هشدار در مورد استفاده قارچ‌ های سمی

سرویس کردستان- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان به مردم توصیه کرد: از آنجایی که امسال کردستان با بارش مناسبی مواجه است، قارچ‌های سمی خودرو هم زیاد خواهد بود لذا مردم باید مواظب باشند تا از مصرف اینگونه قارچ‌ها خودداری کنند.

به گزارش کرد پرس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، محمدفرید سپری شامگاه دوشنبه در جلسه اطلاع‌رسانی در راستای جلوگیری از مصرف قارچ سمی که با حضور نماینده ادارات هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برگزار شد، گفت: میزان بارندگی استان تا امروز 529 میلیمتر است که در مقایسه مدت مشابه سال گذشته 60 درصد افزایش دارد و نسبت به بلندمدت 49 درصد افزایش بارندگی در استان بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه قارچ‌های سمی در زمان بارندگی‌های مناسب رشد می‌کنند رویش قارچ‌های سمی در مراتع و جنگل‌ها و فضاهای باز مشکلات متعددی را ایجاد کرده است که در جهت شفاف‌سازی مردم استان مبنی بر عدم مصرف این نوع قارچ‌ها باید اطلاع‌رسانی‌های دقیق و بجا انجام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: بارندگی‌های مناسب در سال گذشته به ویژه استان کردستان قارچ‌های خودرو سمی موجب مسمومیت و حتی فوت تعدادی از همشهریان شد که متاسفانه زمینه نگرانی مردم را برای مصرف قارچ فراهم کرد.

وی تاکید کرد: به دلیل حساسیت و عدم تکرار کابوس مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های سمی، باید اطلاع‌رسانی‌های منظم و دقیقی از طریق رسانه ملی در استان (رادیو و تلویزیون)، پایگاه‌های امداد هلال احمر، رسانه‌های مکتوب، فضاهای مجازی و تریبون‌های ائمه جمعه انجام شود تا مردم استان از مصرف قارچ‌های سمی خودرویش در مناطق جنگلی و مراتع خودداری نمایند.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت پایگاه‌های امداد هلال احمر به عنوان یک ظرفیت مناسب برای اطلاع‌رسانی، اظهار داشت: باید با ارائه اطلاعات اثرات خطرناک مصرف قارچ‌های سمی در سلامت انسان از طریق آموزش و پرورش، هلال احمر به جامعه اطلاع‌رسانی شود.

سپری یادآور شد: نصب بنرهای اطلاع‌رسانی در مناطق رویشی قارچ‌های سمی مشخص شده و همچنین مناطق جدیدی شناسایی‌شده به جلوگیری از مصرف این قارچ‌ها کمک خواهد کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: مصرف قارچ خوراکی در سبد غذایی کشور بسیار مهم و حائز اهمیت است بر این اساس تشویق و ترغیب مردم برای مصرف قارچ‌های خوراکی تولیدی مراکز رسمی و دارای گواهینامه و برند مشخص اقدامی مهم و ضروری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: در حال حاضر واحدهای استاندارد تولید قارچ خوراکی در استان بهترین گزینه برای مصرف قارچ خوراکی خانواده‌های کردستانی است.

سپری اذعان داشت: در 11 واحد رسمی و 28 واحد فرعی سالانه چهار هزار تن قارچ خوراکی در استان کردستان تولید می‌شود که از این تعداد واحد، 2 واحد با اخذ گواهی سلامت سالانه بیش از یک هزار و 300 تن قارچ ارگانیک صددرصد سالم تولید می‌کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در ادامه عنوان کرد: سال گذشته 17 استان کشور در راستای مصرف قارچ سمی درگیر مسمومیت شدند که 22 نفر فوت شدند.

زاهد حاجی‌میرزایی اظهار داشت: در راستای اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع در کمترین زمان دو مرحله کوتاه‌مدت و بلندمدت برای اطلاع‌رسانی مشخص شده است که علاوه بر مشارکت استانداری باید در شهرستان‌ها، کارگروه‌های اطلاع‌رسانی با حضور فرمانداران نیز فعال شود.

وی تاکید کرد: رعب وحشت مردم از مصرف قارچ می‌تواند مصرف قارچ خوراکی را کاهش داده و تولیدکنندگان قارچ خوراکی را متضرر نماید که برای جلوگیری از این مهم رسانه ملی و رسانه‌های مجازی و مکتوب به طور جدی باید اطلاع‌رسانی دقیقی از این موضوع داشته باشند.

کد خبر 107468

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha