اربیل و بغداد در خصوص مسئله نفت به توافق نرسیده‌اند

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ رسانه خبری دراو میدیا در تازه ترین گزارش خود به بررسی مصاحبه وزیر امور خارجه عراق با پایگاه خبری «المانیتور» پرداخته است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری دراو میدیا، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه‌ای اختصاصی با وبگاه خبری المانیتور آمریکایی اعلام کرد: با وجود اینکه اربیل و بغدا به توافق نهایی در خصوص نفت دست پیدا نکرده آند، ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان آماده است  و افزود هفته آینده نیز به این منظور به ترکیه سفر خواهم کرد.

وی افزود: اختلافات باقی مانده مربوط به برخی از قراردادهای امضا شده با کردستان و قراردادهایی است که با سایر مناطق عراق امضا شده استو قراردادهای مختلفی وجود دارد، از جمله قراردادهایی که مربوط به تولید نفت است، قراردادهایی با شرکت هایی که نفت را از طریق خطوط لوله انتقال می دهند و قراردادهایی با شرکت هایی که نفت می خرند یا واقعاً خریداری کرده اند.

وزیر خارجه عراق افزود:  همه این موارد بسیار پیچیده هستند دولت عراق و دولت اقلیم کردستان باید در مورد نحوه معامله با همه این شرکت ها و چگونگی استفاده از این قراردادها و احتمال انعقاد مجدد آنها به توافق برسند، اسناد و گزارشات دو طرف را مطالعه کرده‌ام بنابراین نسبت به حل این موضوعات خوشبین هستم.

وزیر نفت دولت فدرال یک هفته پس از بازگشت از کردستان، نتایج مذاکرات با مقامات اربیل را به نخست وزیر عراق گزارش داد، اما بغداد هنوز تصمیم خود را در مورد پیشنهادات صادرات نفت اقلیم کردستان که در گفتگوهای اربیل ارائه شدند، نگرفته است.

محمد شیاع سودانی، نخست وزیر عراق، ریاست نشست ویژه نظارت وزارت نفت بر پروژه‌های نفتی را بر عهده داشت. حیان عبدالغنی وزیر نفت و مقامات ارشد این وزارتخانه و مشاوران نخست وزیر در امور انرژی در این نشست حضور داشتند.

در این جلسه همچنین پروژه‌های بخش‌های استخراج، توزیع و صادرات نفت، پروژه‌های گاز و پالایشگاه‌ها و میزان تکمیل آنها در کنار ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری اعلام شده از سوی وزارت نفت برای سال ۲۰۲۳ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نفت ۹۵% از درآمدهای عراق را تامین می‌کند سودانی در این جلسه گفت: «دولت برای توسعه بخش نفت و سایر بخش‌های صنایع شیمیایی، پتروشیمی و  صنایع فوم تلاش می‌کند».

در این دیدار محمد شیاع سودانی از نتایج مذاکرات وزارت نفت و وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان در راستای تکمیل مراحل مربوطه به  ازسرگیری صادرات نفت از طریق بندر جیهان مطلع شد.

در تاریخ ۱۱ نوامبر سال جاری هیأتی از وزارت نفت عراق به ریاست وزیر نفت وارد اربیل شد و با رئیس اقلیم کردستان و نخست وزیر و وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان به مدت دو روز گفتگو کرد. به گفته مسرور بارزانی در این گفتگوها دو طرف در خصوص طرح چند پیشنهاد برای از سرگیری مجدد صادرات نفت اقلیم کردستان به توافق رسیدند و هیأت عراقی به منظور اتخاذ تصمیم در خصوص یکی از این پیشنهادات به بغداد بازگشته است اما با وجود گذشت بیشتر از دو هفته وزارت نفت عراق هیچ تصمیم را در این باره اعلام نکرده است.

یکی از موضوعاتی که وزارت نفت روی آن کار می کند، تغییر قراردادهای شرکت های خارجی نفتی در اقلیم کردستان و تبدیل آنها از قراردادهای مشارکت در تولید به قراردادهای مشارکت در سود است. شرکتهای خارجی از این بابت نگران هستند که هنوز در جریان نتایج گفتگوهای اربیل و بغداد قرار نگرفته ‌اند و در خصوص تغییر این قراردادها هشدار می‌دهند.

در تاریخ ۲۵ ماه مارس سال میلادی جاری دولت ترکیه صادرات نفت اقلیم کردستان را از طریق بندر جیهان به دلیل شکایت دولت عراق در دادگاه داوری پاریس که ترکیه را مجبور به پرداخت خسارتی در حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کرد، متوقف نمود.

کد خبر 2763548

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha