آمریکا باید به روابط خود با YPG پایان دهد

سرویس ترکیه - رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که در یک برنامه زنده تلویزیونی از مواضع آمریکا در قبال کردهای سوریه انتقاد کرد و از این کشور خواست به روابط خود با YPG و حمایت نظامی و تسلیحاتی از این گروه پایان دهد.

به گزارش کردپرس به نقل از تلویزیون NTV، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که در برنامه زنده تلویزیونی از کانال های 24 و TV360 ترکیه سخنرانی می کرد در اظهاراتی با اشاره به مسئله شمال سوریه گفت: از عراق تا کنون 23 هزار کامیون سلاح، مهمات و جنگ افزارهای نظامی وارد سوریه شده است. گروه های تروریستی که در سوریه حضور دارند شاخه های PKK هستند. این سلاح، مهمات و جنگ افزارها علیه ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است. سخن گفتن از YPG در واقع سخن گفتن از PKK است و دیگر ملت ما این را به خوبی می داند. به سناتورهای آمریکایی نیز این موضوع را ثابت کردیم. با این حال برخی در داخل ترکیه می گویند ما به YPG/PYD تکیه کرده ایم. آنان به گروه های تروریستی تکیه می کنند ولی ما به ملت تکیه می کنیم. یک بار دیگر هم به خواهران و برادرانی که به حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) رأی می دهند می گویم از این حزب ترور حمایت نکنید. از حزب HDP سخن می گویم. این حزبی نیست که به دردهای برادران کرد من رسیدگی کند. HDP بخشی از گروه تروریستی PKK است و از قندیل مدیریت می شود.

وی در ادامه اظهارات خود با انتقاد از سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر این که "کردها را هدف قرار ندهید" گفت: به جناب ترامپ هم اعلام کردم که استفاده از این نوع الفاظ بسیار اشتباه است. مبارزه و جنگی که ما دنبال می کنیم با برادران کردمان نیست با گروه تروریستی است. در درون این گروه های تروریستی کردها هم می توانند باشند، فرانسوی ها هم می توانند باشند، آلمانی ها، انگلیسی ها و ... از جاهای مختلف جهان به YPG/PYD پیوسته اند که در قالب مبارزان خارجی نام گذاری شده اند. ما زمانی که با این گروه تروریستی مبارزه می کنیم نمی توانیم این ها را از یکدیگر جدا کنیم. در حال حاضر گروه تروریستی PKK/YPG در سوریه 50 هزار کیلومتر مربع از مساحت این کشور را کنترل می کند که این رقم 27 درصد از کل کشور سوریه را دربر می گیرد. اگر کنترل این منطقه را در قالب منطقه امن ما به دست بگیریم ما نیز در آرامش خاطر خواهیم بود. 60 درصد از زمین های کشاورزی سوریه در کنترل PKK/YPG است. از طرف دیگر چاه های نفت مهمی در دیرالزور نیز در دست آنان است. ما به عنوان ترکیه در برابر تمامی این ها تحولات را باید بسیار جدی و مطمئن دنبال کنیم. قبل از هر چیزی آمریکا باید به روابط خود با YPG/PKK پایان دهد.

رئیس جمهور ترکیه در خصوص مسئله سامانه دفاع موشکی S-400 نیز گفت: در این خصوص تمام کارها به اتمام رسیده است. دیگر نیازی به سخن گفتن در این خصوص وجود ندارد. به هیچ عنوان برگشت از توافقنامه S-400 مطرح نیست. زیرا ما چنین بی اخلاقی انجام نمی دهیم، این به هیچ عنوان اخلاقی نخواهد بود. در خصوص پاتریوت ها نیز آمریکایی ها می خواهند آن را به ما بدهند ولی کلید در دست خودشان باشد. معذرت می خواهم ولی ما دیگر وارد چنین بازی هایی نمی شویم. تاریخ این کارها به سر رسیده است. ما با روس ها به توافق رسیده ایم. وارد تولید مشترک خواهیم شد. شاید بعد از S-400 در زمینه S-500 نیز همکاری کنیم.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 106762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha