به دستگیری نجم الدین کریم استاندار پیشین کرکوک در لبنان بوده؛ می توان نتیجه گیری کرد که عوامل سیاسی در وقوع انفجارها دخیل بوده است.

آلا طالبانی همچنین گفت که اختلافات میان حزب دمکرات (پارتی) و اتحادیه میهنی (یکیتی) در مورد کرکوک نیز تاثیر مستقیم و جدی بر وضعیت امنیتی کرکوک دارد و لازم است که تمامی طیف های کرکوک، برای فعال سازی دوباره شورای استانی کرکوک، انتخاب استاندار جدید و تشکیل مدیریتی نوین تلاش کنند.

کد خبر 111788

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha