انتشار:  یک‌شنبه 3 شهریور 1398  ::  17:35   

در کنفرانس تئاتر ملل در مریوان مطرح شد

از شادی هلندی ها با تئاترخیابانی تا اوکراین آکادمیک

سرویس کردستان- کارگردانان و صاحب نظران تئاتر از کشورهای خارجی حاضر در جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از تجربه های این نوع نمایش در کشورهای خود در کنفرانس تئاتر ملل در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مریوان سخن گفتند. سخنانی که در نوع خود جالب توجه است.

به گزارش خبرگزاری کُردپرس، امسال جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته و در آن علاوه بر اینکه گروه های مختلفی از اقوام متنوع ایرانی شرکت دارند، از 9  کشور خارجی  هم در آن حضور یافته اند تا به رقابت بپردازند. بر همین اساس کنفرانس تئاتر ملل در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مریوان برگزار شد و در آن نمایندگان کشورهای روسیه، ایتالیا، برزیل، اکراین، ارمنستان، عراق، عمان و اقلیم کردستان عراق مباحثی را راجع به خاستگاه تئاتر خیابانی در کشورهای خود مطرح کردند. بر اساس اظهارات نماینده هلند در این کنفرانس؛ یکی از ابزارهای ایجاد شادی برای مردم این کشور استفاده از تئاتر خیابانی است، نماینده اوکراین هم گفت این کشور در حال راه اندازی رشته دانشگاهی تئاتر خیابانی است البته بدون کمک دولت و ....

هلند و شادی

تیتیا بوس‌نیتر؛ کارگردان تئاتر هلندی در این کنفرانس با بیان اینکه هدف اصلی از برگزاری تئاتر خیابانی در هلند شاد کردن مردم است، گفت: تئاتر خیابانی یک شیوه منحصر به فرد از نمایش هنر تئاتر است، ویژگی مهم این نوع تئاتر خارج از ساختارهای صحنه بودن است که باعث افزایش ارتباط مستقیم مخاطب با هنر مورد نظر می شود.

این کارگردان تئاتر تئاتر خیابانی را یک تجربه خاص مبنی بر خلاقیت عنوان کرد و گفت: در کشور هلند 5 جشنواره تئاتر خیابانیدر سال برنامه‌ریزی شده و به صورت مستمر برگزار می‌شود. البته برخی از تئاترهای خیابانی اجرا شده در هلند رایگان نیست و مردم باید برای تماشای آن پول بپردازند اما چند برنامه هم مانند جشنواره مریوان رایگان است.

این کارگردان هلندی یکی از جلوه های مهم تئاتر خیابانی مریوان اجرای کارناوال در روز شنبه عنوان کرد و گفت: موسیقی به خوبی خود را در این کارناوال و هنر تئاتر پیدا کرده بود که بسیار حائز اهمیت است‌ ترکیب آن با تئاتر و نمایش برای من خیلی جالب بود موضوعی که در هلند مورد بی توجهی قرار گرفته است.

تئاتر خیابانی ایران و عراق وارد تعامل می شوند

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بغداد هم در این کنفرانس با اشاره به اینکه تفاهم نامه ای میان تئاتر خیابانی ایران و عراق به امضا می رسد گفت: هدف از این تفاهم نامه ایجاد بسترهای تعامل و همکاری بیش‌تر میان این دو کشور در حوزه تئاتر خیابانی است.

کریم سنجر با بیان اینکه شاهد مراسم افتتاحیه بزرگ و جالبی  در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان  بودیم که در نوع جالب است، گفت: سطح کیفی این جشنواره برای گروه های خارجی در این فستیوال موجب خرسندی است و نشان می دهد تئاتر خیابانی مریوان در حال رسیدن به بلوغ است چرا که آنچه در سطح کمی و کیفی در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شاهد بودیم فراتر از تصورات ما بود.

وی در مورد جشنواره تئاتر بغداد گفت: این جشنواره پنجمین سال برگزاری خود را به عنوان یک جشنواره مستقل و بدون وابستگی دولتی طی می‌کند و خوشبختانه اکثر کشورهای منطقه هم در آن حضور دارند و قطعا سعی می کنیم برای پر بارتر شدن جشنواره بغداد ازگروهای نمایشی حاضر در جشنواره مریوان هم دعوات کنیم در همین راستا قرار است پروتکل همکاری بین جشنواره تئاتر خیابانی ایران و بغداد به منظور ایجاد بسترهای تعامل و همکاری بیشتر امضا شود.

اکراینی ها دانشگاه  تئاتر خیابانی زده اند

الکساندر لیاخوف کارگردان تئاتر خیابانی از اوکراین هم در این کنفرانس با بیان اینکه تئاتر خیابانی در اوکراین به صورت آکادمیک و علمی دنبال می شود، گفت: رشته های دانشگاهی مخصوص این نوع نمایش در این کشور ایجاد شده است تا  فعالین این عرصه بتوانند به صورت علمی و آکادمیک در این حوزه آموزش ببینند.

وی سابقه شکل گیری تئاتر خیابانی در اوکراین را حدود 25 سال عنوان کرد و گفت:  جشنواره‌های متعددی با حضور گروه‌های تئاتر خیابانی از کشورهای مختلف در اکراین برگزار می‌شود.

وی در مورد نگاه ویژه‌ و یا در کل تحصیلات آکادمی در رشته تئاتر خیابانی در اکراین هم گفت:‌ محور تئاتر خیابانی روی پانتومین است اما دنبال ایجاد بستری برای حرکت به سمت آکادمیک و دانشگاهی کردن تئاتر خیابانی در اکراین هستیم.  تئاتر خیابانی‌ اکراین خصوصی است و دولت هیچ کمکی به آنها نمی‌کند و درآمدزایی آنها توسط خود گروه‌ها انجام می‌شود البته صحبت‌ها و رایزنی‌هایی برای ورود بخش دولتی به حمایت و ساپرت گروه‌های تئاتر در این کشور انجام شده است.

وی گفت: تماشاچیان و جو صمیمی در تئاتر خیابانی مریوان وجود دارد که همین ارتباط‌گیری مخاطبین با بازیگران موجب موفقیت این جشنواره شده است.

ارمنستان هم خیابانی می شود

هایک اسرائیلیان، کارگردان تئاتر از کشور ارمنستان هم در این کنفرانس با بیان اینکه تئاتر خیابانی در ارمنستان تاریخ و سابقه ای آنچنانی ندارد، گفت: ظرفیت سازی برای این نوع تئاتر در ارمنستان جدیدا شروع شده است و روی آن به شدت در حال برنامه ریزی هستیم.

وی گفت: در حال حاضر هنرمندان این کشور همان تئاترهای صحنه ای با نوآوری هایی به تئاتر خیابانی تبدیل می کنند . ارمنستان جشنواره‌ای به نام های‌فس دارد که یکی از فستیوال‌های مهم در این کشور به شما می‌رود.گروه‌های تئاتر در این کشور به دو شیوه دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه چندین دوره در جشنواره‌های تئاتر در کشور ایران و قبل از این هم یک دوره در جشنواره مریوان حضور داشته‌ام، اضافه کرد:‌ امیدوارم بتوانم با دیدن کارها ارتباط بیشتری با فرهنگ مردمان این کشور برقرار کنم.

فاتح بادپروا دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان هم در این کنفرانس با بیان اینکه این رویداد فرهنگی با نگاه تعامل میان فرهنگ ها برگزار می شود، گفت: مهمانان خارجی حاضر در این جشنواه در واقع سفیران فرهنگی کشورهایشان هستند. یکی از برنامه‌ریزی‌های امسال جشنواره دعوت از دبیران جشنواره‌های معتبر خارجی بود.

بادپروا افزود: علاوه بر اجرای تئاتر، بیشتر نگاه ما تعامل فرهنگ‌ها و شناساندن بیشتر آداب و سنن موجود در مناطق مختلف اعم از داخل و خارج از کشور است.

احمد محمود دبیر جشنواره تئاتر خیابانی کشور عمان هم در این نشست از حضور خود در مریوان ابراز خوشحالی کرد و گفت:  در کشور عمان جشنواره تئاتر خیابانی هر سال به صورت رقابتی در دو  بخش آزاد و کودکان  برگزار می شود.

حسن محمدصالح مدیر جشنواره تئاتر خیابانی بین المللی دربندی خان اقلیم کردستان عراق  هم با بیان اینکه جشنواره تئاتر خیابانی در دربندی خان از سال ۲۰۱۰  به عنوان اولین جشنواره از این نوع در عراق، آغاز به کار کرده است، گفت:  جشنواره دربندی خان متاثر از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است و با مشورت‌ها و راهنمایی‌های فاتح بادپروا و رحیم عبدالرحیم زاده ایجاد شد.