۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۵
سلطنت امیری بازیگر بانه ای درگذشت

سلطنت امینی بازیگر مشهور سینمای بانه به دلیل سکته مغزی در سن 66 سالگی در گذشت.

به گزارش خبرنگار کرد پرس، سلطنت امینی بانوی هنرمند و بازیگر اهل بانه مشهور به دایه سلطنه که سابقه زیادی در زمینه بازیگری در سینما داشته روز یکشنبه بر اثر سکته مغزی در گذشت.

این بازیگر مشهور. در سال 1335 در شهر بانه به دنیا آمد و در اوایل دهه 70 فعالیت هنری خود را در حوزه سینما به دلیل علاقه زیادی که به بازیگر داشت آغاز کرد.

سلطنت امینی كه در بانه به دایه سلطنه معروف شده، از نوجوانی عاشق سینما و بازیگری بوده و آرزو داشت روزی بازیگر شود به دلیل مشكلات زندگی نتوانست در جوانی به آرزویش جامه عمل بپوشاند.
او زندگی بسیار سخت و پر مشتقی را پشت سر گذاشته بود و به تنهایی مسئولیت سنگین خانواده را بعد از فوت همسرش بر عهده گرفته داشت.
او سواد ندارد اما شجاع و ساختار شكن بود و جزء نخستین زنان بانه ای بود كه به سینما رفت و بسیاری از فیلم هایی را كه در سینمای رحمان خان و سینمای مسلمی در دهه های 40 و 50 اكران شده دیده است.
در 13 سالگی با مردی كه 25 سال از خودش بزرگتر بود به اجبار ازدواج می كند ولی در ایام جوانی همسرش را از دست می دهد و به تنهایی بار مسئولیت سنگین خانواده اش را به دوش می كشد اما همچنان در رسیدن به آرزویش ناامید نمی شود و از عشق و علاقه اش به سینما برای پسرانش می گوید.
یكی از پسرانش دوربینی خریداری می كند و از مادرش در همه مراسم، مهمانی ها و جشن ها فیلم می گیرد و «دایه سلطنه» از گروه های تئاتر كه از شهرستان های دیگر برای نمایش به بانه می آمدند در خانه خود پذیرایی می كرد تا تجربه بازیگری را از آنها بیاموزد.
بعد از فوت همسرش بازیگری را در سال 1376 در فیلم «آوات» به كارگردانی زنده یاد رحیم ذبیحی شروع كرد، داستان این فیلم به دلیل اینكه به داستان زندگی خودش كه از پسر بیمارش مراقب می كرد شباهت داشت به موفقیت زیادی رسید و در چندین جشنواره مقام اول را كسب كرد.
فیلم دایه سلطنه روایت زندگی خانواده اوست كه به صورت مستند پرتره ساخته شد، بخش زیادی از فیلم آرشیوی از فیلم های خانوادگی و خاطرات تلخ و شیرین زندگی این زن است كه توسط پسرانش فیلمبرداری شده و توسط فیلم ساز جوان بانه ای هادی احمدی به فیلم تبدیل شده است.
دایه سلطنه با وجودی كه مشكلات و محدودیت های زیادی در زندگی داشته هیچگاه از رسیدن به آرزویش ناامید نشده و این مشكلات مانع رسیدن به خواسته هایش نشدند.
فیلم های که دایه سلطنه بازیگر کرده در اکثر جشنواره های داخلی و بین المللی مقام های زیاد کسب کرده است
آخرین فیلم این بانوی بازیگر به نام نشانی به کارگرانی هزار نورانی ساخته شد
.

کد خبر 37836

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha