سرویس کردستان
آخرین خبرهای کردستان
انتشار:  چهارشنبه 5 تیر 1398  ::  15:52   

حذف ناباورانه دو خواننده کُرد در برنامه عصر جدید

سرویس کردستان- بهروز سپیدنامه،عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام در یادداشتی نوشت: کارزان و عبدالباسط قاسمی، دو خواننده کُرد بی آنکه نزد استادی تعلیم دیده باشند نواهای کُردی را به زیباترین شکل ممکن خواندند اما ناباورانه از برنامه عصر جدید حذف شدند.

در بخشی از این یادداشت آمده است:در برنامه‌ی دوازدهم عصر جدید، شاهد حذف ناباورانه‌ی دو خواننده‌ی کُرد بودیم. کارزان و عبدالباسط قاسمی دو برادرند که یکی  پیرایش‌گر و دیگری راننده‌ی تاکسی در شهر سنندج است. این دو برادر هنرمند، بی آن‌که نزد استادی تعلیم دیده باشند، نواها و نغمه‌های کُردی را به زیباترین شکل ممکن می‌خوانند. تا جایی که آریا عظیمی نژاد بر خلاف روال مألوف و سنت داوری‌اش، در دقایق اولیه اجرا، با اشتیاق تمام، رأی سفید را به آنان داد. سایر داوران نیز بر این امر معترف بودند که گرچه معنای کلام را نفهمیده‌اند، اما روح زلالی که در موسیقی و اجرا موج می‌زد، ناخودآگاه، دستان آنان را به سمت کلید تأیید هدایت کرده است. در اجرای دوم کارزان و عبدالباسط، شاهد ترکیب و تلفیق سه مقام از مقام‌های مناطق کُرد نشین ایران بودیم. نخست مقام «هوره» بود که خاص استان‌هایی چون ایلام و کرمانشاه است. آنان، اندوه جاری در هوره را به دلتنگی شادمانه‌ی سور و سات عروسی متصل و به توصیف طبیعت پیوند زدند و اثری مانا و تأثیرگذار خلق کردند. اما این اجرای جاودان در هماوردی با برنامه‌ی آکروبات ناکام ماند و داوران، آلودگی صوتی اجرای موتورسیکلت را بر نغمه‌ی اساطیری ترانه‌ای کُردی ترجیح دادند. هنگام قرائت آراء، آریا عظیمی‌نژاد با اندوه اظهار نمود که: «زورش به داوران نرسیده...» و برادران قاسمی حذف شدند .

در قضاوت یک قطعه‌ی موسیقیایی یا آواز، وزن رأی آریا عظیمی‌نژاد هم‌سنگ هر سه داور دیگر است. چون او هم علم و هم تجربه‌ی موسیقی دارد و اگر سایر داوران به نظر او  تمکین نکرده‌اند باید در سلامت رأی و بینش آنان تردید نمود. زیرا صلاحیت سایر داوران در حذف کارزان و عبدالباسط به اندازه‌ی صلاحیت ترازو برای سنجش طول است .

در برنامه‌ی عصر جدید شاهد حذف خلاقیت‌هایی هستیم که همه‌ی آنان قربانی نظام ترجیحات ناصواب داورانند. شاهد حذف هنرمند نوجوانی چون «آرمان» یم که صدای او راوی فرهنگ و هنر ایل بختیاری بود. شاهد حذف «شروین»ایم که صدای متمایز او ترجمان حالات جوان امروز بود. و شاهد حذف دهها خلاقیت دیگر. داوران این برنامه به جای «تمایز» به «تکرار» الگوهای پیشین متمایل هستند. و این امر منافی اصل خلاقیت است.اگر احسان علیخانی روند داوری‌ها را تغییر ندهد، برنامه‌ی عصر جدید با خاموش کردن صداهای متمایز،  می‌رود که از استعدادیابی به استعدادکشی مبدل گردد. 

منبع / ایسنا