سرنوشت تراژیک پل های «گلستانه» و «هاشم آباد» بخش سیلوانای ارومیه

سرویس آذربایجان غربی- بخشدار بخش سیلوانا ارومیه با انتقاد از عملکرد اداره راهداری و حمل و نقل جاده ایی آذربایجان غربی در اجرا و تکمیل دو پروژه پل های هاشم آباد و گلستانه گفت: باید پیمانکاران مجرب تری را به کار می گرفتند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، پل گلستانه که نام خود را از روستای گلستانه در منطقه مرگور از توابع بخش سیلوانای ارومیه گرفته است، ۲۵ فروردین‌ماه سال 96 بر اثر طغیان رودخانه فروریخت. همزمان با آن پل هاشم آباد نیز از طغیان این رودخانه در امان نماند و عملا دو پل مهم منطقه مرگور که نقطه اتصال و شاهراه ارتباطی چندین روستا به مرکز استان یعنی شهرستان ارومیه بودند طعمه سیلاب بهاری شدند.

در حال حاضر پل گلستانه و هاشم آباد سیلوانای ارومیه بعد از دوبار تخریب بر اثر سیلاب در عرض دو سال، اکنون به ترتیب با 65 و 90 درصد پیشرفت فیزیکی در انتظار تکمیل شدن و افتتاح قرار دارند.

تخریب مجدد پل هاشم آباد تکمیل پل گلستانه بخش سیلوانا را به تاخیر انداخت

ریباز میرزایی بخشدار بخش سیلوانا ارومیه در گفت و گو با خبرنگار کردپرس در خصوص تاخیر در پایان پروژه پل گلستانه مرگور گفت: پیمانکار هر دو پروژه پل های هاشم آباد و گلستانه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی بود و تکمیل پل هاشم آباد در اولویت قرار گرفت. اما این پل با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و دو هفته مانده به افتتاح در اثر سیل آبان ماه ۹۷ مجددا تخریب شد.

وی افزود: به همین دلیل دوباره اقدام به ساخت پل هاشم آباد کردند و این روند باعث به تاخیر افتادن تعمیر پل گلستانه شد. البته در حال حاضر پل هاشم آباد در تعمیر مجدد قرار دارد و چیزی تا افتتاح آن باقی نمانده است.

بخشدار سیلوانا تصریح کرد: در حال حاضر پروژه پل گلستانه دارای ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی است و امیدواریم که بتوانیم بعد از اتمام پل هاشم آباد در ارومیه، در سریع ترین زمان ممکن این پروژه را هم به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: همچنین اقدامات لازم برای ایمن سازی پل گلستانه در بخش سیلوانا انجام گرفته و ایمن‌سازی ابتدا و انتهای پل در دستور کار قرار دارد تا در صورت وقوع بارش شدید این پل بتواند مقاومت کند.

تکمیل پل های گلستانه و هاشم آباد به پیمانکاران مجرب تری نیاز دارد

میرزایی با انتقاد از عملکرد اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای در اجرای این دو پروژه گفت: این اداره می توانست از پیمانکارهای مجرب تر برای اجرا و تکمیل این پروژه ها استفاده کند، با توجه به اینکه شرایط جوی این منطقه به نحوی است که تنها سه ماه اجازه فعالیت عمرانی داده می شود.

بخشدار سیلوانا گفت: در حال حاضر با تاکید استاندار محترم مبنی بر اتمام دو پروژه گلستانه و هاشم آباد عملیات اجرایی برای تکمیل آنها در دست اقدام است و بنابر گفته اداره راهداری در حال حاضر نیز عملیات اجرایی پروژه گلستانه با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی ادامه دارد.

میرزایی با اشاره به اینکه در سیلاب سال ۹۶ در منطقه به آسیب شناسی پرداختیم ادامه داد: بعد از آن سیلاب نقاط بحرانی شناسایی و تحویل مدیریت بحران داده شد در نهایت از سه ماه پیش عملیات لایروبی رودخانه ها در این بخش انجام گرفت و این عملیات لایروبی باعث شد که امروز منطقه سیلوانا از سیلاب بهاره محفوظ بماند در واقع صلاحات انجام گرفته و لایروبی ها در منطقه خطر سیلاب اخیر را در منطقه سیلوانا به حداقل رسانده است و خوشبختانه در این منطقه مشکل خاصی به وجود نیامد.

در بخش برادوست ارومیه مشکل طغیان سیل وجود ندارد

سلیمان نریمانی بخشدار بخش صومای برادوست ارومیه نیز در گفتگو با خبرنگار کردپرس در خصوص آخرین وضعیت این بخش گفت: با توجه به طغیان سیل در منطقه و شدت بارش ها تنها مسیر ارتباطی روستای حله گوش در منطقه صومای برادوست تخریب شده بود.

وی ادامه داد: تخریب پل ارتباطی روستا به این دلیل اتفاق افتاده که عملیات اجرایی پل از قبل نیمه کاره رها شده بود در حال حاضر با تلاش های انجام گرفته مسیر ارتباطی روستا برقرار شده است.

نریمانی گفت: روز گذشته وضعیت کاملا بحرانی در منطقه حاکم بود و مسیر ارتباطی روستای حله گوش تخریب شده بود زیرا پل موقت توانایی ظرفیت آب سیل را نداشت و تخریب شد.

بخشدار صومای برادوست افزود: در حال حاضر چند باکس بزرگ با گنجایش بیشتر در این منطقه قرار داده شده است و راه ارتباطی روستا دوباره متصل شده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش صومای برادوست مشکل خاصی از لحاظ آب گرفتگی و سیل وجود ندارد، گفت: طغیان آب در این بخش مهار شده و به لایروبی رودها می پردازیم. پل تخریب شده نیز از روستا فاصله دارد و مشکلی روستاهای این بخش را تهدید نمی کند.

کد خبر 108011

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha