رئیسی: از همه ظرفیت قوه قضاییه برای رفع مشکلات مردم استفاده می کنم

سرویس ایران- رئیس جدید قوه قضاییه گفت: تمام تلاشم آن است که از همه ظرفیت فعلی و بالقوه در قوه قضاییه در جهت کاهش آلام و مشکلات و احقاق حقوق مردم، اجرای عدالت و آنچه مورد خواست مردم عزیز است، استفاده کنم.

به گزارش کرد پرس، رهبر انقلاب اسلامی روز پنجشنبه (16 اسفند) طی حکمی حجت السلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی را به ریاست قوه قضاییه منصوب کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در این حکم با تأکید بر لزوم تحول در قوه قضاییه و آغاز پرقدرت دوران جدیدی که زیبنده گام دوم انقلاب باشد، از فقاهت، دانش، تجربه، سلامت، امانت و کارآمدی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در مقاطع گوناگون خدمت و سوابق طولانی ایشان در قوه قضاییه و آشنایی کامل با همه زوایای آن، به عنوان دلایل این انتخاب یاد، و در ادامه هشت توصیه مهم خطاب به رئیس جدید قوه قضاییه بیان کردند.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید قوه قضاییه اظهار داشت: باید ابتدا سر بر آستان ربوی بسایم و شاکر نعمت‌های بسیار خداوند متعال در توفیقاتی که عنایت کرد و زمینه‌ای که فراهم کرد برای اینکه بتوانم خدمتگزار باشم به ویژه خدمتی که در آستان مقدس رضوی (ع) فراهم شد؛ فرصت مغتنمی برای خدمتگزاری به مردم و مهمانان عالیقدر حضرت رضا (ع) بود.

وی گفت: امیدوارم اعتماد مقام معظم رهبری به حقیر در مسئولیت خطیر قوه قضاییه موجب شرمندگی بنده خدمت ایشان، قضات محترم، مردم عزیزمان، نیروهای حزب اللهی دلداده به انقلاب اسلامی نشود و همچنانی که در ابلاغ فرمودند همیشه مشمول ادعیه زاکیه ایشان و بزرگان حاضر در مجلس باشم.

رئیس جدید قوه قضاییه تصریح کرد: جا دارد صمیمانه از تلاش های خالصانه حضرات روسای قوه قضاییه در طول انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله آقای دکتر بهشتی، آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله یزدی و در این قریب به یک دهه تلاش‌های خالصانه آیت الله آملی لاریجانی و همه همکاران صمیمانه تقدیر و تشکر کنم.

رئیسی با درود بر روح بلند آیت الله شاهرودی اظهار داشت: بدون تردید خدمات ارزنده‌ای در این چهاردهه توسط این بزرگان صورت گرفته که همه قابل تقدیر است و هر یک از ایشان در خور خود و با امکانات و برنامه‌هایی که داشتند تلاش‌هایی کردند تا امروز این شرایط و وضعیت را داشته باشیم.

رئیس جدید قوه قضاییه افزود: در فاصله سه ساله‌‎ای که از قوه قضاییه داشتم، هم در دوره خدمت در آستان قدس رضوی و هم در انتخابات ریاست جمهوری فرصتی پیدا کردم و بیش از گذشته با مشکلات و با زندگی مردم در سطوح مختلف آشنا شدم و اگر چه اطلاعاتی از قبل داشتم، ولی به نظرم آشنایی بیشتر با مشکلات، تنگنا‌ها و آلام در زندگی مردم ضرورت داشت.

رئیسی گفت: این فرصت سه ساله برای بنده این حسن را به همراه داشت. تمام تلاشم آن است که از ظرفیت فعلی و بالقوه در قوه قضاییه در جهت کاهش این آلام و مشکلات، احقاق حقوق مردم، اجرای عدالت و آنچه مورد خواست مردم عزیز است، استفاده کنم.

مردم در مورد عدالت نگرانند

رئیس جدید قوه قضاییه گفت: در نظرسنجی‌هایی که در بین مردم انجام شده، مردم همچنان در مورد اجرای عدالت نگرانند. مطالبه مردم این است که در سطوح مختلف اجرای عدالت را بیش از گذشته ببینند؛ لذا اساس تحول قضایی باید بر بستر گام دوم شکل گیرد.

وی ادامه داد: برنامه تحول قضایی بر بستر گام دوم که مقام معظم رهبری بر آن اشاره کردند نیازمند همکاری همه بخش‌ها اعم از دولت، مجلس و همکاران قضایی است که باید هر کس در حوزه کاری خود تلاش کند تا گام دوم به ویژه در حوزه اجرای عدالت به خوبی برداشته شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: در گام دوم حرکت انقلاب اجرای عدالت برای همه آحاد جامعه، مسئولان و دستگاه قضایی به عنوان یکی از محور‌های مهم تلقی شده است و از نقطه‌های اساسی در تفکر دینی، قانون اساسی و قوانین موضوعه است که مورد تأکید همیشگی امامین انقلاب بوده است و این موضوع می‌طلبد که امروز ما به یک نقطه قابل قبول در رابطه با اجرای عدالت به تفاهم برسیم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی خاطر نشان کرد: آنچنان که فرموده‌اند عدالت قابل وصف کردن است و کتاب‌هایی می‌شود در این رابطه به نگارش درآورد کما اینکه کتاب‌هایی نیز نوشته شده است، اما سخن ما در عدالت ثبوتی نیست، سخن ما در عدالت اجرایی است. یعنی چه کنیم عدالت اجرایی شود و مردم احساس اجرای عدالت کنند.

وی بیان کرد: بنده نمی‌خواهم بگویم اجرای عدالت مساوی با اجرای قانون است؛ اما در حال حاضر اگر ما بخواهیم بر یک اصل تفاهم و توافق کنیم که نزدیکترین اساس به اجرای عدالت باشد، آن اجرای قانون است. در کشور همه موظفند اجرای قانون کنند. هیچ کس تحت هیچ شرایطی در هیچ جایگاهی حق دور زدن قانون و تخلف قانونی را نخواهد داشت.

رئیس قوه قضاییه افزود: محور باید قانون باشد و همه در محور قانون عمل کنند؛ چه در دستگاه قضایی و چه در همه دستگاه‌های اداری کشور. در مواردی که احیاناً به دلیل شرایط اضطراری و شرایط خاص بحرانی مشکل وجود داشته باشد، در آنجا نیز قانون تعیین کرده است که چگونه باید از این وضعیت عبور کرد. امام بزرگوار (ره) در دوران جنگ باید و نباید‌هایی را برای همه دستگاه‌ها تعیین کردند و به آن عمل شد؛ در این دوران نیز به همین ترتیب است.

رئیسی با بیان اینکه امروز باید مسئله اجرای قانون در همه سطوح کشور جدی گرفته شود، گفت: کشور ما کشوری است که هر روز یک گروه، یک حزب و جریانی در مجلس، دولت و بخش‌های دیگر می‌آید. ما باید بر اجرای قانون توافق کنیم و اجرای آن را جدی بگیریم. بنده نیز تأکیدم بر اجرای قانون به عنوان نقطه محوری خواهد بود. هر چند این مهم ممکن است همه موضوع عدالت را پوشش ندهد؛ اما نقطه‌ای است که حتما باید روی آن تفاهم کنیم.

تعداد پرونده های قضایی زیبنده نظام نیست

وی به نکته دوم در رابطه با مسئله تحول اشاره کرد و اظهار داشت: در ارتباط با دستگاه قضایی تلاش‌های بسیار شده است؛ اما امروز همچنان مسئله اطاله دادرسی، تعداد ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی زیبنده نظام قضایی و اسلامی ما نیست. در این رابطه باید سرچشمه‌ها را بررسی کرد تا مشخص شود تولید این میزان پرونده از کجاست. طبیعتا در این رابطه جایگاه پیشگیری را هم دولت بر عهده دارد و هم مجلس با تصویب قوانین ومقررات پیشگیرانه

کد خبر 107013

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha