آمریکا اقلیم کردستان را ترک نخواهد کرد

سرویس جهان- مایکل روبین به خبرگزاری کردپرس گفت: نباید انتظار داشت که آمریکا به این زودی اقلیم کردستان عراق را ترک کند.

به گزارش کردپرس، رابطه آمریکا با کردهای عراق و بویژه حکومت اقلیم کردستان بعد از سقوط رژیم صدام یکی از مسائل مهم ارتباط خارجی کردها بوده است. تعدادی از شرکت های بزرگ نفتی آمریکا در بخشی از میادین نفتی اقلیم کردستان سهم دارند و به گفته برخی از مقامات نظامی اقلیم کردستان از جمله جبار یاور، دبیر کل وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان، واشنگتن حقوق بخشی از نیروهای وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق را پرداخت می کند.

در این میان، زمزمه تلاش برخی جریان ها در عراق برای اخراج آمریکا در عراق به گوش می رسد و حتی برخی نمایندگان پارلمان عراق در حال تهیه لایحه ای برای اخراج نیروهای آمریکا هستند.

اما به گفته برخی کارشناسان، خروج آمریکا که در حال ساخت بزرگترین کنسولگری خارجی خود در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق است آسان نخواهد بود.

مایکل روبین، از مقامات ارشد سابق وزارت دفاع آمریکا و پژوهشگر موسسه امریکن اینترپرایز درباره خروج احتمالی آمریکا از اقلیم کردستان به خبرگزاری کردپرس گفت: خیر، در آینده ای نزدیک نمی توان انتظار داشت که آمریکا اقلیم کردستان عراق را ترک کند.

وی همچنین درباره تغییر و تحولات احتمالی در رهبران حکومت اقلیم کردستان و از جمله انتصاب مسرور بارزانی، پسر بزرگ مسعود بارزانی به نخست وزیری و انتخاب نیچروان بارزانی، برادرزاده مسعود بارزانی به عنوان رییس جدید اقلیم کردستان گفت: تغییر چهره ها در حکومت اقلیم کردستان باعث ایجاد تغییرات خاصی در اقلیم کردستان نخواهد شد و ارتباطات خارجی اقلیم کردستان مانند گذشته خواهد بود.

مایکل روبین افزود: رفتار مسعود بارزانی، رییس سابق اقلیم کردستان و رهبر حزب دموکرات کردستان نشان می دهد که وی تنها فرد قدرتمند در این منطقه خودمختار است و او همچنان قدرت را در اختیار خواهد داشت.

این مقام وزارت دفاع آمریکا که مدت زیادی در اقلیم کردستان به تدریس مشغول بوده و یکی از منتقدان خارجی حکومت و ساختار سیاسی موجود در اقلیم کردستان عراق است، درباره تحولات سیاسی در حزب دموکرات گفت: تغییر ساختار در حزب دموکرات تا زمانی که مسعود بارزانی در قید حیات باشد دست نخورده باقی خواهد ماند اما بعد از آن باید دید که دو رهبر قدرتمند بعدی حزب دموکرات یعنی مسرور بارزانی و نیچروان بارزانی کدام یک خواهند توانست جای وی را پر کنند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 107465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha