عدم تحویل F-35 به ترکیه چندان ساده نیست

سرویس ترکیه - مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که برای شرکت در جلسه وزاری امور خارجه کشورهای عضو ناتو به آمریکا سفر کرده است طی اظهاراتی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر عدم تحویل F-35 به ترکیه گفت: ما بخشی از این برنامه هستیم، بنابراین عدم تحویل این جنگنده ها به ترکیه این اندازه ساده هم نخواهد بود.

به گزارش کردپرس به نقل از تلویزیون NTV، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که برای شرکت در جلسه وزاری امور خارجه کشورهای عضو ناتو به آمریکا سفر کرده است در سخنرانی خود در این مراسم طی اظهاراتی عنوان کرد: توافق S-400 یک توافق تمام شده است. از این توافق پا پس نخواهیم کشید. آمریکا مدتی پیش پیشنهاد پاتریوت را مطرح کرد ولی هیچ گارانتی فروشی به ما نداده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در یکی از تماس های تلفنی اخیر خود با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه این موضوع را پذیرفته است که نفروختن پاتریوت به ترکیه توسط آمریکا یک اشتباه بود. ما سال ها نتوانستیم این ها را خریداری کنیم و در نهایت مجبور شدیم از روسیه بخریم. از دیگر متفق های خود نیز تلاش کردیم بخریم ولی نتوانستیم. سیستم دفاع هوایی یک نیاز فوری برای ترکیه است.

وی در ادامه اظهارات خود با تأکید بر این که هیچ ضرورتی برای هماهنگ سازی سیستم های ناتو با سیستم دفاع S-400 وجود ندارد گفت: این از اهداف ما نیست. S-400 تنها یک سامانه مورد استفاده ما خواهد بود و با هیچ کدام از سیستم های ناتو هماهنگ نخواهد شد. این سیستم ها F-35 و هیچ کدام از سیستم های ناتو را به عنوان دشمن شناسایی نخواهد کرد.

چاووش اوغلو با اشاره به طرح دوباره موضوع عدم تحویل F-35 به ترکیه خاطرنشان کرد: F-35 یک برنامه بسیار گسترده به حساب می آید و ما نیز بخشی از این برنامه هستیم. ما بخش هایی از این جنگنده را تولید می کنیم. تا این لحظه 1.2 میلیارد دلار پرداخت کرده ایم. 2.3 میلیارد دلار دیگر نیز در آستانه پرداخت است. ترکیه به عنوان کشور شریک در این پروژه به تمام مسئولیت های خود عمل کرده است. این برنامه مانند دیگر جنگ افزارهای نظامی که آمریکا به ترکیه و دیگر متفق های ناتو انجام می دهد نیست. ما بخشی از این برنامه هستیم بنابراین عدم تحویل این جنگنده ها به ترکیه این اندازه ساده هم نخواهد بود.

وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص جنگ داخلی سوریه و تصمیمات آمریکا مبنی بر خروج از این کشور نیز گفت: ما خواستار پایان دادن به روابط آمریکا با YPG/PKK هستیم ولی واشنگتن همچنان به ارتباط با این گروه تروریستی ادامه می دهد. آمریکا در کنار این که روابط خود را با این گروه ادامه می دهد هنوز توافقنامه نقشه راه منبج را که میان دو کشور به امضا رسیده عملیاتی نکرده است.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 108128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha