راه اندازی کتابخانه «کوچه ر بیرکار» در روستای مرخز سقز

سرویس کردستان- کتابخانه "کوچه ر بیرکار" ریاضیدان مشهور کرد در روستای مرخز سقز گشایش یافت.

به گزارش کردپرس؛ این کتابخانه به همت انجمن مردمی هیوای زانست سقز و با هداف توسعه فرهنگی، افزایش مطالعه کتاب و منابع علمی توسط اهالی روستای مرخز، غنی سازی اوقات فراغت مردم و الگوسازی برای نسل جوان و نوجوانان راه اندازی شده است و در آن کتاب های مختلف فارسی و کردی در دسترس عموم قرار گرفته است.

در پی این اقدام فرهنگی پرفسور کوچه ر بیرکار با ارسال پیامی از انجمن هیوای زانست و مردم فرهنگ دوست مرخز تشکر نموده و بر تلاش و کوشش جوانان کرد برای تحصیل علم و دانش در سطوح عالی تاکید نموده است.

کوچه ر بیرکار(فریدون درخشانی) اهل روستای «نی» مریوان و ساکن کشور انگلستان در تابستان سال ۲۰۱۸ موفق به دریافت بزرگترین جایزه ریاضی جهان موسوم به «فیلدز» شد که به عنوان نوبل ریاضی شناخته می شود. او علاوه بر این مدال، تاکنون جوایز بسیاری ازجمله جایزه مور انجمن ریاضی آمریکا در سال 2016، جایزه بنیاد ریاضی پاریس در سال 2010، جایزه جامعه ریاضیات لندن در سال 2003 و جوایز سال 2018 انجمن های ریاضی آمریکا و فلسفه لندن را هم از آن خود کرده است.

کوچر با این درخشش، افتخاری بزرگ را برای کُردها به ارمغان آورد که بازتاب گسترده ای هم در میان رسانه های خارجی داشت اما متاسفانه در میان رسانه های داخلی بازتاب چندانی نداشت و مورد بی مهری قرار گرفت.

کد خبر 111761

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha