آیا آمریکا پروژه «تأسیس منطقه امن بدون ترکیه در شمال سوریه» را دنبال می کند؟

سرویس ترکیه - در دو ماه و نیم اخیر آمریکا 12 کاروان نظامی به صورت جداگانه، در مجموع دو هزار و 500 کامیون سلاح و تجهیزات نظامی به شمال سوریه منتقل کرده است، که این اقدام آمریکا را می توان در راستای "تأسیس منطقه امن بدون ترکیه در شمال سوریه" تجزیه و تحلیل کرد.

پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد نیروهای خود را از سوریه خارج خواهد کرد تا کنون نه تنها این مسئله محقق نشده است بلکه آمریکا به اعزام کاروان های نظامی خود به شمال سوریه ادامه داده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده در یک ماه اخیر در ماهیت و مقدار سلاح ها و تجهیزاتی که آمریکا به شمال سوریه اعزام می کند تغییر به وجود آمده است. این تغییرات به نوعی است که این سؤال را مطرح می کند که آیا آمریکا به پروژه تأسیس منطقه امن بدون ترکیه در شمال سوریه سرعت داده است؟

قبل از پرداختن به این موضوع یادآوری این نکته خالی از لطف نخواهد بود که بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع رسمی در آمریکا، بعد از اتمام عملیات ها علیه داعش در عراق، نیروهای آمریکایی بخش عمده ای از سلاح هایی را که در اختیار ارتش عراق قرار داده بود به شمال سوریه منتقل کرده است. علاوه بر این، اخبار به دست آمده از منابع اطلاعاتی در ترکیه نیز حاکی از انتقال تجهیزات پیشرفته و سیستم های به روز جهانی توسط پنتاگون به سوریه است که این خود ثابت می کند که نیروهای آمریکایی نه تنها قصد خروج از سوریه را ندارند، بلکه در تلاش برای تثبیت موقعیت خود در سوریه هستند. سان روبرتسون، سخنگوی پنتاگون نیز در سخنان اخیر خود با تأیید این روند عنوان کرده بود: برای کنترل کامل شرق سوریه اعزام سلاح و تجهیزات برای نیروهای ارتش دموکراتیک سوریه بسیار مهم است. وزارت دفاع آمریکا و کنگره این کشور به پروژه تعلیم – تجهیز در سوریه ادامه خواهد داد.

دور جدید از انتقال کاروان های نظامی آمریکا به سوریه از اول ژانویه 2019 میلادی یعنی 12 روز بعد از سخنان 19 دسامبر 2018 ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه صورت گرفت که آخرین کاروان نظامی آمریکایی ها نیز چند روز پیش با ورود به قامیشلو توسط رسانه های ترکیه ثبت و تصاویر آن در رسانه ها منتشر شد. به خصوص این که بعد از اعلام تأسیس یک منطقه امن در شمال سوریه شاهد افزایش حجم کاوران های اعزامی توسط آمریکا به شمال سوریه هستیم که به صورت فشرده در حال ورود به مناطق تحت کنترل ارتش دموکراتیک سوریه در شمال این کشور هستند.

منابع محلی نیز اعزام کاروان های نظامی به سوریه را تأیید می کنند. بر اساس اطلاعات به دست آمده از این منابع، در دو ماه و نیم اخیر آمریکا 12 کاروان نظامی به صورت جداگانه، در مجموع دو هزار و 500 کامیون سلاح و تجهیزات نظامی به شمال سوریه منتقل کرده است. انتقالی که پیش از این در روز هم صورت می گرفت در روند فعلی تنها شب ها صورت می گیرد که با توجه به افزایش تعداد این کاروان ها در روزهای اخیر این اقدام آمریکا را می توان در راستای "تأسیس منطقه امن بدون ترکیه در شمال سوریه" تجزیه و تحلیل کرد. موضوعی که در داخل ترکیه نیز این روزها به نگرانی عمده رهبران این کشور تبدیل شده است و در هر سخنرانی و تریبونی از عدم چشم پوشی در قبال ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه بدون ترکیه تأکید کرده و بر کنترل این منطقه توسط ترکیه پافشاری می کنند.

علاوه بر این، ادعاهای مطرح شده مبنی بر این است که آمریکا برای جلوگیری از رصد شمال سوریه توسط هواپیماهای جاسوسی ترکیه نیز سیستم های پیشرفته و سیستم های دفاع هوایی به شمال سوریه منتقل کرده است که فعالیت هواپیماهای جاسوسی ترکیه را با اختلال روبه رو خواهد کرد. فعالیت هایی که برای ترکیه در دو عملیات اخیر در شمال سوریه به خصوص در عملیات عفرین بسیار مفید بوده و موفقیت ارتش ترکیه در عملیات شاخه زیتون و همچنین عملیات های مبارزه با تروریسم در مناطق داخل ترکیه مدیون استفاده مداوم و منظم از هواپیماهای بدون سرنشین بوده است.

خبرگزاری کردپرس/ سرویس ترکیه/محمد شریفی کرجان

کد خبر 106769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha