عملیات مبهم ترکیه علیه PKK در مرزهای مشترک با ایران

سرویس ترکیه – موضوعی که در عملیات مشترک ترکیه و ایران علیه PKK سؤال برانگیز است تفاوت در ماهیت این عملیات در مقایسه با عملیات های مشابه ترکیه است. علی رغم تکذیب نیمه رسمی ایران از مشارکت در این عملیات و عدم پوشش رسانه ای این عملیات در ترکیه، بررسی صورت گرفته در مرزهای مشترک ایران و ترکیه حاکی از عدم انجام چنین عملیاتی در منطقه است.

عملیات مبهم ترکیه علیه PKK در مرزهای مشترک با ایران

سرویس ترکیه – موضوعی که در عملیات مشترک ترکیه و ایران علیه PKK سؤال برانگیز است تفاوت در ماهیت این عملیات در مقایسه با عملیات های مشابه ترکیه است. علی رغم تکذیب نیمه رسمی ایران از مشارکت در این عملیات و عدم پوشش رسانه ای این عملیات در ترکیه، بررسی صورت گرفته در مرزهای مشترک ایران و ترکیه حاکی از عدم انجام چنین عملیاتی در منطقه است.

دو روز از اعلام آغاز عملیات مشترک ترکیه و ایران علیه PKK در مرزهای شرقی ترکیه توسط سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه می گذرد. عملیاتی که جرقه آن از 17 روز پیش توسط وزیر کشور ترکیه زده شد و در پی تماس های فشرده با جمهوری اسلامی ایران، چند ساعت بعد از سخنان حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور ایران مبنی بر جواب مثبت به پیشنهاد ترکیه، آغاز آن از سوی وزیر کشور ترکیه رسماً اعلام شد.

اگرچه برخی منابع غیررسمی با رد مشارکت نیروهای ایرانی در این عملیات، در همان ساعات اولیهاظهارات سویلو را تکذیب کردند، ولی یک روز پس از آن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز در اظهاراتی از انجام یک عملیات گسترده نظامی علیه PKK به صورت مشترک با ایران در مرزهای شرقی ترکیه خبر داد.

چیزی که در اینجا سؤال برانگیز است تفاوت در ماهیت این عملیات در مقایسه با عملیات های مشابه ترکیه در چند سال اخیر در مرزهای این کشور است. با توجه به تجربیات گذشته، ترکیه همواره ترجیح می دهد اقدامات نظامی خود را، به خصوص علیه PKK، همراه با نمایش های رسانه ای انجام دهد. علاوه بر این، زمانبندی این عملیات به طرز ماهرانه ای در ایام انتخابات صورت می گیرد و ترکیه همواره لشکرکشی های خود را در سایه تبلیغات رسانه ای انجام داده است. پوشش زنده تلویزیون از اعزام نیرو و تجهیزات نظامی به مناطق مرزی و پوشش زنده از عملیات های نظامی و درگیری ها در هر دوره از عملیات های برون مرزی ترکیه یکی از ویژگی های اساسی حرکات نظامی ارتش ترکیه در مرزهای این کشور بوده است. اما با گذشت دو روز از اعلام آغاز این عملیات ها و همچنین گذشت 17 روز از طرح ابتدایی آن تا کنون در هیچ رسانه و خبرگزاری تصویری از این عملیات، اعزام نیرو و تجهیزات به مرزهای شرق ترکیه و یا گزارشی از روند عملیات ها منتشر نشده است. این موضوع عملیات مشترک ترکیه و ایران علیه PKK را که طرف های ایرانی نیز به صورت نیمه رسمی آن را رد کرده اند به یک عملیات مبهم تبدیل کرده است. ترکیه که با بوق و کرنا به استقبال هر عملیاتی می رود، چگونه این بار چراغ خاموش عمل کرده و هیچ خبری از جزئیات عملیاتی که به تعبیر رئیس جمهور این کشور گسترده هم هست، منتشر نشده است. به همین خاطر این فرضیه که عملیات نظامی مشترک ایران و ترکیه علیه PKK تنها مصرف داخلی دارد و با هدف تأثیر بر روند انتخابات 31 مارس 2019 میلادی این کشور مطرح شده است، قوی تر می شود.

علاوه بر این، یک بررسی میدانی که خبرگزاری کردپرس در مرزهای مشترک ایران و ترکیه به عمل آورده است، انجام چنین عملیاتی را تأیید نمی کند. ساکنان مناطق مرزی در شهر خوی و مرز رازی از عادی بودن وضعیت مرزها و مناطق مرزی در این محدوده خبر داده اند. با توجه به این که در اظهارات اردوغان مرزهای شرقی اعلام شده است و با توجه به این که میزان فعالیت PKK و پژاک در مرزهای شرقی ترکیه و در مرز مشترک با ایران بیشتر در محدوده خوی و مرز رازی متمرکز است، در صورت انجام عملیات مشترک به احتمال زیاد باید این محدوده هدف قرار گرفته و تحت تأثیر قرار گیرد. در حالی که ساکنان این مناطق از عادی بودن وضعیت به کردپرس خبر می دهند. این موضوع نیز فرضیه ای را که در بالا به آن اشاره شده قوت بخشیده و مبهم بودن زوایای این عملیات را نشان می دهد. ترکیه تلاش می کند تا با استفاده تبلیغاتی از این عملیات در انتخاباتی که 10 روز دیگر برگزار خواهد شد دست پر بیرون بیاید. زیرا انتخابات شهرداری های 2019 ترکیه چشم انداز انتخابات سرنوشت ساز 2023 و اهداف بلند مدت حزب عدالت و توسعه (AKP) و رجب طیب اردوغان را تعیین خواهد کرد. افول این حزب در این دوره از انتخابات و از دست دادن کلان شهرهای ترکیه توسط AKP به معنی از دست رفتن چشم انداز 2012 – 2071 این حزب خواهد بود.

خبرگزاری کردپرس - سرویس ترکیه

بیشتر بخوانید:

طرح عملیات مشترک با ایران علیه PKK؛ سناریوی تکراری ترکیه در آستانه انتخابات

کد خبر 107510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha