تلاش مجلس برای کاهش هزینه‌ها و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در بودجه 98

سرویس ایلام - نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی به اظهارنظر در مورد بودجه سال 98 پرداخته و گفته است: مجلس در بودجه 98 دنبال کاهش هزینه‌ها و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، دکتر سلام امینی در یادداشت خود به بودجه سال 98 و بایسته‌های آن پرداخته است. در این گزارش آمده است:

بودجه سندی است که دخل و خرج یک کشور را با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس برای مدت یکسال تعیین می کند و مهم‌ترین مولفه بودجه، شرایط اقتصادی هر کشور است. بدین معنا اگر اقتصاد کشور بیشترین تعادل و کمترین چالش را داشته باشد مطمئنا بودجه شرایط متعادل تری پیدا خواهد کرد، البته تاثیر مسائل سیاسی براقتصاد و به تبع آن بر بودجه هرکشور می تواند اثرمثبت یا منفی داشته باشد.

در ابتدای سال ۹۷ خروج آمریکا از برجام و متعاقب آن شروع تحریم های ظالمانه تاثیر مضاعفی بر اقتصاد کشور گذاشته که در ماههای اخیر نیز شدت این امر ملموس تر گردیده است و بنا بر ادبیات دشمنان خارج از مرزها حداقل تا سال ۹۸ ادامه پیدا خواهد کرد. لذا روند بودجه ۹۸ که قرار بود یک بودجه عادی باشد با تذکر و رهنمودهای مقام معظم رهبری و با توجه به شرایط تحریم، سیر جدیدی پیدا کرد.

دراین راستا منابع درآمدی بودجه در شرایط پیش رو مورد واکاوی مجدد قرارگرفت که در این واکاوی مشخص است که در سال آتی بخشی از درآمدها بویژه در حوزه نفت را نخواهیم داشت که ابتدا بایستی به تناسب درآمدهایی که محقق نمی شود میزان هزینه دولت را کاهش داده و در موارد اجتناب ناپذیر به فکر منابع درآمدی جدید و استفاده از فاینانس داخلی وخارجی، یا حداقل جابجایی و هدایت منابع به سوی هزینه های ضروری باشیم، که این مهم پس از اصلاحیه بودجه ازسوی دولت ابتدا در کمسیون تلفیق و سپس کمیسیونهای تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علی ای‌حال بودجه ۱۷۳۸هزارمیلیارد تومانی که کمی بیشتر از یک چهارم آن یعنی حدود 442 هزارمیلیاردتومان مربوط به بودجه عمومی و ۷۱هزارمیلیارد تومان درآمد اختصاصی وزارتخانه ها شرکت ها و موسسات دولتی و۱۲۴۷، هزارمیلیارد تومان بودجه بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و به اصطلاح موتور محرکه اقتصاد و بودجه کشور است، از 2 هفته پیش در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی نهایی قرارگرفته است.

آنچه مسلم است سعی مجلس بر کاهش هزینه های غیر ضرور و مدیریت هزینه های جاری به تناسب نرخ نزدیک به تورم و حمایت از اقشار آسیب پذیر و تحت پوشش ها و مستمری بگیران و بازنشستگان و حقوق بگیران در حد مقدورات و ادامه و حفظ وضعیت موجود در زمینه های عمرانی یا کاهش حداقلی پروژه های عمرانی با رویکرد تولید واشتغال است.

البته از طرفی به نظر می رسد دنیا و منطقه آبستن حوادثی باشد که ممکن است معادلات جدیدی در آینده خلق شود که رویکردجدیدی را در آینده به نفع ما رقم بزند.

کد خبر 106259

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha