دولت جدید اقلیم کردستان بدون اتحادیه‌ میهنی تشکیل نخواهد شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان – یکی از رهبران حزب دمکرات (پارتی) بر ضرورت حضور اتحادیه‌ میهنی در دولت جدید اقلیم کردستان تاکید کرد.

به‌ گزارش کردپرس، دلشاد شهاب عضو رهبری حزب دمکرات کردستان، در نشستی دانشگاهی در شهر آمیدی اقلیم کردستان عراق، اعلام کرد: هیچ تصمیمی از سوی حزب دمکرات برای تشکیل دولت بدون حضور اتحادیه‌ میهنی کردستان، اتخاذ نشده‌ است.

وی اشاره‌ کرد: حزب دمکرات سه‌ ماه‌ پیش می توانست بدون حضور اتحادیه‌ میهنی کردستان، دولت جدید را تشکیل دهد، اما چنین کاری نکرد.

عضو هیئت مذاکره‌ کننده‌ حزب دمکرات برای تشکیل دولت جدید اقلیم کردستان، تصریح کرد: نمی توان به‌ خاطر تصدی یک منصب در بغداد، شهروندان اقلیم کردستان را با تعویق در تشکیل دولت مجازات کنیم.

این اظهارات اشاره‌ ای است به‌ اختلافات دو حزب حاکم اقلیم کردستان بر سر تصدی مناصب دولتی در بغداد. علیرغم مخالفت حزب دمکرات، منصب ریاست جمهوری عراق به‌ اتحادیه‌ میهنی رسید و در مقابل نیز، حزب دمکرات مانع از تصدی منصب وزارت دادگستری عراق از سوی اتحادیه‌ میهنی است و این منصب را استحقاق خود می داند.

دلشاد شهاب در ادامه‌ به‌ مسئله‌ کرکوک و تاکید اتحادیه‌ میهنی بر ضرورت انتخاب استاندار کرکوک پیش از هر اقدام دیگری در راستای عادی سازی اوضاع این استان، اشاره‌ کرد و گفت: آن هایی که‌ بر تعیین استاندار برای کرکوک در مقطع کنونی پافشاری می کنند، خودشان آزادانه‌ نمی توانند وارد کرکوک شوند.

وی تاکید کرد: باید مسئله‌ کرکوک به‌ عنوان مسئله‌ ای کردستانی با بغداد به‌ مذاکره‌ گذاشته‌ شود، نه‌ بر اساس اصول حزبی.

این عضو رهبری پارتی در ادامه‌ به‌ مذاکرات تشکیل دولت جدید اقلیم کردستان که‌ تاکنون بی نتیجه‌ بوده‌ است، اشاره‌ کرد و گفت: پارتی، نقش مثبت و تاثیرگذاری در مذاکرات داشته‌ است، به‌ ویژه‌ در مذاکره‌ با اتحادیه‌ میهنی کردستان. هیچ تصمیمی هم مبنی بر تشکیل دولت از سوی پارتی بدون حضور یکیتی اتخاذ نشده‌ است. ما سه‌ ماه‌ پیش می توانستیم بدون حضور یکیتی دولت جدید را تشکیل دهیم اما با لحاظ کردن وضعیت سیاسی اقلیم کردستان و اعتقاد به‌ مشارکت دادن همه‌ احزاب در پروسه‌ سیاسی، تاکنون تشکیل دولت را به‌ تعویق انداخته‌ ایم.

دلشاد شهاب تصریح کرد: نمی توان به‌ دلیل اختلافات داخلی، تشکیل دولت به‌ تعویق افتد. تمام تلاش پارتی، تشکیل دولت با حضور همه‌ احزاب است، اما باید آن ها هم در این روند همکاری کنند. پارتی قصد به‌ حاشیه‌ راندن هیچ یک از احزاب را ندارد.

شایان شکر است علیرغم گذشت 5 ماه‌ از برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان تاکنون دولت جدید تشکیل نشده‌ است.

کد خبر 106226

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha