نقش فضای عمومی در تحریم‌ها

سرویس ایران-یک از راه های گذار از تحریم های آمریکا ،برقراری جو روانی آرام در داخل و خارج از کشور است لذا شرط موفقیت عبور از تحریم ها در همراهی ملت و دولت خواهد بود.

به گزارش کُردپرس، بانک های خارجی در حال متوقف کردن تمام تراکنش های خود با ایران هستند. این اقدام در راستای خروج آمریکا از برجام و تعیین ضرب الاجل برای پایان دادن تبادلات مالی با تهران است.در خصوص اینکه بانک های خارجی اعلام کرده‌اند به تمام تراکنش های مالی خود با ایران پایان خواهند داد،باید گفت، کشورهای 1+5 توافقنامه برجام را بر اساس طرح یکسری تعهدات در زمینه های مختلف از جمله امور اقتصادی انعقاد کردند از این رو تحقق تعهدات امری الزامی است.پس از خروج یکجانبه ترامپ از توافقنامه برجام، تهدید دنیا برای قطع روابط مالی تشدید شده و این در حالی است که هم اکنون اروپایی ها برای حفظ برجام تعهداتی را در نشست وین از جمله حفظ و ارتقاء روابط گسترده تر اقتصادی در حوزه‌های مختلف و همچنین حفظ و استمرار کانال‌های موثر مالی برای تعامل با ایران را بیان کردند. بر این اساس اگر تعهدات مذکور قابلیت محقق شدن داشته باشد، دیگر نباید شاهد نگرانی در بین بانک های کشورهای مختلف دنیا که با ایران روابط مالی دارند باشیم و کشورهای دوست نیز از این قاعده مستثنی نیستند. فشارهای تحریمی آمریکا می تواند در روابط اقتصادی دنیا با کشور تاثیرگذار باشد؛می توان با درنظر گرفتن روابط مالی و پولی دوجانبه، از تاثیر تحریم ها علیه ایران را کاست؛ بر این اساس بانک های کشورهای دوست نیز می توانند با بهره گیری از این ابزار تحریم ها را دور بزنند و به تبادل مالی خود ادامه دهند.

دیپلماسی آرامش

برای مقابله با تحریم های آمریکا نیاز است دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی قرار بگیرد تا بتوان از طریق تعامل با کشورهای مختلف زمینه حفظ کانال های موثر مالی را ایجاد کرد.در سوی دیگر افکارعمومی قرار دارد.باید شرایطی ایجاد کرد تا مردم از تنش های سیاسی بوجود آمده هراس نداشته باشند.در این رابطه مهرداد بائوجی نماینده گیلان در مجلس شورای اسلامی معتقد است: ایران شرایط تحریمی خاصی را در زمان های مختلف پشت سر گذاشته و بنا بر اظهارنظر بسیاری از کارشناسان سیاسی و مسئولان سابق آمریکایی، تحریم های جدید ایالات متحده همانند گذشته اثرگذار نخواهد بود.

بر این اساس مسئولان باید با اعتمادزایی در جامعه و توجه به تولیدکنندگان داخلی و ایجاد دیپلماسی آرامش، ظرفیت های بومی را فعال کرده و زمینه رسیدن به خودکفایی را فراهم نمایند.

کد خبر 111768

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha