تحلیل موسسه آی اچ اس از عملیات جدید ترکیه علیه پ.ک.ک

سرویس جهان- شرکت تحقیقاتی بین المللی آی اچ اس گزارش داد عملیات اخیر ترکیه علیه پ.ک.ک برای گرفتن تحرک از این گروه ناراضی کرد همزمان با نشان دادن نرمش در مقابل رهبر زندانی آن بوده و قبل از اکتبر امسال به اتمام می رسد.

به گزارش کردپرس، ارتش ترکیه که در دو سال گذشته عملیات نظامی علیه پ.ک.ک را در خاک عراق آغاز کرده است، در روزهای اخیر حوزه عملیات علیه پ.ک.ک را در خاک اقلیم کردستان عراق گسترش داده است.

شرکت تحقیقاتی بین المللی آی اچ اس که فعالیت آن تهیه و فروش اطلاعات دسته اول به شرکت ها و افراد در سراسر جهان است بر اساس یافته های خود به تحلیل عملیات اخیر ترکیه علیه پ.ک.ک پرداخته است.

این شرکت که به گفته خود اطلاعات گزارشش را از یک منبع بسیار نزدیک به ستاد مشترک ارتش ترکیه به دست آورده گزارش داد ارتش ترکیه در عملیات زمینی اخیر خود علیه پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان، از شش گردان نیرو شامل 3000 نفر از نیروهای زمینی خود استفاده کرده است.

بر اساس این اطلاعات، ارتش ترکیه همچنین در کنار بمباران هوایی و توپخانه علیه مواضع پ.ک.ک در کوهستان قندیل، برای اولین بار از موشک سطح به سطح ساخت داخل به نام «بورا» استفاده کرده است. ارتش ترکیه همچنین تا تاریخ 3 ژوئن با رسیدن به عمق 10 و 50 کیلومتری خاک اقلیم کردستان اقدام به برپایی دو مقر موقت در این کوهستان کرده است.

موسسه آی اچ اس درباره اهمیت عملیات اخیر ترکیه علیه پ.ک.ک گفته است بر اساس منبع این موسسه در ستاد مشترک ارتش ترکیه، هدف از انجام این عملیات حضور موقت نظامی در این منطقه برای گرفتن هر گونه تحرک از پ.ک.ک در مرزهای ترکیه با عراق و نیز منطقه شنگال در شمال استان نینوا است.

این موسسه همچنین تاکید کرده است که کاملا روشن است با توجه به این که مراکز فرماندهی پ.ک.ک با خط مقدم نبرد فعلی ارتش ترکیه حدود 25 کیلومتر فاصله دارد تعداد نفرات فوق برای ادامه نفوذ بیشتر در عمق خاک عراق کافی نیست.

این موسسه عملیات فعلی ترکیه در عمق حدودا 50 کیلومتری اقلیم کردستان را موقتی دانسته است چرا که با رسیدن فصل زمستان شرایط برای اد امه حضور ارتش ترکیه در این مناطق بسیار سخت خواهد بود. این موسسه نتیجه گیری کرده است که ارتش ترکیه منطقه فعلی تحت کنترل خود را تا قبل از ماه اکتبر ترک خواهد کرد.

بر اساس تحلیل این موسسه، انتخاب این زمان برای تشدید عملیات علیه پ.ک.ک به منظور منحرف کردن اذهام عمومی در ترکیه از نرمش فعلی اردوغان رییس جمهور ترکیه در برخورد با عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک در آستانه برگزاری دوباره انتخابات شهرداری در استانبول و تلاش اردوغان و حزبش برای جلب رای کردها همزمان با حفظ رای ناسیونالیست های ترکیه بوده است.

موسسه اطلاعاتی آی اچ اس که بیش از 50000 کارشناس ارشد در حوزه های فناوری اطلاعات، اقتصاد و صنعت را در اختیار دارد، همچنین به این نکته اشاره کرده است که عملیات نظامی ترکیه از مراکز صنعتی و اقتصادی اقلیم کردستان دور بوده و در نتیجه نمی تواند به مراکز اقتصادی و تجاری اقلیم کردستان آسیب برساند.

بر اساس این گزارش، تشدید حملات ترکیه علیه پ.ک.ک در خاک عراق ممکن است پ. ک.ک را وادار کند در داخل ترکیه دست به اقدامات خرابکارانه از جمله خرابکاری در خطوط نفت و گاز کند اما از آنجایی که پ.ک.ک نمی خواهد همکاری آمریکا با کردهای سوریه را به بن بست بکشاند از انجام چنین اقدامات خرابکارانه ای در داخل ترکیه اجتناب خواهد کرد.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 111737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha