تغییر لحن برخی سیاست مداران اروپا و انتقاد آنها از تهاجم ترکیه به عفرین

سرویس جهان- برخی سیاست مداران اروپا که در ابتدای تهاجم ترکیه به عفرین، از این کشور در مورد آنچه نگرانی های امنیتی مشروع دانستند حمایت کرده اند اما در روزهای اخیر و به دنبال محاصره شدن عفرین از سوی ترکیه و تظاهرات کسترده کردها در اروپا، برخی از این سیاست مداران آشکارا تهاجم ترکیه را محکوم کرده اند.

به گزارش کردپرس، کردهای ترکیه از آغاز عملیات نظامی ترکیه به عفرین در 20 ژانویه 2018 انتظار داشتند کشورهای غربی و بویژه اروپایی ها به سبب این که در جنگ با داعش متحد آنها بودند این تهاجم را محکوم کنند اما آنها نه تنها تهاجم نظامی ترکیه به منطقه کردنشین عفرین را محکوم نکردند بلکه به دلیل آنچه آنها «نگرانی های مشروع ترکیه درباره امنیت مرزهای خود» خوانده اند از آن حمایت کردند.

در هفته اخیر تظاهرات های گسترده ای از سوی کردهای مقیم اروپا در این قاره برگزار شد و در برخی از شهرها به خشونت نیز کشیده شد. در روزهای اخیر برخی سیاست مدارن اروپا که در اوایل از تهاجم ترکیه حمایت کرده بودند اکنون به انتقاد از آن پرداخته اند.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در ابتدای عملیات شاخه زیتون ترکیه در عفرین به ترکیه حق داد از مرزهای خود دفاع کند اما بعد از انتقادهای برخی نمایندگان پارلمان از موضع انگلیس لحن خود را تغییرداد و گفت کشورش از عملیات ترکیه به عفرین حمایت نمی کند.

آلیستر برت معاون وزیر خارجه انگلیس نیز روز گذشته در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان انگلیس از موضع این کشور درباره تهاجم ترکیه به عفرین گفت کشورش از این تهاجم حمایت نمی کند و خواستار پایان تهاجم ترکیه عفرین است.

به نوشته سایت ریجن، با این که امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه در اولین واکنش به تهاجم ترکیه به عفرین از واژه «اشغال» در مصاحبه با فیگارو استفاده کرده بود اما در سفر به تونس و پس از انتقاد نخست وزیر ترکیه به اظهارات وی، تهاجم آنکارا به عفرین را اقدام ترکیه برای امن کردن مرزهای این کشور خواند. اما بعد از این که فرانسوا اولاند رییس جمهور سابق فرانسه اظهارات ماکرون را در مصاحبه با لوموند مورد انتقاد قرار داد، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در جلسه پارلمان فرانسه گفت: ترکیه حق دارد نگران تامین امنیت مرزهای خود باشد اما این مسئله گسیل نیروهای این کشور به عفرین را توجیه نمی کند.

با وجود مشاهده تغییر لحن در برخی سیاست مداران اروپا نسبت به عملیات نظامی ترکیه در عفرین، تاکنون اقدامی عملی برای متوقف کردن آن در آستانه ورود نیروهای ترکیه و ارتش آزاد به عفرین مشاهده نشده است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 55613

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha