لاهور شیخ جنگی: حزب دمکرات کردستان اگر فقط وزارت داخله را با خود همراه کند، روند انتخابات مختل خواهد شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- لاهور شیخ جنگی، رئیس مشترک سابق اتحادیه میهنی کردستان گفت که معتقد به علت اصرار حزب دمکرات کردستان برای عدم شرکت در انتخابات ماه ژوئن انتخابات در اقلیم کردستان بار دیگر به تعویق خواهد افتاد و هشدار داد که "سرنوشت ساختار اقلیم کردستان در خطر است".

به گزارش کردپرس به نقل از صدای آمریکا، لاهور شیخ جنگی در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات بدون حزب دمکرات برگزار خواهد شد یا خیر اظهار کرد: «وزارت داخله برای انجام آماده سازی ها و مقدمات انتخابات با کمیسیون انتخابات عراق در ارتباط است. وزارت داخله تحت کنترل حزب دمکرات است، من اطمینان دارم اگر حزب دمکرات حاضر به شرکت در انتخابات نباشد، فقط با صدور یک دستور از سوی حزب دمکرات به وزارت داخله، روند انتخابات مختل خواهد شد».

لاهور شیخ جنگی، رئیس مشترک سابق اتحادیه میهنی، اکنون خارج از این حزب و با لیست جبهه خلق قصد شرکت در انتخابات ژوئن را دارد. وی این اظهارات را در جریان شرکت در دیدار سلیمانیه که در دانشگاه آمریکایی در شهر سلیمانیه برگزار شد، مطرح کرد.

لاهور شیخ جنگی افزود: «اگر دمکراسی حاکم بود، نباید به دلیل شرکت نکردن حزب دمکرات کردستان مشکلی ایجاد می‌شد، این نشانه عدم حاکمیت دمکراسی است».

دیدار سلیمانیه روز 2024/4/17 با حضور احزاب سیاسی عراق و کردستان در شهر سلیمانیه برگزار شد.

موضوع انتخابات محور اصلی گفتگوهای میان احزاب سیاسی در این دیدار بود.

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در این دیدار بیان کرد: «بهتر است درخصوص موضوع انتخابات بین احزاب سیاسی توافق شود».

بافل طالبانی رئیس اتحادیه میهنی و قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر تأکید کردند.

بافل طالبانی گفت: «بله انتخابات در موعد مقرر برگزار خواهد شد».

همچنین قباد طالبانی به صدای آمریکا گفته است: «انتخابات در تاریخ اعلام شده برگزار خواهد شد و به تعویق نخواهد افتاد».

براساس فرمان ریاست اقلیم کردستان، انتخابات پارلمانی قرار است در تاریخ  2024/6/10 برگزار شود. با این حال عدم مشارکت حزب دمکرات کردستان احتمال به تعویق افتادن چند باره این فرآیند را افزایش داده است.

دلیل عدم مشارکت حزب دمکرات کردستان به حکم دادگاه فدرال مبنی بر تغییر سیستم انتخاباتی و حذف کرسی اقلیتهای پارلمان کردستان برمی‌گردد.

مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان در دیدار با استیون هیچن سفیر انگلیس در عراق گفت: «مدت دو سال است که برگزاری انتخابات به بهانه‌های مختلف سیاسی و دخالت خارجی به تعویق می‌افتد، حال هم که با حکم سیاسی دادگاه فدرال و بر مبنای گرایشات خارجی در قانون انتخابات دستکاری شده است، می‌گویند باید انتخابات برگزار شود».

لاهور شیخ جنگی: حزب دمکرات کردستان اگر فقط وزارت داخله را با خود همراه کند، روند انتخابات مختل خواهد شد

براساس بیانیه دفتر بارزانی، رئیس حزب دمکرات همچنین گفته است: «ما خواهان برگزاری انتخابات هستیم، اما انتخاباتی عاری از دخالت خارجی و احکام سیاسی جهت‌دار دادگاه فدرال که هدف آن ضربه وارد کردن به حزب دمکرات است».

علاوه بر حزب دمکرات کردستان برخی از احزاب اقلیت های ترکمان و مسیحی اعلام کرده اند که به علت حذف کرسی اقلیتها از کرسی های پارلمان کردستان در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

علیرغم پافشاری‌های اتحادیه میهنی کردستان و سایر احزاب برای برگزاری انتخابات، لاهور شیخ جنگی معتقد است که توافق اعلام نشدەای بین دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دمکرات برای به تعویق انداختن انتخابات وجود دارد.

لاهور شیخ جنگی به صدای آمریکا گفت: «من احساس می کنم انتخابات به تعویق خواهد افتاد. امیدوارم اتحادیه میهنی بر مواضع خود مبنی بر عدم تعویق پافشاری کند، اما فکر می‌کنم که یک توافق پنهانی بین این دو حزب صورت گرفته است و انتخابات به تعویق خواهد افتاد».

وی افزود: «در صورت به تعویق افتادن انتخابات ممکن است همین دمکراسی باقی مانده در کردستان را هم از دست بدهیم. اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان باید از به تعویق افتادن آن جلوگیری کنند».

شایان ذکر است که اتحادیه میهنی چنین توافقی با حزب دمکرات را تکذیب کرده است.

قبادطالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان توافق با مقامات حزب دمکرات کردستان برسر سرنوشت نتیجه انتخابات را تکذیب کرد و به صدای آمریکا گفت: «انتخابات قانون و رویه‌های ویژه خود را دارد و نیازی به توافق ندارد، چنین چیزی تحت عنوان توافق برای برگزاری انتخابات بی معنی است».

پس از تنشهای داخلی اتحادیه میهنی در 2021/7/8، لاهور شیخ جنگی که در آن زمان رئیس مشترک اتحادیه میهنی بود، با رای اکثریت شورای رهبری این حزب برکنار شد. اکنون پس از حدود سه سال از اخراج لاهور شیخ جنگی از اتحادیه میهنی، وی اکنون حزب خود را به نام جبهه خلق تشکیل داده است و قرار است پس از برگزاری کنگره در انتخابات آتی پارلمان اقلیم کردستان شرکت کند.

کد خبر 2769544

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha