علت قطع درختان سیب و دپوی این محصول در جاده اشنویه-ارومیه اعلام شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی علت قطع درختان سیب و دپوی این محصول در جاده اشنویه-ارومیه را اعلام کرد.

به گزارش کردپرس، «اسمعیل کریم زاده» در جلسه به بررسی مشکلات و و ضعیت تولیدی سیب درختی استان آذربایجان غربی که با حضور استاندار این استان برگزار شد، با انتقاد از انتشار چند فیلم و عکس در خصوص قطع درختان سیب و دپوی این محصول در کنار باغات سیب جاده اشنویه، تاکید کرد : طبق بازدید های انجام شده توسط شخص بنده و همکاران سازمان ، به دلیل وقوع تند باد شدید در روزهای اخیر و ریزش شدید محصول با کیفیت سیب درختی به زیر درختان که هنوز برداشت نشده بود، باعث افزایش میزان سیب صنعتی تحویلی به مراکز خرید توافقی در کنار جاده ها شده است .

کریم زاده افزود: طبق بازدید میدانی انجام گرفته و مصاحبه با تعدادی از باغداران واقع در مسیر جاده اشنویه، عاملین مراکز جمع آوری سیب درختی به دلیل عدم تحویل به موقع به کارخانجات صنایع تبدیلی و تکمیلی باعث ازدحام و دپوی سیب در کنار جاده ها شده بودند که با پیگیری های انجام شده در حال حاضر این ازدحام کاهش یافته است .

این مسئول در خصوص موضوع قطع درختان سیب در تعدادی از باغات استان نیز گفت : طبق بازدید انجام شده کارشناسان از باغات مذکور ، هدف از قطع درختان توسط این باغداران جایگزینی ارقام پایه بذری سیب با ارقام پایه رویشی و جدید در جهت افزایش راندمان تولید و بهبود کیفیت سیب باغ خود بوده است .

وی در ادامه این جلسه با اشاره به پتانسلهای بخش کشاورزی آذربایجان غریی در زمینه تولید سیب درختی، اظهارکرد: آذربایجان غربی قطب اصلی تولید سیب در کشور است که با امسال با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن با بهترین کیفیت آماده صادرات به بازارهای هدف صادراتی است.

کریم زاده از خرید تضمینی نزدیک به 30 هزار تن سیب درختی صنعتی در استان تا کنون خبرداد و افزود : تمامی وجوه بهای سیب صنعتی خریداری شده در 3 مرحله به کشاورزان آذربایجان غربی پرداخت شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: در حال حاضر میزان صادرات سیب درختی از استان نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است .

وی تصریح کرد : 45 درصد ارقام سیب تولیدی استان از نوع قرمز ، 50 درصد زرد و 5 درصد از نوع ارقام تابستانه است.

کریم زاده اضافه کرد: این استان با دارا بودن بیش از ۵۰ درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور به عنوان قطب اصلی این صنایع در کشور به شمار می رود و سالانه در حدود ۳۵۰ هزار تن از سیب تولیدی استان در این واحدهای تولیدی مصرف می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر ضرورت توسعه واحدهای سورت و بسته بندی محصول سیب در استان گفت: به منظور تجهیز و نوسازی دستگاههای فرسوده سردخانه ها و راه اندازی واحدهای سورت و بسته بندی و ارتقای ضریب مکانیزاسیون کشاورزی از محل تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی به متقاضیان تسهیلات پرداخت و حمایت می شود.

کد خبر 47533

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha