افشای جزئیات دیدار دبیرکل اتحادیه عرب با صدام یک سال پیش از حمله آمریکا به عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - دبیرکل اسبق اتحادیه عرب جزئیات دیدار خود با دیکتاتور معدوم عراق یک سال پیش از سرنگونی رژیم بعث و همچنین واقعیت ترور نافرجام خود در جریان سفر به این کشور را فاش کرد.

به گزارش کردپرس، عمرو موسی، دبیرکل اسبق اتحادیه عرب در مصاحبه با نسخه عربی پایگاه اینترنتی روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت در رابطه با دیدار خود با صدام حسین، دیکتاتور معدوم عراق در شهر بغداد در اوایل سال 2002 میلادی اظهار داشت: هنگامی که در ماه ژوئن سال 2001 میلادی از منصب وزير امور خارجه مصر به دبیرکلی اتحادیه عرب منتقل می شدم، دارای دوستی طولانی مدت با کوفی عنان، دبیرکل وقت سازمان ملل متحد بودم بنا بر این در همان زمان با وی ارتباط برقرار کردم و گفتم که به عنوان دبیرکل جدید اتحادیه، به همه 22 کشور عضو سفر خواهم کرد و عراق آخرین مقصد من خواهد بود به همین دلیل نیز می خواهم پیش از آن بر سر پیام شما به این کشور به تفاهم رسیده باشیم.

موسی که طی سال های 2001 تا 2011 میلادی به عنوان دبیرکل اتحادیه عرب فعالیت می کرد، در این باره افزود: در واقع سفرهای خود را با تونس شروع کردم و پس از آن نیز راهی سایر کشورهای مغرب عربی و مشرق عربی شدم، پیش از آخرین مقصد یعنی عراق نیز در شهر نیویورک با عنان دیدار کردم و به وی گفتم می خواهم حامل پیام شما به صدام در رابطه با مسئله ناظران بین المللی و گزارش های مربوط به تسلیحات هسته ای باشم.

دبیرکل اسبق اتحادیه عرب در این مصاحبه همچنین تصریح کرد: 19 ژانویه سال 2002 با پیام عنان به دیدار صدام رفتم و به وی گفتم مسئله توانایی هسته ای و ناظران بین المللی، پایه و اساس اختلاف شما با سازمان ملل است و باید به این مسئله اهتمام ورزید و توجه کرد، بنا بر این آیا دارای برنامه هسته ای هستید؟ به من گفته نه، پس از آن که از صدام اجازه گرفتم تا سوال خود را تکرار کنم، آن را بار دیگر از وی پرسیدم اما پاسخ همان نه نبود؛ کار به جایی رسید که احمد بن حلی، معاون وقت دبیرکل اتحادیه عرب که مرا در این دیدار همراهی می کرد، به شوخی از من پرسید چرا همان سوال را دو بار از صدام پرسیدی، می خواهی ما را نابود کنی؟ من نیز به وی گفتم باید از پاسخ اطمینان یابم چرا که وضعیت علیه عراق بسیار حساس است.

موسی در ادامه گفت: از صدام پرسیدم پس چرا با بازگشت ناظران بین المللی مخالفت می کنی؟ پاسخ داد به این دلیل که همه آنها از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) هستند؛ به وی گفتم اگر امکان اطمینان از نبود چنین چیزی از طریق مذاکره میان شما و سازمان ملل و بر اساس تضمین های مشخص در رابطه با ناظران وجود داشته باشد چی؟ پاسخ داد که با این کار مخالفتی ندارد.

دبیرکل اسبق اتحادیه عرب همچنین خاطر نشان ساخت: پس از دیدار با صدام نیز به دیدار ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن به عنوان رئیس دوره ای نشست سران عرب رفتم و گزارشی در رابطه با آن چه روی داد را به وی ارائه دادم؛ بعد از آن نیز با عنان دیدار کردم تا وی را از جزئیات دیدار مطلع سازم، به من گفت که این سخنان مهمی است و باید در مورد آن با آمریکایی ها رایزنی شود؛ با کالین پاول، وزیر وقت امور خارجه این کشور نیز گفت و گو تا وی را در جریان آن چه روی داده قرار دهم، با این حال پاسخ پاول تکان دهنده بود جایی که گفت صدام تو و عنان را مسخره کرده و دارای سلاح هسته ای است؛ با این وجود مذاکرات موفقیت آمیزی میان سازمان ملل و صدام با استناد به دیدار من با وی آغاز شد اما متاسفانه تصمیم جنگ گرفته شده بود و تنها باید زمان آن فرا می رسید، در نتیجه آن اتفاق افتاد.

موسی در رابطه با گزارش های حاکی از ترور نافرجام خود در جریان سفر به عراق نیز اظهار داشت: تهدیدهای زیادی دریافت کردم با این حال به حد تلاش عملی نرسیدند و در مجموع نیز به این مسئله اهمیت ندادم چرا که حفاظت در اطراف من به صورت مداوم شدید بود و در عراق نیز که بیشترین تهدیدها وجود داشت به ویژه آن که مصمم بودم در زمان های دشوار از نظر امنیتی به این کشور سفر کنم، واقعا حفاظت بسیار شدید بود و نیروهای پیشمرگه کُرد این کار را انجام دادند.

کد خبر 105071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha