دلیل سکوت برخی در اقلیم کردستان در مقابل وجود 22 پایگاه نظامی – اطلاعاتی ترکیه چیست؟

سرویس عراق و اقلیم کردستان – یکی از فرماندهان عالی رتبه پ.ک.ک به تندی به اتهامات و حملات رسانه ای برخی مقامات دولتی و حزبی در اقلیم کردستان به این حزب، در ارتباط با حملات ترکیه و ایجاد نا امنی در اقلیم پاسخ داد.

به گزارش کردپرس، باهوز اردال عضو فرماندهی قرارگاه مرکزی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در گفتگو با رادیو "ده‌نگی ولات" از رسانه های وابسته به این حزب، مقامات و برخی احزاب اقلیم کردستان را متهم به قربانی کردن کردها در مقابل بهبود روابط با ترکیه کرد.

اردال افزود: اعضای دستگیر شده سازمان اطلاعات ترکیه (میت)‌ از سوی پ.ک.ک در ارتباط با اقلیم کردستان اعتراف هایی داشته اند که ما به دلیل حفظ منافع ملی آن ها را آشکار نمی کنیم.

وی با اشاره به رویدادهای شیلادزی که معترضان به حملات هوایی ترکیه به منطقه، پایگاه نظامی ترکیه در منطقه را تسخیر و به آتش کشیدند، ضمن تقدیر از این عمل، گفت: برخی از مقامات اقلیم کردستان حضور پ.ک.ک را بهانه ای برای مشروع جلوه دادن کشتار دولت ترکیه در اقلیم قرار داده اند.

پس از رویدادهای شیلادزی، ویان صبری رئیس فراکسیون پارلمانی حزب دمکرات کردستان (پارتی) به رهبری مسعود بارزانی در بغداد، در بیانیه ای، ضمن تاکید بر این که تظاهرات اهالی شیلادزی مسالمت آمیز بوده و با مجوز دولت اقلیم کردستان برگزار شده، "پ ک ک" را به سوء استفاده از تظاهرات و بنزین روی آتش ریختن متهم کرد.

نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان نیز در آخرین کنفراس خبری خود در این باره گفت: عامل شهید شدن شهروندان اقلیم کردستان بر اثر بمباران های ترکیه، حضور پ.ک.ک در این مناطق است.

پشتر نیز کاوه شیخ موس از رهبران پ.ک.ک در مصاحبه ای مطبوعاتی اتهامات نسبت داده شده از سوی آنکارا به نیروهای مسلح این حزب مبنی بر دست داشتن در حمله به یک پایگاه نظامی ترکیه در استان دهوک اقلیم کردستان را تکذیب کرده بود.

اردال عضو فرماندهی پ.ک.ک در ادامه،‌ گفت: چرا برخی سیاستمداران در تلاش هستند، حضور پ.ک.ک را با عنوان اشغال گیری نام ببرند، آن هایی که حضور نیروهای مسلح پ.ک.ک را عامل نا آرامی های اخیر اقلیم کردستان می دانند، چرا در مقابل وجود 22 پایگاه نظامی ترکیه در اقلیم هیچ واکنش و اعتراضی ندارند، آیا ده ها مرکز سازمان اطلاعات ترکیه چه ماموریتی در اقلیم کردستان دارند، پایگاه های نظامی و اطلاعاتی ترکیه مشغول انجام دادن چه کاری در اقلیم کردستان هستند؟

نیچروان بارزانی پیشتر تصریح کرده بود: برای اقلیم کردستان قابل قبول نیست که عوامل پ.ک.ک از اقلیم وارد خاک ترکیه شده و علیه این کشور عملیات انجام دهند و خاک اقلیم را برای تهدید ترکیه به کار گیرند و باید دلایل و عوامل بمباران های اقلیم کردستان از سوی ترکیه را رفع کنیم.

اردال در بخش دیگری از این مصاحبه ضمن اشاره به اینکه نیروهای اسیر سازمان اطلاعات ترکیه در دست پ.ک.ک، اعترافاتی در ارتباط با اعمال جاسوسی این سازمان در اقلیم کردستان داشته اند، اعلام کرد: جاسوسی و اقدامات اطلاعاتی ترکیه در اقلیم کردستان تنها مختص به پ.ک.ک نیست و شامل مقامات اقلیم کردستان نیز می شود و حتی گفتگوهای تلفنی آن ها را نیز شنود می کنند.

وی تاکید کرد: پایگاه های نظامی و اطلاعاتی ترکیه محل بمباران ها را برای جنگنده های ارتش این کشور مشخص می کنند و اطلاعات امنیتی را انتقال می دهند و آن ها هستند که موجب شهید شدن بیش از 20 شهروند اقلیم کردستان طی یک سال اخیر می باشند و این در حالی است که برخی مسئولان و مقامات و احزاب اقلیم کردستان در مقابل وجود پایگاه های ترکیه و حضور آن ها در اقلیم کردستان سکوت اختیار کرده و این امر را عادی جلوه می دهند و در مقابل، اعلام می دارند که حضور نیروهای مسلح پ.ک.ک در اقلیم کردستان عامل نا آرامی است. این ناحقی بزرگی است.

نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان تاکید کرده بود، عامل شهید شدن شهروندان اقلیم کردستان بر اثر بمباران های ترکیه، حضور پ.ک.ک در این مناطق است.

باهوز اردال تصریح کرد: عامل نا آرامی و آشوب در اقلیم کردستان، روابط برخی احزاب سیاسی با مقامات سازمان اطلاعات ترکیه است.

این مقام نظامی پ.ک.ک در ادامه گفت: وجود پایگاه های نظامی ترکیه در اقلیم کردستان بر اساس قانون اساسی عراق، اشغال گری و نا مشروع است. از سوی دیگر، پارلمان کردستان با تصویب قانونی خواستار بیرون راندن نیروهای ترکیه از اقلیم کردستان شد. بر اساس قوانین بین المللی نیز، حضور نیروهای نظامی و اطلاعاتی ترکیه در اقلیم کردستان نامشروع و غیر قانونی است. مردم اقلیم کردستان هم نمی خواهند این پایگاه ها در منطقه باقی بمانند. اگر قرار است اعتراضی صورت گیرد و موضع گیری شود، باید علیه این پایگاه های نظامی باشد. آن کس که آرامش و ثبات اقلیم را بر هم زده است دولت ترک اشغالگر است، بهتر است هیچ کس واقعیات را وارونه جلوه ندهد، پ.ک.ک چهل سال است که در اقلیم کردستان حضور دارد.

عضو فرماندهی قرارگاه مرکزی حزب کارگران کردستان درباره موضع و رویکرد این حزب به اقلیم کردستان، گفت: پ.ک.ک با حساسیت با دستاوردهای اقلیم کردستان تعامل خواهد داشت و برای حفظ آن ها تلاش خواهد کرد، هر گاه خطری متوجه اقلیم شود هر آن چه از دست ما بر آید دریغ نخواهیم کرد و این را در شنگال و کرکوک به‌ اثبات رساندیم.

وی افزود: سیاست اشتباهی که مقامات اقلیم کردستان در پیش گرفته اند آینده اقلیم را تضمین نخواهد کرد، آن ها به دنبال این هستند با زیر پا نهادن منافع مردم کُرد، روابط خود با ترکیه را تعریف کنند.

اظهارات این مقام پ.ک.ک در حالی است که پیشتر، فاتح یلدز سرکنسول ترکیه در اقلیم کردستان در گفتگو با شبکه تلویزیونی کردستان 24 در ارتباط با رویدادهای شیلازدی، گفت: حزب کارگران کردستان عامل رویدادهای شیلادزی بود، آن ها خواستند میان ما و ساکنان منطقه دشمنی ایجاد کنند، اما موفق نشدند.

شایان ذکر است، ساکنان بخش شیلادزی در شهرستان آمیدی در شمال استان دهوک اقلیم کردستان، شنبه 6 فروردین در اعتراض به حملات ارتش ترکیه به اقلیم کردستان، دست به تظاهرات زده و با حمله به یک پایگاه نیروهای نظامی و امنیتی این کشور، آن را به کنترل خود درآورده و تجهیزات موجود در آن را به آتش کشیدند و در این رویداد، دست کم 4 تن از معترضان کشته شده و 10 شهروند اقلیم کردستان از جمله یک نیروی امنیتی در نتیجه تیراندازی بی هدف نیروهای ترکیه مجروح شدند و همچنین شش نیروی این کشور از جمله دو نیروی سازمان اطلاعات و امنیت ملی (MIT) مجروح شده و نیروهای امنیتی، شمار زیادی از معترضان را بازداشت کردند.

علیرغم وجود اعتراض های گسترده به تداوم حضور نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان و اعتراض های رسمی بغداد به ترکیه در وقایع شیلادزی از جمله‌ صدور بیانیه‌ رسمی و احضار سفیر ترکیه‌ ، مقامات دولت اقلیم کردستان و حزب دمکرات کردستان (پارتی)، انگشت اتهام را به سوی پ.ک.ک گرفته و بر اخراج این حزب از خاک اقلیم تاکید دارند.

کد خبر 105119

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha