آشتی کودکان ایلامی با کاشت درخت در طبیعت از طریق طرح «زار و دار»

سرویس ایلام - مرد درختی ایران در گفت‌وگو با کردپرس از اجرای طرح «زار و دار» برای آشتی کودکان ایلامی با درختکاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، در فرهنگ و زبان کُردی مردم استان ایلام «زارو» به بچه های خردسالی گفته می شود که هنوز در دنیای کودکانه خود سیر می کنند و آماده آموختن‌های دوران زندگی شان هستند. در همین فرهنگ کردی، «دار» نیز از دیرباز به معنای درخت کاربرد داشته است.

تلفیق زیبای دو کلمه «زار و دار» در استان ایلام عنوان و دستمایه طرح زیبایی شده است که قرار است از طریق آن کودکان و زاروهای ایلامی در سرسبزی طبیعت پیراموشان سهیم باشند و در کاشت درخت مشارکت کنند.

اجرای طرح «زار و دار» یا همان درخت و کودک طرحی است که به مناسبت هفته درختکاری، برای نخستین بار در استان ایلام برای کودکان دوست دار طبیعت اجرایی می شود.

مهدی نظری، مرد درختی ایران که از مجریان این طرح است در حاشیه آیینی که به این مناسبت در مدرسه استثنایی گلهای ایلام برگزار شد در گفتگو با کردپرس گفت: «زار و دار» طرحی است که بر اساس آن دانش آموزان تعدادی از مدارس ایلام هر یک به دست خود بذر درختان بومی طبیعت ایلام را در گلدان کاشته و آن را برای مدت حدود یک سال در خانه پرورش می دهند.

وی ادامه داد: برای این طرح، بذر درختان بلوط و بادام که ویژه طبیعت ایلام هستند انتخاب شده اند و دانش آموزان پس از مراقبت از این بذرها یک سال بعد آن را در طبیعت زاگرس و استان ایلام کاشت می کنند.

نظری در ادامه با عنوان این که «زارو دار» در زبان کُردی هم به معنای بچه دار است و هم بچه و درخت گفت: هدف ما اینست که دانش آموزان را به ارزش درخت آگاه سازیم و همین طور آنان را با طبیعت آشتی داده و به خطراتی که در آینده طبیعت زاگرس را تهدید می کنند آگاه سازیم.

وی افزود: بذرهای کاشته شده ابتدا در سفره های نوروزی دانش آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرند و سپس پس از بزرگ شدن در فصل پاییز سال آینده توسط دانش آموزان در طبیعت کاشته خواهند شد.

موسوی، رییس آموزش پرورش استثنایی استان ایلام نیز درباره اهمیت کاشت درخت و ورود قشر کودک و نوجوان به این موضوع گفت: وقتی کسی با دست و قلب خود مستقیم وارد کاشت بذر و نهال می شود خودبه‌خود روح و قلبش آرام می شود.

وی درباره اهمیت درخت از نگاه دین اسلام نیز گفت: امروزه قیمت هر درخت بلوط چندین میلیون تومان برآورد شده است که این نشان‌دهنده اهمیت بی نظیر درخت در حیات بشری است.

کد خبر 106805

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha