عراق در تنش میان ایران و آمریکا بی طرف و میانجی خواهد بود

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یکی از نمایندگان ائتلاف فتح اعلام کرد: عراق در تنش میان ایران و آمریکا نقش میانجی و بی طرف را در راستای حل و فصل بحران کنونی ایفا خواهد کرد.

به گزارش کردپرس، حنین قدو، نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق ظهر امروز (دوشنبه) در گفت و گو با بغداد الیوم در رابطه با سفر کنونی حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به شهر بغداد، پایتخت این کشور اظهار داشت: برخی مسائل فیما بین در مورد رابطه میان عراق و ایران وجود دارند که در جریان سفر روحانی به بغداد مطرح خواهند شد.

قدو ضمن تاکید بر این که سفر رسمی و سه روزه رئیس جمهوری ایران به عراق برای هر دو کشور مهم است، تصریح کرد: ایران در معرض تحریم اقتصادی قرار دارد و به همین دلیل نیز عراق می تواند نقش میانجی گر را برای کاهش تحریم ها ایفا کند.

این نماینده ائتلاف فتح همچنین خاطر نشان ساخت: عراق در کنار یک طرف به ضرر طرف دیگر نخواهد بود بلکه نقش آن، بی طرف و میانجی گر میان آمریکا و ایران را برای حل و فصل بحران کنونی خواهد بود.

قدو در این باره افزود: سفر روحانی به دلیل نگرانی ایران از حضور آمریکا و ایجاد پایگاه های (نظامی) جدید در عراق است که احتمال دارد علیه تهران مورد استفاده قرار گیرند؛ با این حال عراق به عدم استفاده از خاک آن برای حمله به ایران یا هر کدام دیگر از کشورهای منطقه پایبند است.

این در حالی است که رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت رسمی برهم صالح، رئیس جمهوری و عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، برای نخستین بار در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر کرده و ظهر امروز نیز در کاخ السلام شهر بغداد به صورت رسمی از سوی همتای عراقی خود مورد استقبال قرار گرفت.

پایگاه اطلاع رسانی دولت نیز در این باره اعلام کرده که روحانی در جریان سفر خود به عراق، علاوه بر مذاکرات دو جانبه با صالح و عبدالمهدی در مورد روابط و همکاری دو کشور، با رئیس و نمایندگان پارلمان، سایر مسئولان بلندپایه و برخی نخبگان و گروه های سیاسی و اجتماعی این کشور دیدار خواهد داشت، در همایش تجاری با مشارکت بخش های دولتی و خصوصی دو کشور حضور می یابد و راهی نجف اشرف نیز خواهد شد جایی که قرار اس با حضرت آیت الله العظمی سید علی سیستانی، از مراجع عظام تقلید دیدار و عتبات عالیات را زیارت کند.

کد خبر 107016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha