دیدار برهم صالح و امانوئل ماکرون در پاریس

سرویس عراق و اقلیم کردستان - روسای جمهوری عراق و فرانسه راه های گسترش روابط و همکاری میان دو کشور و آخرین تحولات منطقه و جهان را بررسی کردند.

به گزارش کردپرس به نقل از پایگاه اینترنتی نهاد ریاست جمهوری عراق، برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور روز دوشنبه در جریان سفر رسمی دو روزه به شهر پاریس، در کاخ الیزه با همتای فرانسوی خود امانوئل ماکرون دیدار و گفت و گو کرد.

صالح و ماکرون در دیدار خود راه های توسعه روابط عراق و فرانسه، گسترش افق های همکاری میان دو کشور و همچنین آخرین تحولات و رویدادها در سطح جهان عرب و بین المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

رئیس جمهوری عراق در این دیدار ضمن تاکید بر این که کشورش فرانسه را یک شریک راهبردی و دوست ویژه قلمداد می کند که در ارائه کمک و پشتیبانی برای شکست دادن تروریسم و تحقق امنیت و ثبات در عراق نقش مهمی ایفا کرده، خاطر نشان ساخت که دو کشور دارای روابط تاریخی و پیشرفته در زمینه های مختلف هستند.

صالح ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که فرانسه در فرآیند بازسازی و سازندگی در عراق به ویژه در مناطق آزاد شده، سرمایه گذاری در بخش های صنعت، انرژی و نفت و توانمندسازی تسلیحاتی نیروهای امنیتی کشورش مشارکت واضحی داشته باشد،، از نقش بزرگ فرانسه در ائتلاف بین المللی ضد تروریسم و استفاده این کشور از تمام امکانات خود در مقابله با گروه تروریستی داعش قدردانی کرد.

رئیس جمهوری فرانسه نیز به نوبه خود ضمن تاکید دوباره بر اهتمام کشورش به ثبات و شکوفایی عراق و کمک به آن در زمینه های مختلف، از آمادگی فرانسه برای ارائه تجربیا خود به این کشور در راستای توسعه بخش های صنعت، انرژی و نفت خبر داد.

یادآور می شود که رئیس جمهوری عراق برای انجام یک سفر کاری دو روزه در پاسخ به دعوت رسمی همتای فرانسوی خود، در پاریس به سر می برد و انتظار می رود علاوه بر ماکرون، با شمار دیگری از مقام های عالی رتبه این کشور نیز دیدار کند تا روابط میان دو کشور و راه های گسترش آن را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

این در حالی است که صالح پیش از بازدید از پاریس نیز در یک سفر دو روزه به مصر، در نخستین نشست مشترک سران کشورهای عضو اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا در شهر بندری شرم الشیخ در جنوب شبه جزیره سینا شرکت و سخنرانی کرده و در حاشیه نشست نیز با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، محمد عبد الله محمد، رئیس جمهوری سومالی، سباستیان كورتس، صدر اعظم اتریش و همچنین استفان لوون، یوها سیپیلا و آندری بابیش، نخست وزیران سوئد، فنلاند و جمهوری چک نیز به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کرده بود.

کد خبر 106218

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha