بازار قروه زیر ذره بین بازرسان/تخلفاتی برای کسب سود بیشتر

سرویس کردستان- درج نکردن قیمت بر روی کالا، ارائه ندادن صورت حساب و فاکتور خرید در کنار اعلام نکردن موجودی انبار از جمله تخلفاتی هستند که در بازار قروه توسط گشت نظارتی رصد و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، در راستای اجرای دستورالعمل نظارت بر کالاهای اساسی و مبارزه با احتکار؛ صبح روز پنجشنبه کمیته ای مشترک با حضور نماینده دادستان، رؤسای ادارات صنعت و معدن، تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و اماکن و بازرسان صنعت و معدن شهرستان قروه تشکیل و به نظارت و بررسی بر واحدهای صنفی و انبار کالاهای اساسی پرداختند.

در این بازدید میدانی که خبرنگار کردپرس هم حضور داشت تمامی موارد لازم در خصوص هر آنچه استاندارد بازار سالم است تأکید و تخلفات مرتبط رصد شد.

تخلفاتی به نام تولید کننده

در ابتدا یکی از فروشگاه های کالاهای اساسی و انبار آن مورد بازدید قرار گرفت. آنچه در فروشگاه از نظر بازرسان دیده شد مربوط به یکسری از کالاها بود که تاریخ مصرف نداشتند و برای همین بلافاصله جمع آوری و ضبط شدند.

تخلف اصلی برای این مسئله هم به شرکت تولید کننده مرتبط شد. شرکتی که یا تاریخ انقضاء محصولات آن مخدوش بود و یا اینکه اصلاً نداشت.

همچنین درج نکردن قیمت توسط فروشنده بر روی اجناس دیگر موردی بود که به عنوان تخلف ثبت شد. به گفته بازرسان 95 درصد از محصولات این فروشگاه شامل حبوبات، قند و شکر، روغن و ... بدون برچسب قیمتی بودند.

بعد از این موارد در خصوص بررسی گران فروشی یا ارزان فروشی کالا، زمانی که بازرسان از فروشنده درخواست فاکتور خرید کردند، او از ارائه فاکتور خرید با این عنوان که «در حال حاضر در دسترس نیست» خودداری کرده و همین باعث شد تخلف دیگری برای این فروشگاه نوشته شود. تخلف ارائه ندادن فاکتور خرید؛ نکته ای که توسط نماینده دادستانی مبنی بر اینکه باید فاکتور خرید در فروشگاه وجود داشته باشد، تأکید شد.

در ادامه مسئله میزان سود تولید کننده و توزیع کننده مورد بررسی قرار گرفت. که مشخص شد شرکت تولید کننده حاشیه سود توزیع کننده را پایین آورده و آن را رعایت نکرده است.

مطابق گفته های یکی از بازرسان صنعت و معدن برای مثال در هر روغن 810 گرمی قیمت روی جلد 7 هزار و 200 تومان زده و قیمت فاکتور خرید 6 هزار و 923 تومان نوشته شده این در حالی است که قیمت مصرف کننده روی جلد باید 7 هزار و 823 تومان می بود.

اظهارات «حجت الله کرمی» نشان می دهد که در این زمینه باید 3 درصد سود عمده فروش و 10 درصد هم سود خرده فروش رعایت شود و بیشتر این موارد تخلفاتی است که توسط شرکت تولید کننده صورت می گیرد.

تخلف بعدی که ثبت شد مربوط به صادر نکردن صورت حساب بود. صورت حسابی که به گفته «یوسف بودلایی» یکی دیگر از بازرسان صنعت و معدن برای خریدهای بیش از 10 هزار تومان صدور صورت حساب توسط فروشنده اجبار است و همچنین برای خریدهای پایین تر از 10 هزار تومان در صورتی که خریدار تقاضای صورت حساب را داشته باشد، فروشنده ملزم به ارائه آن است.

در خصوص انبار این فروشگاه هم پس از بازرسی مشخص شد که از نظر بهداشت عمومی استانداردهای لازم رعایت نشده و بر همین اساس تذکراتی در این راستا داده شد.

اعلام نکردن موجودی انبار

بازدید بعدی مربوط به گزارش مردم در خصوص انبار کالاهای اساسی بود. انباری که از نظر بازرسان اعلام موجودی نکرده و در سامانه ثبت نشده است. در این زمینه رئیس صنعت، معدن و تجارت قروه خواستار رعایت قوانین مرتبط به سامانه جامع انبارها شد و تأکید کرد که فروشندگان باید 25 هر ماه موجودی انبار خود را ثبت و همچنین در هر ساعت و هر روزی که کالای جدیدی را خریداری می کنند ملزم به ثبت آن در سامانه بوده و در غیر این صورت به عنوان محتکر شناخته می شوند.

در واقع مطابق سخنان «علی منتشلو» اگر موجودی انبار ثبت و اعلام نشود احتمال احتکار کالا توسط فروشنده مرتبط وجود دارد.

نیاز کالاهای خارجی به برگ سبز

ادامه این بازرسی به فروشگاه و انبار خشکبار فروشی رسید. فروشگاهی که باز هم تخلف درج نکردن قیمت را داشت و از ارائه فاکتور خرید برای بعضی از موارد امتناع کرد. سپس با بررسی دو فاکتور خرید و ارزیابی قیمت ها و سود آن ها توسط بازرسان مشخص شد که این فروشگاه تخلف گران فروشی را هم دارد.

پس از بازرسی فروشگاه نوبت انبار آن شد. انباری که درست زیرزمین فروشگاه قرار داشت. با ورود به انبار اولین نکته رعایت نکردن اصول بهداشتی بود که نگاه گشت نظارتی را به خود گرفت و بعد از آن به بررسی تعدادی کالای خارجی که در انبار موجود بود پرداختند.

در همین رابطه بنا به اظهارات رئیس تعزیرات حکومتی قروه برای محصولات خارجی باید هنگام تحویل کالا برگ سبز به منزله مجوز ورود دریافت نمایند وگرنه قاچاق محسوب می شود. همین طور «حسین رحیمیان» بر داشتن برگ سبز در مغازه و ارائه آن تأکید کرد.

با این توضیحات بود که فروشنده فروشگاه اظهار بی اطلاعی در این زمینه را داشت و گفت که باید از قبل این موارد بیان می شد. این در حالی است که امروزه همه می دانند کالاهای خارجی باید مجوز ورود داشته باشند و نیاز به اطلاع رسانی از قبل ندارد.

بررسی مجوز محصولات خارجی این فروشگاه در دستور کار کمیته نظارت قرار گرفت و بنا شد شبکه بهداشت هم در این زمینه نظارت هایی را انجام دهد و سپس گزارش مرتبط ارائه شود.

درج نکردن قیمت

مورد بعدی باز هم فروشگاه کالاهای اساسی بود. فروشگاهی که طبق گزارش مردمی به خصوص درباره انبار آن بازدید شد. در این فروشگاه هم درج نکردن قیمت بر روی اجناس اولین گزینه تخلف دیده شده توسط بازرسان بود.

فروشنده فروشگاه با توجه به آنکه در زمینه همین برچسب نزدن قیمت بر روی کالاهای خود به گفته بازرسان چندی پیش جریمه شده بود، اما باز هم تخلف خود را تکرار کرده و این بار هم دوباره تخلف وی ثبت و تذکراتی داده شد.

پس از آن انبار فروشگاه که در حیاط و زیرزمین خانه بود مورد بازدید قرار گرفت. انباری که از نظر بهداشتی زیر سؤال رفت و به دلیل اعلام نکردن موجودی تذکر دریافت کرد.

باز هم قیمت و باز هم انبار

فروشگاه ها و انبارهای لوازم خانگی مقصد بعدی گشت نظارتی بود. که اولین انبار مدنظر با رعایت قوانین مرتبط بدون هیچ گونه تخلفی بازرسی شد. پس از آن یکی از فروشگاه های لوازم خانگی زیر ذره بین بازرسان قرار گرفت.

در این فروشگاه هم که بیشتر وسایل آن از نظر قیمتی بسیار بالا بودند نداشتن برچسب قیمت بسیار جالب بود.

علاوه بر درج نکردن قیمت بر روی اجناس، تخلف دیگری که به آن اشاره شد مربوط به ارائه ندادن فاکتور خرید باز هم با این بهانه که در دسترس نیست، بود.

همچنین اعلام نکردن موجودی انبار در سامانه تخلف بعدی بود که تذکر کمیته نظارتی را در بر داشت.

آنچه تخلف را می سازد

پس از پایان گشت نظارت و بازرسی رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان قروه در گفت و گو با خبرنگار کردپرس در خصوص تخلفات صورت گرفته در فروشگاه ها و انبارها به ارائه توضیحاتی پرداخت.

«علی منتشلو» ابتدا به درج نکردن قیمت بر روی کالاها اشاره کرد و گفت: بیشتر فروشندگان به این دلیل قیمت ها را نمی زنند که با میزان بالاتری به فروش برسانند و عامل این معضل نوسانات قیمتی است.

او همچنین ارائه ندادن فاکتور خرید را هم در همین راستا عنوان کرد و اظهار داشت: در فاکتور خرید میزان سود فروشنده و تولید کننده مشخص می شود و همین طور می توان ارزان فروشی یا گران فروشی آن فروشنده را بررسی کرد.

«منتشلو» در ادامه اعلام نکردن موجودی انبار را به دلیل کسب سود بیشتر دانست و این مهم را عاملی برای احتکار کالا عنوان و بر ثبت موجودی انبار توسط فروشندگان در هر زمان تأکید کرد.

لزوم حمایت مردم

با این وصف آنچه در این بازرسی بیشتر از همه به چشم می آمد این بود که تعدادی از فروشندگان گویا تمایلی به رعایت قانون و حقوق شهروندی ندارند و از طرفی هم مردم آن طور که باید نسبت به حق و حقوق خود آشنایی نداشته و در برابر تخلفات فروشندگان کوتاه آمده و همین وضعیت را نابسامان تر می کند.

در هر صورت این گشت بازرسی در راستای تشدید نظارت ها بر روی بازار عید بود. بازاری که انتظار می رود جانب انصاف در آن رعایت و شهروندان هم نسبت به ایجاد قانون بی تفاوت نبوده و هر جا تخلفی را دیدند در برابر آن مقاومت کرده و اطلاع رسانی نمایند./

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 106789

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha