به کارگیری طلای کثیف بوکان در مسیر توسعه شهری

سرویس آذربایجان غربی- عملیات کارخانه بازیافت زباله بوکان 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امروز نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی، از جذب 10 میلیارد تومان تسهیلات برای مجتمع صنوف آلاینده و کارخانه بازیافت زباله در این شهرستان خبر داد.

به گزارش کردپرس، بوکان با افزایش جمعیت و رشد فزاینده شهرنشینی در سال های اخیر با افزایش سکونتگاه های غیر مجاز رو به رو شده است که خدمات رسانی به تمام این بخش ها وظیفه مدیریت شهری را دشوارتر ساخته است.

شهرستانی با ۲۵۱ هزار نفر جمعیت که ۱۹۶ هزار نفر آن در شهر ساکن هستند و روزانه ۲۳۰ تن زباله در شهر تولید می کنند، یکی از اولویت های مدیریت شهری خود را احداث کارخانه بازیافت زباله مطرح کرده است.

بابک رستم پور شهردار بوکان امروز چهارشنبه 8 مرداد ماه، در گفت و گو با کردپرس می گوید: شهرداری بوکان با همکاری بخش خصوصی در بوکان چند پروژه سرمایه گذاری را آغاز کرده که یکی از آنها احداث کارخانه بازیافت و ایمنی پسماند است که در سه فاز کارخانه بازیافت، تجمیع شیرابه و تولید کمپوست راه اندازی می شود.

او ادامه می دهد: این کارخانه هفته دولت سال 98، با ظرفیت ۲۵۰ تنی بازیافت زباله بوکان با ۹۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه توسط بخشی خصوصی در نزدیکی روستای «شیخلر» که نزدیک محل دفع زباله شهری است، کلنگ زنی شد.

رستم پور اضافه می کند: این کارخانه به صورت BOT احداث می شود و برای ۶۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد کرد و بعد از ۱۴ سال استفاده توسط بخش خصوصی به شهرداری بوکان تحویل داده می شود.

به گفته شهردار بوکان؛ عملیات احداث کارخانه بازیافت زباله، شامل دو بخش سازه و قطعات است است که در بخش ساخت و ساز به طور متوسط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، فندانسیون محل ساخت کارخانه اجرا شده و در حال دیوارکشی است.

او ادامه می دهد: در بخش قطعات نیز در مرحله تولید کارخانه قرار دارد و طبق برآوردهای انجام شده در اواسط سال ۹۹ کارخانه بازیافت زباله به بهره‌برداری خواهد رسید و کمپوست تولیدی آن در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

بابک رستم پور در ادامه از ایجاد پنج غرفه تحویل بازیافت در اماکن تجاری و سطح شهر بوکان برای نخستین بار در غرب کشور خبر می دهد و می گوید: شهروندان می‌توانند زباله‌های بازیافتی خود را در سطح شهر تحویل این مکان‌ها دهند.

به گزارش کردپرس، با احداث این کارخانه در بوکان که یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است، علاوه بر تولید کمپوست که در بخش کشاورزی مصرف دارد از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری خواهد شد.

مدیریت شهری بوکان از دو سال پیش با توجه به تولید انبوه پسماند، طرح تفکیک زباله تَر و خشک و تفکیک زباله از مبدا را آغاز کرده است و اکنون بیش از 50 درصد جمعیت شهری بوکان در این برنامه همکاری می کنند.

اخیرا نماینده بوکان نیز در دیدار با مدیر صندوق کارآفرینی امید آذربایجان‌غربی موفق شد 5 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای پروژه صنوف آلاینده بوکان و 5 میلیارد تومان دیگر نیز برای کارخانه بازیافت زباله دریافت کند.

بوکان با احداث این کارخانه، طلای کثیف را در مسیر اشتغالزایی، حفظ محیط زیست و رفع آلودگی خاک و سفره‌ آب‌های زیرزمینی، به کار می گیرد و ضمن تبدیل مواد بازیافتی به کمپوست در حوزه کشاورزی نیز کارا عمل خواهد کرد.

کد خبر 316146

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha