توت فرنگی کردستان صاحب «میز» می شود!

توت فرنگی یکی از محصولات مهم تولیدی در استان کردستان است. بر اساس برخی آمار سالانه 120 هزار تُن از این محصول فصلی در ایران تولید می شود که باز هم بر اساس همان برخی آمار سهم کردستان از این میزان 60 درصد است. البته زمانی سهم تولید توت فرنگی استان 90 درصد تولید کشور بود.

به گزارش کرد پرس، افزایش مصرف توت فرهنگی در ایران از سویی و افزایش تولید این محصول در استان های دیگر از سوی دیگر، یاعث شده سهم استان در میزان تولید این محصول در ایران از نظر درصد تولید، روندی کاهشی داشته باشد. گسترش تولید آن در کردستان کمتر از گسترش تولید توت فرنگی در سایر استان ها هم بوده است که بررسی دلایل آن نیاز به موشکافی بیشتر دارد.

حالا اما ظاهرا اتاق بازرگانی، صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی سنندج، کمی جدی تر به این مسئله ورود کرده و  رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط‌ زیست و صنایع وابسته‌ این اتاق از راه اندازی «میز توسعه صادرات توت فرنگی» خبر داده است. توت فرنگی تا زمانی که در سبد بوده و کنار جاده ها به فروش رسیده خوشبخت نشده است حالا باید دید اگر صاحب «میز» شود آیا می توان به آینده آن امیدوار بود؟

محمد سعید احمدپناه در جلسه ای که چند روز قبل برگزار شده با بیان اینکه کردستان از استان‌های مهم و صاحب عنوان کشور در بحث امنیت غذایی به شمار می‌رود؛ گفته :« سالانه بیش از سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.»

توت فرنگی کردستان در آینه آمار

آقای احمد پناه در این جلسه ظاهرا بعد از این چند جمله در مورد اهمیت کردستان در حوزه کشاورزی سراغ توت فرنگی رفته و با آره این آمار که سالانه ۹ میلیون تُن توت‌فرنگی در دنیا تولید می شود  و ۱۲۰ هزار تن از این محصول در ایران تولید می‌شود.

بر اساس صحبت های آقای احمد پناه،  افزون بر ۶۰ درصد تولید توت فرنگی ایران متعلق به استان کردستان است که همین مسئله اهمیت توجه به این حوزه را نشان می‌دهد.

میزی برای صادرات توت فرنگی کردستان

او  در ادامه گفته است توسعه‌ی صادرات توت فرنگی از لحاظ چارت سازمانی از اهمیت ویژه‌ای برای اتاق بازرگانی سنندج برخوردار است و با هماهنگی و خرد جمعی می توانیم در آینده ،میزان صادرات توت فرنگی و فرآورده های آن را شاهد باشیم .

رئیس کمیسیون کشاورزی، میز توسعه‌ی صادرات توت‌فرنگی را بهترین فرصت برای توسعه صادرات و عرضه‌ی این محصول شاخص استان به بازارهای هدف بین المللی  دانسته و گفته است که کمیسیون کشاورزی، آب، محیط‌زیست و صنایع وابسته‌ی اتاق بازرگانی سنندج هر آنچه در توان داشته باشد برای برنامه ریزی تولید جهت صادرات بیشتر توت‌فرنگی انجام خواهد داد.

احمدپناه  آیتم‌های تداوم تولید و بهبود کیفیت در صادرات و دست‌یابی به بازارهای جهانی را از عوامل موثر بر توسعه این محصول عنوان کرده و افزوده است که  برای صادرات بهینه‌ی توت‌فرنگی باید عواملی همچون بسته‌بندی، نگهداری تخصصی و برنامه‌ریزی در خصوص تسهیل روند صادرات در اولویت قرار گیرند.

آقای احمدپناه بر این باور است  ایجاد صنایع تبدیلی مدرن از دیگر مؤلفه‌های توسعه‌ی صادرات توت‌فرنگی اما این مهم  نیاز به سرمایه‌گذاری دارد تا چرخه‌ی تولید توت‌فرنگی کامل شود.

احمدپناه با اشاره به برنامه های کمیسیون کشاورزی ،آب ،محیط زیست و صنایع وابسته اتاق سنندج ، طی ۳ سال آینده ، احداث سازمان فروش محصولات کشاورزی را از مهمترین دستاورد های این کمیسیون برشمرد.

احمدپناه با اشاره به تدوین استاندارد ملی توت فرنگی به شماره ۲۳۸ گفت ، امسال از این استاندارد رونمایی خواهد شد .

مدیر تعاون روستایی استان کردستان نیز ضمن استقبال از طرح ایجاد میز توسعه صادرات توت فرنگی، کردستان را قطب تولید توت‌فرنگی کشور دانست و گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و صادرات توت‌فرنگی گام بزرگی در راستای توسعه کردستان به شمار می‌آید.

بهرام کوشکی با اشاره به راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی در شهرستان‌های مریوان و سقز  گفت: راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی در شهرستان‌های مریوان و سقز در صادرات محصولات کشاورزی استان کردستان و منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است و کردستان را به پایانه‌ی محصولات و تولیدات کشاورزی تبدیل می‌کند که این امر تأثیرات مثبت و مستقیمی بر تولید و صادرات توت‌فرنگی کردستان خواهد داشت.

مدیر گروه باغبانی جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در ادامه جلسه به ارائه‌ی آمار تولید توت‌فرنگی در استان کردستان پرداخت و گفت: در سال زراعی جدید سطح زیر کشت توت‌فرنگی استان 500 هکتار توسعه یافته است همچنین سطح زیرکشت توت فرنگی در گلخانه‌ها به 8 هکتار رسیده است.

زاهد حاجی‌میرزایی افزود: از مجموع مزارع و گلخانه‌های استان امسال پیش بینی می‌شود ۷۵ هزار تن توت‌فرنگی برداشت شود که این حجم تولید نیازمند ساماندهی جهت عرضه به بازار است که متاسفانه در این راستا اقدامات شاخصی صورت نگرفته است.

وی گفت: کاشت ارقام متفاوت توت‌فرنگی باعث سردر گمی خریداران در حوزه صادرات شده است که با آموزش لازم و تولید نشای بهتر می‌توان به توسعه صادرات این محصول شاخص کردستان کمک کرد. 

بختیار دیوانی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و صنایع وابسته اتاق بازرگانی سنندج نیز در خصوص اهمیت ایجاد میز توسعه صادرات توت فرنگی گفت: تولید ارقام گوناگون و بعضاً بدون مزه‌ی توت‌فرنگی باعث کمررنگ شدن صادرات این محصول شده است که می‌طلبد جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات در ترویج یک یا دو گونه مهم که در بازارهای جهانی خریدار دارد اقدام کند.

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان نیز در خصوص اقدامات انجام شده جهت بهربرداری از محصول باکیفیت توت‌فرنگی گفت: محصول توت‌فرنگی باید اول سرد شود تا حین حمل و نقل آسیب نبیند.

امید سلیمی با اعلام آمار سردخانه‌های روستایی استان گفت: تعداد 19 سردخانه در سطح استان احداث شده که کمک شایانی به نگهداری توت‌فرنگی و سایر محصولات کرده است.

کد خبر 2769556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha