هویت ملی یگانه نیست/ تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان افتخار است

سرویس کردستان- مراسم روز جهانی زبان مادری در دانشگاه کردستان برگزار شد. مراسمی که با استقبال باشکوه دانشجویان همراه شد و سالن مملو از جمعیت بود. اما در این مراسم به علت ناهماهنگی روابط عمومی، خبرنگاران نامحرم تلقی می شدند و اجازه ورود نداشتند که پس از کلی سوال و جواب توانستند وارد سالن شوند.

به گزارش کردپرس، خالد توکلی، جامعه شناس در این مراسم گفت: سازمان یونسکو به این دلیل روزی را به عنوان روز جهانی زبان مادری درنظر گرفته تا بگوید هویت ملی یگانه نیست بلکه می تواند هویت های متفاوتی را در برگیرد.

ازدحام جمعیت و کمبود صندلی برای نشستن هم سبب آشفتگی و بی نظمی مراسم شد و صدای سخنرانان هم با کیفیت بد به سختی به گوش می رسید.

یک جامعه شناس در این مراسم با اشاره به رابطه فرهنگ و توسعه گفت: توسعه ای قابل قبول است که فرهنگ های گوناگون را بتواند حفظ کند.

خالد توکلی ادامه داد: در این نظریه که از نگاه سازمان بین المللی یونسکو قابل قبول است، فرهنگ کشورهای توسعه نیافته هم می تواند مفید باشد و برای توسعه باید آنها را نیز به کار برد.

او افزود: سازمان یونسکو به این دلیل روزی را به عنوان روز جهانی زبان مادری درنظر گرفته تا بگوید هویت ملی یگانه نیست بلکه می تواند هویت های متفاوتی را در برگیرد.

توکلی با بیان اینکه از یک دیدگاه توسعه تابع فرهنگ است، گفت: از نگاه کاستلز دیگر دهکده جهانی معنی ندارد و جهانی شدن به این معنا است که دهکده ها و کلبه هایی که هریک فرهنگ خاص خود را دارند در کنار یکدیگر زندگی کنند و فرهنگ خود را حفظ کنند.

تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان افتخار بزرگی است

مدیر گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان گفت: تدریس زبان و ادبیات کردی در این دانشگاه افتخار بزرگی است که نیاز است که از پایه هم به آن توجه شود.

تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان افتخار است

مدیر گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان هم به وضعیت آموزش زبان کردی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: با افتخار امروز اعلام می‌کنم که در پژوهشکده کردستان‌ شناسی دانشگاه کردستان زبان و ادبیات کردی احیاء شده و تدریس می‌شود.

بختیار سجادی گفت: امروز در وزارت علوم بخش بزرگی از مشکلاتی که در خصوص آموزش زبان کردی مطرح بود، مرتفع شده است.

وی افزود: امیدواریم همه دانشگاه‌های استان کردستان به آموزش این زبان مادری توجه ویژه داشته باشند و آن را میان رشته‌های دانشگاهی بگنجانند‌.

سجادی تصریح کرد: بعد از ۴۰ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، آموزش زبان کردی در مدارس حق فرزندان این آب و خاک است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، جلسات مختلفی با آموزش و پرورش استان کردستان در راستای آموزش زبان کردی در مدارس برگزار کرده‌ایم امید است متولیان آموزش و پرورش استان در اسرع وقت به این خواسته جامه عمل بپوشانند.

سجادی رسالت صدا و سیمای مرکز کردستان را ترویج زبان کردی از طریق نمایش فیلم‌ها و برنامه‌های خود به بهترین شیوه در راستای ترویج و احیای زبان کردی عنوان کرد و گفت: این ارگان فرهنگی باید با جدیت و حساسیت ویژه‌ای به زبان کردی بپردازد و آن را به خوبی برای مخاطب تعریف کند.

در ادامه این پنل یکی دیگر از اساتید اظهار داشت: در ابتدای خلقت از انسان به عنوان موجودی ناطق و صاحب حق و حقوق یاد شده است که از لحاظ زبان، فرهنگ و آئین در سطح جهانی و بین‌المللی به این امر رسمیت بخشیده‌اند.

رضا شجیعی به رسمیت شناختن زبان مادری از طرف دولتمردان را ضروری عنوان کرد و گفت: مردم حق دارند با زبان مادری خواندن و نوشتن را فرا بگیرند لذا این حق مسلم هر قوم و ملتی است.

وی با بیان اینکه طبق تحقیقات دانشگاهی، کسانی که با زبان مادری خواندن و نوشتن را فرا می‌گیرند موفق‌تر هستند، افزود: حق آموزش به زبان مادری جزوی از حقوق ماست‌.

کد خبر 106233

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha