پدیده حذف تابلوهای کردی در شهرهای کردنشین استراتژی جدید حزب حاکم در شرق ترکیه

سرویس ترکیه - اگر چه حذف نمادها و نوشته های کُردی از سطح شهرهای کردنشین ترکیه موضوع جدیدی نیست ولی این بار این اقدام تبعیض آمیز و مبارزه جویانه در برابر زبان کردی از سوی کسانی صورت می گیرد که اولاً خود عمدتا کُرد بوده و دوماً با رای مستقیم مردم کرد توانسته اند روی کار بیایند.

در پی برگزاری انتخابات شهرداری های 31 مارس 2019 میلادی در ترکیه یکی از قابل بحث ترین نتایجی که در این انتخابات به دست آمد رشد قابل توجه آرای حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) در شهرهای کردنشین و پیروزی های مهمی بود که در بخش شرق و جنوب شرق ترکیه به دست آورد. پیروزی ها به خصوص در دورانی که سیاست های ضد کردی حزب حاکم در 17 سال گذشته به بالاترین حد خود رسیده است موضوعی است که جای بحث و تجزیه و تحلیل های بسیار مفصلی دارد ولی ما در این گزارش به پدیده جدیدی به نام حذف نمادها، تابلوها و نوشته های کردی توسط شهردارانی هستیم که توانسته اند به هر شکلی که هست در مناطق کردنشین ترکیه پیروزی را از آن خود کنند.

اگر چه حذف نمادها و نوشته های کردی از سطح شهرهای کردنشین ترکیه موضوع جدیدی نیست و این مناطق در دوران استیلای قیم های شهرداری که با برکناری منتخبین ملت از سوی وزارت کشور برای شهرداری های کردنشین آن را تجربه کرده اند ولی این بار این اقدام تبعیض آمیز و نوعی مبارزه جویانه در برابر زبان کردی از سوی کسانی صورت می گیرد که اولاً خود عمدتا کُرد بوده و دوماً با رای مستقیم مردم کرد توانسته اند روی کار بیایند.

بعد از آن که شهردار بیتلیس در اقدامی سردر کردی شهرداری این شهر را پایین کشیده و اقدام به برچیدن تابلو خوش آمد گویی به شهر بیتلیس به زبان کردی در ورودی این شهر کرد؛ اخبار منتشر شده از تاتوان یکی دیگر از شهرهای قدیمی کردنشین ترکیه حاکی از برچیده شدن سر در کردی شهرداری این شهر توسط شهردار وابسته به AKP است. تمام این ها در حالی صورت می گیرد که آک پارتی در یک تناقض کامل در سیاست کُردی خود دچار شده است. حزب حاکم که در انتخابات استانبول به شدت به آراء کردها برای پیروزی نیاز دارد در آستانه برگزاری انتخابات 23 ژوئن 2019 میلادی دست به سیاست های مسالمت آمیز با کردها زده است. حصر عبدالله اوجالان رهبر دربند PKK برداشته شده و بعد از 4 سال وی با وکلای خود دیدار کرده است. هر روزه شاهد اظهارات مقامات این کشور درباره برادری و برابری با کردها در ترکیه بوده ولی در شرق و جنوب شرق ترکیه شاهد ایجاد یک جبهه جنگ تمام علیه زبان کردی از سوی اعضای همین حزبی هستیم که در استانبول به دنبال کسب آراء کردها هستند.

پیروزی نامزدهای آک پارتی در استان های شرق و جنوب شرق ترکیه و رشد قابل توجه این حزب در مناطق کردنشین نه تنها نتوانسته است سیاست های ضد کردی حاکمیت سیاسی ترکیه را کاهش دهد بلکه آنان را در این روند جسور تر کرده است که دست به چنین دشمنی با موضوعی بزنند که برای هر قومی به عنوان یکی از مهمترین مولفه های هویتی به حساب می آید.

خبرگزاری کردپرس/سرویس ترکیه

کد خبر 111707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha