استانداری ایلام و هفت جهت‌گیری اقتصادی نوین برای توسعه استان

سرویس ایلام – در آخرین روز کاری سال 97، به نشست خبری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام رفتم. دکتر دوریشی در این جلسه از جهت‌گیری‌های اقتصادی استانداری ایلام گفت.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، ایوب درویشی با تقسیم‌بندی گزارش خود به چندین جهت‌گیری عنوان کرد: اولین جهت‌گیری ما تحرک بخشیدن به دستگاه‌های متولی حوزه اقتصادی استان بود که نمود اصلی آن در قالب 83 جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی و 190 مصوبه، 74 جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با 354 مصوبه و 105 جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان خود را نشان داده است.

وی افزود: ما به این جلسات با نگاهی مداخله‌گرانه برای رفع مشکلات نگاه کردیم و سعی کردیم این جلسات را کاربردی کرده و به یک کلینیک ویژه برای برطرف کردن مشکلات واحدها تبدیل کنیم که به عنوان مثال با اولویت دادن به واحدهای 60 درصد به بالا سعی کرده‌ایم با تزریق اعتبار و رفع دیگر موانع آن‌ها را زودتر به نتیجه برسانیم.

او گفت: علاوه بر استفاده از سرجمع استان‌های دیگر، 155 میلیارد تومان در ذیل کارگروه اشتغال استان جذب شده که در نتیجه‌اش 2686 طرح از آن منتفع شده‌اند و برای 4736 نفر شغل و فرصت اشتغال در بحث اشتغال روستایی به وجود آمده و با 32 میلیارد تومانی که تا کنون در طرح فراگیر به صاحبان طرح‌ها پرداخت شده، 2159 شغل و فرصت شغلی در استان ایجاد شده است.

معاون اقتصادی استانداری ایلام گفت: علاوه بر آن در این جلسات از دستگاه‌های اجرایی خواسته‌ایم که با رویکرد اقتصاد مقاومتی، مزیت‌های استان و اسناد بالادستی برنامه‌های خود را برای سال آینده پرزنت کنند.

وی به واحدهای تملیک شده در استان اشاره کرد و گفت: در استان ایلام 43 طرح داریم که تملیک شده و در حال فرسوده شدن هستند. باید بدانیم که این واحدهای تملیک شده جزء سرمایه‌های استان هستند لذا ما بانک‌ها را ملزم به تعیین تکلیف این طرح‌ها کرده‌ایم.

درویشی جهت‌گیری دیگر استانداری ایلام را در حوزه اقتصاد، اصلاح فرآیندها و رویه‌های انجام کار دانست و توضیح داد: با علم به معیوب بودن نظام اداری و تلاش در جهت بهبود آن، ایده صدور مجوزهای بی‌نام را در استانداری ایلام اجرا کردیم به این معنا که 180 مجوز بی‌نام برای طرح‌های دارای توجیه اقتصادی در استان صادر شده است و اگر سرمایه‌گذاری برای آن‌ها پیدا شد، دیگر معطل کسب مجوزها نمی‌ماند و فقط اهلیت او برای انجام طرح سنجیده می‌شود.

معاون اقتصادی استانداری ایلام در ادامه گفت: در صنعت نیز به سمت تکمیل زنجیره‌ها رفتیم مثلاً دیدیم که استان ایلام در صنعت بالادست پتروشیمی وضعیت خوبی دارد اما زنجیره ارزش این صنعت در ایلام تکمیل نیست چرا که پایین دست این صنعت برای مردم استان منافع دارد لذا به سمت سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی حرکت کردیم.

وی به دیگر اصلاح‌های فرآیندی در سیاست‌های اقتصادی استان پرداخت و گفت: اضافه شدن 108 هزار هکتار به زمین‌های آبی استان، جمع کردن آب‌ها، سدسازی، جنگل کاری، گردشگری و... از نتایج تغییر رویه‌های استانداری در انجام کارها بود مثلاً ایلام با وجود اینکه طبیعت به مردمانش درس درختکاری می‌دهد اما در مقوله باغداری استانِ آخر کشور است و ما فقط در چند نقطه محدود از استان باغداری داریم لذا با تغییر الگوی کشت و الگوی آبیاری به توسعه باغات استان اقدام کردیم.

درویشی جهت گیری دیگر حوزه اقتصادی استان را اقتصادی کردن اربعین دانست و گفت: ضمن احترام برای تفکر افرادی که مقوله اربعین را صرفاً در خدمت به زائران می‌بینند، نگاه ما چنین نیست و معتقدیم که اقتصادی کردن اربعین منافاتی با خدمت‌رسانی به زوار ندارد و هیچ اشکالی نمی‌بینیم در کنار موکب‌های همین مردم که به خدمت به زوار حسینی مشغولند غرفه‌هایی نیز به محصولات تولیدی استان اختصاص پیدا کند.

او اعلام کرد: در سال 97 چهار میلیون و 300 هزار نفر از مرز مهران تردد کرده‌اند که 558 هزار آن‌ ورود خارجی‌ها به مهران بوده است. اهمیت این ارقام برای فعالان اقتصادی و حوزه گردشگری بر کسی پوشیده نیست.

معاون اقتصادی استانداری ایلام با اشاره به تفاهم نامه جدید بین مقامات عالی ایران و عراق در خصوص حذف روادید گفت: با این مصوبه پیش‌بینی می‌کنیم که حجم زیادی از عراقی‌ها برای توریسم مذهبی، درمانی، طبیعی و تاریخی به ایران سفر کنند و نیز حجم زیادی از هموطنانمان، خصوصا از استان‌های هم‌جوار برای زیارت عتبات از این فرصت حذف روادید استفاده خواهند کرد لذا ما باید برای استفاده از این فرصت به نفع استان ایلام آمادگی کامل داشته باشیم.

او در بحث سیاست خارجی نیز به برگزاری 12 نشست با مقامات استان واسط عراق در سطح استانداران و معاونان اقتصادی و امضای هفت تفاهم نامه همکاری اشاره کرد و افزود: صادرات ما از مرز مهران در 11 ماه گذشته با رسیدن به مبلغ یک میلیارد و 143 میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد رشد داشته است.

درویشی خاطرنشان کرد: ما صادراتی بودن مرز مهران را یک ارزش می‌دانیم و اظهار 773 میلیون دلار از ایلام نشان می‌دهد که مسائل گمرکی در استان ایلام تسهیل شده است.

معاون اقتصادی استانداری ایلام جهت گیری دیگر را رویکرد مشورت‌گرایی با فعالان اقتصادی و اتحادیه‌های صنفی دانست و گفت: در این راستا سه شورای مشورتی در استان تشکیل شده است که یکی شورای مشورتی توسعه ایلامیان دارای نفوذ در مرکز است، دیگری شورای مشورتی 20 نفره اساتید دانشگاهی حوزه توسعه و اقتصاد و سومی شورای کارشناسان انتخابی دستگاه‌های اجرایی استان با 80 عضو است که تا کنون استانداری ایلام مشورت‌ها و برنامه‌های خوبی از این بدنه مشورتی دریافت کرده و به کار بسته‌ است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام ششمین جهت‌گیری را توجه به مقوله جذب سرمایه‌گذار اعلام کرد و گفت: برای ایجاد تحول در استان باید سرمایه گذاران را تکریم کرد و در راستای جذب سرمایه تلاش های گسترده ای صورت پذیرد زیرا آوردن سرمایه و پول به استان کار ساده‌ای نیست و نظامات اداری ما و مردم استان باید آمادگی داشته باشند که سرمایه‌گذار را جذب کنند تا در اقتصاد استان تحولی ایجاد شود.

درویشی آخرین جهت‌گیری استانداری در حوزه اقتصاد را حمایت از حوزه IT برشمرد و گفت: سهم استان ایلام از اقتصاد ICT ناچیز است و در این راستا جلسات متعددی با فعالان این حوزه داشته‌ایم و در کارگروه پژوهش، فناوری و نوآوری خود را ملزم کرده‌ایم که هر ماه یه رویداد استارتاپی در استان داشته باشیم.

او گفت: وجود 15 هزار تحصیل‌کرده حوزه ICT در استان ایلام یک پتانسیل و فرصت خوب برای استان ایلام است که در این حوزه کارهای زیادی انجام بدهد و برای نیل به این هدف مقرر شده که متقاضیان این حوزه در اولویت برای پرداخت تسهیلات باشند.

کد خبر 107486

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha