سهل انگاری یا گرفتن زهر چشم شورا و شهرداری از کارگران؟

سرویس کردستان- روز سیزدهم اسفند سال جاری طی تجمع اعتراضی نیروهای شرکتی شهرداری دهگلان، اعضای شورا و شهرداری این شهر قول مساعد مبنی بر حل مشکل را دادند اما تاکنون که در واپسین روزهای سال هستیم این وعده محقق نشده است و این کارگران باید سال نو را با دستان خالی شروع کنند.

به گزارش کردپرس؛ سیزدهم اسفند سال جاری بود که نیروهای شرکتی شهرداری دهگلان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و سنوات معوقه خود، جلوی درب فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند. تجمعی که چند ساعت پس از آن با وعده و وعیدهایی از طرف شورای شهر و فرمانداری ختم به خیر شد و کارگران منتظر دریافت معوقات خود شدند اما اینک که تنها چند نفس با سال جدید فاصله داریم گویا قرار است این کارگران با دستان خالی سال نو را آغاز کنند.

گله مندی از تبعیض بین نیروها

روز سه شنبه 28 اسفند، تماس های مکرر از طرف نیروهای شرکتی شهرداری با خبرنگار کردپرس برقرار شد مبنی بر اینکه هنوز سنوات و عیدی و حقوق آنها واریز نشده است و خواستار پیگیری این موضوع بودند.

به گفته یکی از این نیروها، با وجود آنکه حساب شهرداری پر بوده است اما به خاطر گرفتن زهر چشم از این نیروها به خاطر تجمع چند هفته اخیر، واریز حقوق آنها به حساب پیمانکار به آخرین لحظات موکول شده است تا دست این نیروها از هر چیزی کوتاه باشد.

بنا به گفته یکی دیگر از این نیروها، تمامی حقوق پرسنل رسمی و قراردادی شهرداری کامل پرداخت شده است و تنها این نیروهای شرکتی هستند که ظاهرا مورد غضب شهرداری و شورا قرار گرفته اند.

زهرچشمی که شهرداری گرفت

این نیروها مدعی هستند که شهرداری دهگلان نه به خاطر سهل انگاری بلکه به خاطر گرفتن زهر چشم از این نیروها، چنین اقدامی کرده است.

در گفت و گویی که با برخی از این نیروهای شرکتی انجام گرفت، 40 درصد از طلب این افراد از پیمانکار قبلی تسویه شده است و اصولا این موضوع ربطی به شهرداری دهگلان نداشته و از طریق اداره کار در حال پیگیری برای گرفتن مابقی طلب خود هستند اما پیمانکار فعلی که رابط بین شهرداری و نیروهای شرکتی است از دادن حقوق و معوقات این نیروها خودداری می کند.

آنها معتقدند که شهرداری و شورای دهگلان تنها در اختیار نیروهای رسمی بوده و به اصطلاح هیچ وقعی به خواسته ها و مطالبات نیروهای شرکتی که عمدتاً پاکبان هستند، نمی نهند، به همین دلیل پرداخت حقوق این نیروها را به لحظات آخر موکول کرده اند تا پیمانکار زمان لازم برای برداشت از حساب را نداشته باشد.

وعده ای که محقق نشد/ رئیس شورا، تماس ها را بی پاسخ گذاشت

در ادامه پیگیری این موضوع، رئیس شورای شهر دهگلان با رد ادعای مطرح شده در خصوص گرفتن زهر چشم از این نیروها گفت: حقوق این نیروها هم اکنون در حساب پیمانکار است و باید این پیمانکار این حقوق ها را به حساب نیروها واریز کند.

«شادمان عباسجوبی» در پاسخ به اینکه چرا با وجود پر بودن حساب شهرداری و امکان پرداخت حقوق این نیروها، این کار زودتر صورت نگرفته است، پاسخ داد: اشکال اینجاست که باید حقوق این نیروها به صورت کامل و یک جا پرداخت شود که در آن زمان تنها 100 میلیون تومان داخل حساب شهرداری بود این در حالی است که حقوق و اضافه کاری این نیروها 260 میلیون تومان است بنابراین تا این مقدار به حد خود برسد زمان صرف شد و ما توانستیم در روز آخر این حقوق را به حساب پیمانکار واریز کنیم.

او بر رفع این مشکل تا شب و یا نهایتاً فردا تاکید کرده و گفت: پول در حساب پیمانکار موجود است و تمام تلاش خود را می کنم که امشب آن را حل کنم.

اما در تماس های مجدد که با این عضو شورای شهر انجام گرفت، تنها با بوق های مکرر مواجه شده و پاسخی مبنی بر نتیجه کار دریافت نشد.

وعده های پوچ پیمانکار

این بار «مهدی رحیمی»، نماینده کارگران شهرداری دهگلان پاسخگوی سوال خبرنگار شد و با گله مندی از بدعهدی پیمانکار فعلی، گفت: چند روز است که به طور مکرر پیگیر حقوق کارگران از طریق پیمانکار و شهرداری هستم.

او با بیان اینکه دهگلان تاکنون هیچ تجمع و تنشی به خود ندیده است، عنوان کرد: این پیمانکار هر بار حرف جدیدی از زمان پرداخت حقوق کارگران می زند و مسئول افتادن هر اتفاق، تنش و تجمعی مسئول شخص پیمانکار است.

امروز 29 اسفند سال 97 است و تا ساعاتی دیگر پا به سال جدید خواهیم گذاشت اما به گفته کارگران شهرداری هنوز هیچ پولی به حسابشان واریز نشده است.

سهل انگاری شهرداری و ماندن دست کارگران در حنا

باز هم تماس با رئیس شورای شهر بی جواب می ماند و این بار سخنگوی شورا عهده دار پاسخگویی می شود.

«جمال قادرمرزی» در توضیح دلیل واریز دیرهنگام حقوق و اضافه کار این نیروهای شرکتی گفت: حساب شهرداری برای پرداخت تمامی حقوق و مزایای این گارگران مقداری کسری داشت بنابراین گرفتن طلب از بدهکاران شهرداری و پر کردن حساب مقداری زمان برد که به روز آخر رسید و در روز آخر هم متوجه شدیم حساب شهرداری بسته است! باز کردن حساب تا ساعت 11 طول کشید و توانستیم در اخرین ساعت پول را به حساب پیمانکار واریز کنیم.

به گفته سخنگوی شورای شهر دهگلان، انتقال وجه به حساب پیمانکار از طریق «ساتنا» صورت گرفته است و بنابراین این پول عصر همان روز به حساب پیمانکار منتقل شده است و لذا با بسته شدن بانکها امکان برداشت حساب وجود ندارد.

او در ادامه در توضیح نتیجه این جریان گفت: 180 میلیون حقوق کارگران و 80 میلیون تومان اضافه کار 4 ماهه به حساب واریز شده است و طبق پیگیری ها، بانک مورد نظر روز دوم فروردین باز شده و امکان برداشت از حساب توسط پیمانکار و واریز آن به حساب کارگران وجود خواهد داشت.

سوالاتی بی پاسخ!

با تمام این اوصاف و بدون جانبداری از طرف خاصی، آنچه که در این جریان کاملاً نمود دارد سهل انگاری شهرداری دهگلان در پرداخت حقوق نیروهای شرکتی خود و انداختن توپ به زمین پیمانکار مربوطه می باشد.

چگونه می شود که در لحظات آخر، شهرداری دهگلان متوجه مسدودی حساب خود می شود و چگونه است که شهرداری تا آن اندازه قاطعیت و جذبه در برابر پیمانکاری که موظف به اجرای دستورات شهرداری و انجام شرح وظایف خود است نداشته و اعضای شورا و شهردار باید دست به دامان این پیمانکار برای پرداخت حقوق نیروها و خروج از بن بست ایجاد شده شوند؟ چرا باید حقوق نیروهای رسمی در موعد مقرر به صورت کامل پرداخت شده و نیروهای شرکتی تا این حد در گرفتن حقوق خود، در اضطراب و نگرانی دست و پا بزنند؟ این ها تنها نمونه چند سوالی است که ذهن را درگیر کرده و به دنبال پاسخ می باشد.

*گزارش: ظریفه احمدی

کد خبر 107517

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha