اختیارات قانونی سرپرست استانداری کرکوک محدودشده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان، اعلام کرد که اختیارات قانونی سرپرست استانداری کرکوک به دلیل تخلفات قانونی از سوی دولت عراق محدود شده است.

به گزارش کردپرس، رزگار علی عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان، در گفتگو با شبکه تلویزیونی روداو گفت که اختیارات قانونی راکان سعید جبوری سرپرست استانداری کرکوک بسیار محدود شده است و بخشی از این محدودیت مربوط به نقض قوانین در کرکوک است و به همین دلیل نیز دولت عراق اقدام به محدود سازی اختیارات جبوری کرده و خود وی نیز برای استفاده از اختیارات خود اقدامی نمی کند.

این در حالی است اتحادیه میهنی کردستان با تأکید بر اینکه بیشترین کرسی های کرکوک در مجلس عراق را در اختیار دارد، منصب استانداری کرکوک را سهم خود می داند و رزگار علی نیز به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی اتحادیه میهنی برای تصدی این منصب مطرح شده است.

از سوی دیگر حزب دمکرات و اتحادیه میهنی پس از امضای توافقنامه در هفته گذشته اعلام کردند که هیئتی مشترک را برای عادی سازی وضعیت کرکوک و بازگرداندن اختیارات قانونی استاندار تشکیل می دهند.

پیشتر نمایندگان کرد مجلس عراق با اشاره به اینکه تغییرات غیرقانونی در ادارات کرکوک انجام شده، شکایتی را نزد قوای سه گانه عراق مطرح کردند.

در همین حال جمال شکور از نمایندگان کرد مجلس عراق نیز به روداو گفت هیئت دولت عراق، کمیته ای را برای تقسیم مناصب میان طیف های مختلف کرکوک تشکیل داده و نمایندگان کرد نیز ملاحظات خود در این مورد را به اطلاع کمیته مذکور رسانده اند و بدون موافقت این کمیته استاندار کرکوک نمی تواند تغییری در مناصب این استان ایجاد کند.

وی افزود که استاندار آینده کرکوک به دلیل اینکه پس از فعال سازی شورای استانی و با رای اعضای شورا انتخاب می شود، از تمامی اختیارات قانونی این منصب برخوردار بوده و می تواند اشتباهات صورت گرفته از سوی جبوری را تصحیح کرده و طبق قوانین عراق نمی توان اختیارات قانونی استاندار منتخب را محدود ساخت.

طبق قوانین عراق، استاندار کرکوک، مسئول اصلی و مستقیم امور امنیتی و اجرایی استان و مسئول تمامی پروژه های عمرانی و خدمات رسانی بوده و می تواند کلیه قوانین مصوب را در استان اجرایی کند.

پیش از برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان و وقایع 14 اکتبر 2017 نجم الدین کریم که در آن مقطع از اعضای ارشد اتحادیه میهنی کردستان به شمار می آمد، منصب استانداری کرکوک را در اختیار داشت، اما دولت عراق وی را به دلیل برگزاری رفراندوم در کرکوک و برافراشتن پرچم اقلیم کردستان در این شهر، برکنار کرده و پس از خروج نیروهای کرد از کرکوک در 17 اکتبر، راکان جبوری را به عنوان سرپرست موقت استانداری کرکوک منصوب کرد.

کد خبر 106995

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha